مدیر کل پزشکی قانونی گلستان گفت: ۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در گلستان، طی ۹ ماهه سال ۹۶، در استان گلستان جان خود را از دست دادند.

کاهش ۵۷ درصدی مسمومیت با گاز منوکسید کربن در گلستان
به گزارش گلستان24؛حسین زارعی مدیر کل پزشکی قانونی گلستان گفت: بر اساس تعداد پرونده‌های ارجاعی و تعیین علت فوت، به پزشکی قانونی، در ۹ ماهه سال ۹۶، از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، ۲ نفر مرد و ۱ نفر زن بودند.

وی ادامه داد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد تلفات مسمومیت با گاز، ۷ نفر، که ۶ مرد و ۱ زن، بوده است.

وی در توصیه پیشگیرانه به شهروندان گفت: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب، در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت هستند.

حسین زارعی افزود: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما و همچنین، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها است.

وی گفت: اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. 

وی گفت: هر وسیله گرمازا سوختنی که با سوخت‌های فسیلی مانند، نفت، گاز، ذغال سنگ کار کند به صورت بالقوه می‌تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود و نباید در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد آتش روشن کرد.

مدیر کل پزشکی قانونی گلستان گفت: همه دودکش‌ها باید وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک) مناسب داشته باشند و در محیط‌های شغلی و منازل که در آن‌ها از کوره و مشعل استفاده می‌شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل شود.

حسین زارعی گفت: توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی به اطمینان شما از تخلیه گاز کمک خواهد کرد و در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک کرده و به فضای آزاد پناه برده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

وی گفت: رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن کردن گاز پیک نیک در اتاق وسیله نقلیه خود برای استراحت و خواب جدا خودداری شود و در صورت مواجهه با مصدومان، سریعاً آن‌ها را از محیط خارج و فوراً با اورژانس تماس گرفته شود.

زارعی افزود: علائم حیاتی مصدومان کنترل و از باز بودن راه‌های تنفس مصدوم اطمینان حاصل شود.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار