یادداشت

شب یلدای دیگری در راه است، برخی آن را انقلاب زمستانی می‎خوانند و عده‎ای آن را در زمره جشن ایرانی معنا می‎کنند، این شب هر چه که باشد به عنوان یک مناسبت ملی دارای آداب و رسوم فرخنده همچون دورهمی شادمانه و صله رحم مهربانانه است.

دورهمی شبانه با طعم تلنگر یلدایی

به گزارش گلستان24؛یلدایی که از آن به عنوان شب چله یاد می‎کنند در زمره یکی از کهن‎ترین جشن‎های ایرانی و جزو بلندترین شب‎های سال است که آداب آن را از منظر زمانی بین غروب آفتاب سی‎ام آذر تا طلوع آفتاب نخستین‎روز دی‎ماه به دورهمی‎های شبانه، گرفتن فال حافظ و صله رحم می‎گذرانند.

آداب و رسومی که ایرانیان را به خاطر مناسبت‎های تقویمی دورهم جمع می‎کند گرچه رسم بسیار خوبی است اما خوب‎تر آنکه این رسومات را با آداب اسلامی همراه کنیم تا لحظات این ایام برایمان خاطره‎انگیزتر شود.

صله رحم و شب‎نشینی یلدا سنت حسنه‎ای است که موجب نزدیکی دلها به یکدیگرمی‎شود، در روایتی از امام علی (ع) به فرزندش آمده است که «خویشانت را گرامی بدار، زیرا آنها بال و پر تو هستند که با آنان پرواز می‎کنی و اصل و ریشه تو هستند که به ایشان باز می‎گردی و  دست تو هستند که با آنها به دشمن حمله می‎کنی»، در فضیلت صله رحم روایات بی‎شماری ‎داریم که در فواصل این یادداشت به آن اشاره خواهد شد.

در استانی که گلستان اقوام نام گرفته؛ آئین‎های زیبایی برای شب یلدا به چشم می‎خورد که هر کدام در جای خود دیدنی است، این آداب و رسوم سبب تحکیم دوستی و مودت بین مردم می‎شود.

در روزها و یا بهتر بگوییم ساعات پایانی منتهی به شب یلدا جنب و جوش مردم برای مهمانی رفتن و میزبان شدن رسم قشنگی است و بهانه زیبایی برای یک دورهمی شبانه تا گل لبخند بر لبان یکدیگر بنشانند و از کنار یکدیگر بودن لذت ببرند، اما حواس‎مان باشد تحکیم رابطه خویشاوندی را با دل شکستن و چشم و هم‎چشمی اشتباه نگیریم.

در روایت دیگری از امیرمومنان امام علی (ع) آمده است که «با بستگان خود صله رحم کنید گرچه با سلام کردن باشد» همه این تاکیدات برای این است تا به فواید صله رحم پی ببریم، فوایدی که طولانی شدن از جمله آن است، شاید شما هم شنیده باشید اگر کسی با نزدیکان و خویشاوندان قطع رحم کند عمر کمی خواهد داشت.

فواید صله رحم تنها به طولانی شدن عمر ختم نمی‎شود بلکه آثار دیگری همانند فراوانی رزق، حسن خلق و دفع بلا را به دنبال دارد، خوب است یادآور شویم حدیثی از امام صادق (ع) که در فضیلت زمستان می‎فرمایند: زمستان، بهار مومن است، شب‎هایش طولانی است که برای عبادت نیمه شب از آن کمک می‎گیرد و روزهایش کوتاه است که برای روزه گرفتن از آن مدد می‎جوید.

شب یلدا مانند دیگر جشن‎ها متاسفانه در جامعه ما آفاتی دارد که به اشتباه این سخن در میان افراد رایج شده است که یک شب، هزار شب نمی‎شود و می گوییم این آفات چه زیباست که از جامعه ما رخت سفر ببندد.

اولین آفات اسراف است که در قرآن کریم ذکر شده است «کلوا و اشربوا و لا تسرفوا - بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید»؛ از دیگر آفات، پرخوری است که امام علی علیه السلام می‎فرماید: «عاقل را باید به هنگام شیرینی غذا، تلخی دارو را نیز به یاد داشته باشد»، طولانی نشستن در شب که منجر به قضا شدن نماز صبح شود هم از آفات این شب است.

آخرین آفات بیهوده گویی و سخن به گزاف گفتن است که در این شب مراقب باشیم از غیبت کردن و تهمت زدن و تمسخر دیگران بپرهیزیم.

در آخر کلام چه زیباست که در این شب وقتی که اقوام و خویشاوندان در کنار هم هستند شبی خاطره‎انگیز را برای هم به ارمغان آوریم خود و دیگران را از فضای غیرحقیقی مجازی دور کنیم.

دشمن در منازل ما رخنه کرده است و فضای دروغین مجازی که سایه شوم خود را بر بستر خانواده انداخته با استفاده از این ابزار محبت در خانواده ها کم نشده بلکه گم شده است و می‎بینیم والدین هر کدام سرگرم موبایل و فرزندان هم هر کدام در بازی‎های اینترنتی یا با استفاده از تلویزیون وقت خود را پر می‎کنند.

بیایید فرهنگ صحیح و درست استفاده از رسانه را در خانواده‎های خود نهادینه کنیم و این جز با همت همدیگر، میسر نمی‎شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار