رییس اداره فناورهای مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان گفت که 49 درصد از دو هزار و 670 دستگاه کمباین موجود در استان با عمری بالای 20 سال نیازمند نوسازی بوده و جایگزینی این ماشین آلات در کاهش ریزش و هدر رفت محصول به هنگام برداشت موثر است.

کمباین های 20 ساله گلستان نیازمند نوسازی

به گزارش گلستان24؛عید محمد فاروقی روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: امسال جهادکشاورزی استان پرداخت تسهیلات با کارمزد 4 درصد برای نوسازی ناوگان برداشت محصولات کشاورزی (کمباین) به منظور کمک به افزایش درآمد کشاورز و کاهش ضایعات و ریزش محصول را در اولویت قرار داده است. 
وی گفت: این وام از محل اعتبارات اشتغالزایی روستائیان برای خرید کمباین در نظر گرفته شده است که باید متقاضی ضمن ارائه مدارک مورد نیاز به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود، 20 درصد سهم آورده را نیز تامین کند.
به گفته وی؛ بازپرداخت وام از سوی متقاضی برای تولیدات داخل 60 ماه است.
استان گلستان با داشتن افزون بر 620هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های تولید محصولات مختلف در کشور به شمار می رود و رتبه دوم بعد از استان فارس را در تعداد کمباین ها دارد.
فاروقی همچنین از پرداخت کمک بلاعوض دو میلیارد ریالی برای خرید هر دستگاه کششی یا خودکششی ( برای برداشت وش پنبه) به متقاضیان در استان خبر داد و افزود: امسال وزارتخانه خرید حدود 15 دستگاه کششی یا خودکششی برداشت وش پنبه را برنامه ریزی کرده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر کمک بلاعوض، دولت وام با کارمزد 4 درصد با بازپرداخت 60 ماه نیز به کشاورز متقاضی ارائه می دهد تا دستگاه را تهیه نماید.
رییس اداره فناوری های مکانیزاسیون جهادکشاورزی گلستان؛ حمایت از خرید دستگاه کششی یا خود کششی برداشت وش پنبه را تلاش در راستای توسعه کشت ارقام پنبه ویژه برداشت با ماشین و احیا و توسعه کشت پنبه در کشور و استان بیان کرد و گفت: قیمت هر دستگاه کششی 5 میلیارد ریال و خود کششی 14میلیارد ریال بوده و این ماشین آلات وارداتی هستند.
فاروقی با بیان اینکه در گلستان یک نفر متقاضی خرید این ماشین آلات شده است، افزود: اکنون برداشت وش پنبه در استان به صورت دستی انجام می شود.
طبق گزارش جهادکشاورزی گلستان امسال سهمیه کشت پنبه در استان 16 هزار هکتار در نظر گرفته شده بود ولی با توجه به خشکسالی و کمبود آب، کشاورزان تنها برای افزون بر 10 هزار هکتار قرارداد کشت منعقد کردند که همانند سطح زیر کشت سال زرعی قبل آن بود.
به گزارش ایرنا کارشناسان پنبه راندمان تولید این محصول را در استان گلستان یکهزار و 800 کیلوگرم در هکتار اعلام می کنند.
کشت پنبه در گلستان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این استان به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توجه به دوره طولانی کاشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن آن برای کشاورز، بتدریج محصولات دیگر جایگزین پنبه شد.
استان مرزی گلستان در شمال ایران واقع است وهر ساله بیشتر اراضی کشاورزی این خطه به کشت گندم، جو، دانه های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان اختصاص می یابد.
طبق گزارش مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، در سال زراعی 96 – 95 کشاورزان استان 4 میلیون و 800 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش68 هزار میلیارد ریال برداشت کردند.
در این استان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است، 217 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار