مدیرکل بانوان استانداری:

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان گفت: صنعت خانگی نوغانداری ظرفیتی مهم برای ایجاد اشتغال فراگیر و افزایش سرانه درآمدی روستائیان این استان است.

نوغانداری ظرفیت گلستان برای افزایش سرانه درآمدی روستائیان است

به گزارش گلستان24؛کلثوم غفاری در دیدار با ارغوان فرزین معتمد مشاور مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور و رییس سابق دبیرخانه شورای عالی اشتغال اظهار کرد: گلستان از گذشته های دور جزو مراکز مهم نوغانداری کشور بوده است و ارتقای این صنعت می تواند فرصت مناسبی را برای ایجاد اشتغال فراگیر بویژه در روستاهای شرق استان فراهم کند. 
وی بیان کرد: تقویت بخش های گوناگون نوغانداری به خصوص تکمیل زنجیره صنایع وابسته به آن از جمله راهکارهای کمک به رونق هر چه بیشتر این صنعت در استان گلستان است. 
به گزارش ایرنا خانوارهای روستایی زیادی در شرق استان گلستان به حرفه نوغانداری (پرورش کرم ابریشم) مشغول هستند.
مشاور مدیرعامل بانک توسعه تعاون کشور هم در این دیدار به برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از طرحهای اشتغالزای روستایی اشاره کرد و گفت: ترغیب جوانان علاقمند و تحصیل کرده برای ورود به صنعت نوغانداری و استفاده از نخ ابریشم فراوری شده برای تولید صنایع دستی راه مهم و قابل انجام برای تثبیت بیشتر مشاغل ایجاد شده است. 
ارغوان فرزین معتمد اظهار کرد: تولید محصولات به دست آمده از نخ های ابریشم با ایده‌های جدید، طرحهای تلفیقی و بازار پسند، ماندگاری فعالان صنعت نوغانداری را تضمین کرده و فرصت ایجاد شغل های جدید را به جوانان علاقه مند و جویای کار گلستان خواهد داد. 
طبق آمار سازمان جهادکشاورزی گلستان افزون بر یک هزار و 500 هکتار توتستان در این استان ایجاد شده و چهار هزار و 200 بهره بردار هر ساله در فصل بهار اقدام به پرورش پیله تر ابریشم می کنند.
شهرستان های مینودشت، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد از مناطق مستعد پرورش پیله تر ابریشم به شمار می روند اما قطب اصلی آن مینودشت با دو هزار و 200 بهره بردار است.
نوغانداری هر ساله از اویل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت پرورش آن ادامه دارد که مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول 45 روز است.

/ایرنا

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار