یادداشت/ احمدملاشاهی

اگرچه جمیعت شهری گلستان با ۵۳/۳درصد ازجمیعت روستایی سبقت گرفته است اما چشم اقتصاد گلستان همچنان به درب کشاورزی دوخته شده است.

درآمد زمستانی گلستانی‌ها

به گزارش گلستان24؛برای اینکه بدانیم کشاورزی گلستان چقدر با برنامه‌ریزی پیش می‌رود، کافی است کمی به جیب زمستانی کشاورزان نگاه کنیم.

کشاورزان گلستانی همچنان مثل گذشته زمستان را با بی‌درآمدی طی می‌کنند جیبی دلواپس دارند که مدام حساب و کتاب می‌کنند چه چیز را خط بزنند، درآمدشان تا اولین برداشت بهاری می‌رسد.

چرخ اقتصاد جامعه کشاورزی که در زمستان نچرخد، ویترین مغازه های استان هر چه زرق و برق داشته باشد باز هم خریداری یافت نمی‌شود، تخفیف پنج تا ۱۰ درصدی هم نمی‌تواند قانع کند کسی را که ۶ ماه، درآمدی ندارد، اما چه باید کرد.

راهکار چند وجهی است البته از کشاورزانی که درگیر سختی کار کشاورزی هستند نباید انتظار داشت در تابستان برای اقتصاد زمستان برنامه‌ریزی چندوجهی داشته باشند، مسلما در این شرایط  متولیان و مدیران اقتصادی استان باید فکری برای معیشت زمستانی گلستانی‌ها کنند و اقتصاد استان را جهت‌دهی کنند.

این روزها درد و زخم کمبود صنایع  کوچک تبدیلی بیشتر احساس می‌شود اگر هر کشاورز ما صنایع کوچک خانگی می‌داشت حالا در زمستان چیزی برای فروش داشت.

مسافرانی که در عید از استان عبور می‌کنند به جز کاهو، چیزی برای خرید از ما پیدا می‌کردند.

اگر محصول کشاورز ما توت فرنگی، گوجه، آلو، هلو، زیتون، سویا،کدو و... بود با کمک صنایع کوچک حالا باید کالایی برای فروش از همان محصول می‌داشتند، این یعنی گلستان نیاز به نمایشگاهی که ادوات کشاورزی چند صد میلیونی عرضه کند ندارد بلکه باید به دنبال عرضه تجهیزات کوچک و مدرن زیر 2 میلیون تومان بود تا کشاورز  از محصول تابستان، چیزی برای فروش در زمستان داشته باشند

همه جا اقتصاد جامعه کشاورزی گره خورده با دامداری و پرورش طیور اما در گلستان غالبا این اقتصاد بر یک پاشنه می‌چرخد، مهارت، ابزار، امکانات و حتی امنیت از ملزومات این بخش درآمدی کشاورزان است

 زمستان، بهار صنایع دستی است چون هم وقت است، هم نیاز و هم نیروی کار.

آموزش و تولید متناسب با بازار صنایع دستی برای درآمد زمستانی گلستانی‌ها از ضرورهاست و از همه مهمتر برپایی و شرکت در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کلانشهرها است.

داستان جیک‌جیک مستان تنها برای گنجشک‌ها نیست، باید برای درآمد زمستانی جامعه کشاورزی گلستان برنامه‌ریزی و طراحی دقیقی کرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار