صدای پای شب یلدا کم کم به گوش می‌رسد و بوی هندوانه، شیرینی و آجیل در فضا عطرآگین می‌شود که متاسفانه در این روزها علاوه بر بوی خوش میوه‌های رنگارنگ شب چله متاسفانه فریاد قیمت‌ها در بازار شب یلدا به گوش می‌رسد.

از بازار شب یلدا تا فریاد قیمت‌ها/ هندوانه خوب سوا کن؛ پول نداری نگاه کن/ مسوولان به مردم رحم کنند صله‌رحم می‌کنیم

به گزارش گلستان24؛شب یلدا یکی از شیرین‌ترین و به یادماندگارترین شب سال است که بر اساس آداب و رسوم دیرینه ایرانیان تمام خانواده در این شب‌گرد هم می‌آیند و به نوعی صله ‌حم را به جای می‌آورند.

با توجه به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره صله‌رحم بسیار تاکید داشتند این سنت دیرینه در آیین ما ایرانیان نقش بسته است و شب یلدا بهترین بهانه برای دید و بازدید خانواده‌ها است.

انتظار داریم در چنین ایامی سفره تمام مردم استان گلستان و همه ایرانیان پر از تنقلات شیرین شب یلدا باشد و مردمانی که برای خرید به بازار می‌روند همه با دستانی پر به منزل بازگردند.

در این بازار داغ گرانی سری به بازار می‌زنیم و حال و هوای مردم و بازاریان را برای شب چله جویا می‌شویم در میان انبوه میوه‌های رنگارنگ شب چله و تخمه و آجیل و غیره سراغ میوه‌فروشی می‌رویم که بلند بلند فریاد می‌زند «هندوانه خوب سوا کن، بشکن و ببر» نامش محمدنظارت است و حدود 13 الی 14 سال در این حرفه فعالیت می‌کند.

 

 

فروشنده می‌گوید: بازار خرید مردم خوب است و در شب چله اگر مردم پولی هم در بساط نداشته باشند امشب باز هم میوه می‌خرند.

نظارت با لبخند به هندوانه‌هایش نگاه می‌کند و می‌گوید: تا شب یلدا تمام هندوانه‌ها به فروش می‌رود و قیمت هندوانه از یک‌هزار و 500 تومان شروع می‌شود و تا 2 هزار تومان داریم.

وقتی درخصوص گرانی اجناس در شب چله از او جویا می‌شویم پاسخ می‌دهد: گرانی در این شب بسیار عادی است چون متقاضی زیاد می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت در این شب‌ها امری عادی است.

فروشنده ادامه می‌دهد: مردم تحت فشار هستند و توانایی‌شان برای خرید میوه ضعیف است و هر سال نسبت به سال گذشته قیمت‌ها بالاتر می‌رود.

نظارت یادآور شد: مردم به سختی زندگی می‌کنند و مسوولان باید به فکر مردم باشند که متاسفانه مسوولان به فکر مردم نیستند موز کیلویی 4 هزار تومان بود ولی الان 6هزار تومان شده قیمت انار 3 هزار تومان بود ولی اکنون 5 هزار تومان تا 8 هزار تومان رسیده است چون تقاضا زیاد شد قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: اکثر خریدهای ما از شهرسنان است هندوانه‌ها را از میناب، انار از شیراز و کاشمر است که اکثر میوه‌های ما در انبار ذخیره شده است و موز از خارج کشور می‌آید.

میوه‌فروش در پایان ابراز کرد: با مسوولان حرف زیاد دارم که در مجال کوتاه فرصت نمی‌کنم همه را بازگو کنم مسوولان باید بیشتر به فکر مردم باشند و نرخ قیمت‌ها را کنترل کنند مخصوصا در این ایام نظارت بیشتری کنند.

میوه‌فروش دیگری در راستای گرانی میوه و اجناس در شب چله گلایه می‌کند و می‌گوید: بازار شب عید  ضعیف است و مردم توان خرید ندارند قیمت‌ها در این شب‌ها گران‌تر شده است و قیمت‌ها از صنف صورت گرفته و مسوولان در این زمینه مقصر هستند.

 

مصطفی باقرتبار با کنایه می‌گوید «هندوانه بشکن و سوا کن، پول نداری نگاه کن» قیمت‌ها بسیار سرسام‌آور است و باید کاهش یابد مسوولان قدری شرایط مردم را درک کنند در این معضل بیکاری مردم قدرت خرید ندارند.

وی ادامه می‌دهد: از مسوولان انتظار دارم که قیمت‌ها را کاهش دهند با وجود بیکاری فراوان در جامعه و افزایش قیمت‌ها، بازارها روز به روز خلوت‌تر می‌شود و خبری نیست.

 

میوه‌فروش دیگری در حال فروختن میوه و آجیل شب چله بود که به سمتش می‌رویم و در خصوص روند قیمت اجناس در شب چله از او سوال می‌کنیم لبخند تلخی می‌زند و می‌گوید: قیمت‌ها نسبتا بالا رفته ولی کم و بیش مردم خریدهایشان را انجام می‌دهند شب چله قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است و طی این یک هفته قیمت‌ها حدود 30 الی 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

مرتضی وطنی در حالی که تخمه را برای فروش به مشتری آماده می‌کند، ادامه می‌دهد: فروش تخمه‌ها تغییر نکرده ولی قیمت خرید ما 3 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و تخمه‌ها وارداتی است و از چین وارد ایران می‌شود.

 

 

او بیان کرد: مسوولان باید بیشتر بر روی قیمت میوه‌ها و کالاها مخصوصا در شب‌های عید نظارت کنند و مسئولان بدانند که با وعده و وعید دادن دردی از مشکلات مردم درمان نمی‌شود و قدرت خریدشان با این حرف‌‌ها افزایش نمی‌یابد و در این زمینه باید کار عملی صورت گیرد.

سراغ یکی از شهروندان که در حال خرید میوه شب چله بود می‌رویم و از رنگ و بوی شب یلدا می‌پرسیم و او می‌گوید: بازار شب یلدا خوب است امسال قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بهتر بود و هندوانه کیلویی یک‌هزار و 500 تومان و آجیل کیلویی 15 هزار تومان بود.

 

 

محسن مومنی گفت: از مسوولان می خواهم که روی قیمت های شب عید نظارت کامل داشته باشند و قیمت‌ها را ارزان کنند تا مردم قدرت خرید اجناس را داشته باشند مسوولان جلوی تورم و گرانی را بگیرند توقع مردم از مسوولان این است که گرانی در بازار وجود نداشته باشد

وی ادامه می‌دهد: من 55 سال سن دارم و یک بازنشسته هستم، درک می‌کنم که شب‌های یلدا همانند شب‌های یلدای گذشته نیست الان تورم و گرانی بیداد می‌کند مردم دوست دارند دید و بازدید کنند ولی به دلیل افزایش قیمت اجناس رفت و آمدها کمتر شده است ولی با این حال باز هم مجبور هستند که خرید کنند.

این بازنشسته در حالی که خنده بر لبانش نقش می‌بندد می‌گوید: شب یلدا یعنی شب خوبی و خوشی است و در این شب‌ها خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند و در این راستا مسوولان تقریبا به وعده هایشان عمل کردند.

 

 

سراغ یکی دیگر از شهروندان که در حال خرید کردن است می‌رویم او می‌گوید: هنوز خرید نکردم ولی افزایش قیمت‌ها به وضوح به چشم می‌خورد همه چیز گران است و قیمت‌ها با نزدیک شدن به شب یلدا تقریبا دو برابر شده است.

او ادامه می‌دهد: مردم خریدهایشان را انجام می‌دهند با وجود تورم و گرانی مردم مجبور به خرید اقلام شب یلدا هستند چون در این شب دید و بازدید انجام می‌شود.

این شهروند بیان کرد: قیمت‌های میوه و تره بار مغازه به مغازه متفاوت است مسوولان باید روی این موضوع حساسیت به خرج بدهند هرچند که می‌دانم این حرف‌ها روی مسوولان تاثیرگذار نیست قیمت‌ها در بازار پلکانی است و هر شخصی هرطور که دوست دارد کالای خود را می‌فروشد گویی نظارتی روی اجناس صورت نمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: در شب‌های یلدا قیمت‌ها نجومی می‌شود و در چنین شب‌هایی حداقل باید 200 هزار تومان الی 300 هزار تومان هزینه کنی مخصوصا مادرها و مادربزرگ‌ها در این ایام هزینه بیشتری می‌کنند چون در این شب‌ها بچه‌ها به خانه بزرگترها برای صله رحم می‌روند شاید ما که جوان‌تر هستیم آنقدر خرج نکنیم ولی پدر و مادرهایی که پنج الی 6 بچه دارند با این گرانی چطور باید کنار بیایند خیلی از بچه‌ها به خاطر مخارج بالا به دید و بازدید نمی‌روند و در خانه‌هایشان تنها می‌مانند.

این شهروند می‌گوید: شب یلدا یک شب به یاد ماندنی و دوست‌داشتنی است ما امروز در مدرسه جشن داشتیم ولی به دلیل مخارج بالا فقط چهار مادر همراه فرزندان خود به مدرسه آمدند واقعا مخارج بالا رفته و قدرت خرید مردم پایین آمده است.

وی تصریح کرد: حقوق من کفاف مخارج زندگی رو می‌دهد ولی کسانی که قدرت خرید ندارند و نمی‌توانند چیزی برای منزل تهیه کنند و به ناچار شب یلداشان با شرمندگی پدر و کام تلخی فرزندان به سر شود آنها باید چکار کنند.

این شهروند با ناراحتی می‌گوید: روراست بگم مسوولان هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند دست مردم خالی است و باید به این موضوعات رسیدگی شود و امیدوارم دولت، بیش از پیش به سفره و معیشت مردم توجه کنند و قیمت‌ها در شب چله کنترل شود با این وجود امکان جلوگیری از چنین افزایش قیمت‌هایی، رویا و آرزو نخواهد بود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار