مدیر کل امور روستایی و شوراها استانداری گلستان گفت: براساس برنامه ششم توسعه هرسال 5 هزار روستا در کشور مورد حمایت در زمینه اشتغال قرار می گیرند که سهم گلستان 119 روستا بوده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با همکاری سایر دستگاه ها باید در این بخش اقدام نمایند.

119 روستا سهم اشتغال روستایی گلستان

به گزارش گلستان24؛علی نصیبی در گفت و گوی خبری اظهار کرد: طبق تاکیدات استاندار گلستان، تسهیلات ابلاغی اشتغال زای روستایی باید در کوتاه ترین زمان ممکن جذب شود.
وی اضافه کرد: متقاضیان ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری باید طرح های اقتصادی توجیه دار خود را به ادارات مرتبط شهرستان ارائه کنند تا طرح ها به فرمانداری و پس از آن به اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری ارجاع شده و پس از صحت سنجی و بررسی توجیه فنی در کارگروه اشتغال مطرح و به بانک ها برای پرداخت وام ،ارائه شود.
به گفته وی؛ علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه روستایی می توانند با توجه به اقلیم متفاوت استان در حوزه های مختلف طبیعت گردی، ایجاد اقامتگاه های روستایی، صنایع تبدیلی، ایجاد گلخانه، فرآوری محصولات کشاورزی، کشت چوب، پرورش ماهیان خاویاری و مشاغل خدماتی طرح های دارای توجیه فنی اقتصادی ارائه کنند.
وی همچنین تصریح کرد: براساس تفاهم نامه استانداری گلستان، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد علوی با عاملیت بانک سینا تسهیلات یارانه دار از یک تا 20 میلیارد ریال در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
نصیبی گفت که پنج درصد از سود این وام توسط معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و پنج درصد از سوی بنیاد علوی پرداخت می شود و در واقع تسهیلات با سود 8 درصد و تنفس یک ساله در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: سرمایه گذاری در برخی مشاغل همچون پرورش دام و طیور در گلستان اشباع شده اما توجه به مشاغلی همچون بوم گردی و طبیعت گردی می تواند با هزینه و تسهیلات کم زمینه اشتغال و کسب درآمد و نیز ماندگاری بیشتر مسافران را در استان گردشگر پذیر گلستان فراهم آورد.
نصیبی یادآور شد که از محل صندوق ذخیره ارزی چهار هزار و 200 میلیارد ریال وام با سود حداکثر تا 6 درصد، بازپرداخت 6 ساله و یک سال تنفس جهت حمایت از توسعه و اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اختصاص یافته که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیگیری اجرایی شدن آن است.
مدیر کل امور روستاوی و شوراهای استانداری گلستان همچنین گفت که افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در روستاها، دهیاران و شوراها با توجه به مدل های موفقی همچون کشت زعفران و گیاهان دارویی در روستای وامنان آزادشهر، تولید مبل در روستای عطاآباد آق قلا، پرورش ماهی و گردشگری و افزایش ظرفیت کشاورزی از طریق ایجاد آب بندان های موثر در روستای محمدآباد گرگان؛ می توانند ظرفیت های روستایی خود را شناسایی کنند و پس از بازدید و بررسی زمینه کارآفرینی، تولید و اشتغال، از حمایت های دولتی نیز بهره مند شوند.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و 1075 روستا زندگی می کنند.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار