متکی:

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه دشمن همواره به فکر "نفوذ" در سیاست خارجی ماست گفت: توانمندی‌های جوانان ایرانی و اقتدار جمهوری اسلامی غرب را پای میز مذاکرات با ایران آورد.

دشمن همواره به فکر "نفوذ" در سیاست خارجی ماست

به گزارش گلستان24؛منوچهر متکی عصر امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: برجام امروز بیش از گذشته روشن و چارچوب‌های آن مشخص‌شده است.

وی تصریح کرد: باید قدرت پیش‌بینی داشته باشیم که آمریکایی‌ها می‌خواهند در مقابله با برجام چه‌کاری انجام دهند تا در پسابرجام برنامه‌های خودمان را دنبال کنیم.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: مسئولان نظام عنوان کردند که در مقابله با بدعهدی‌های غرب و آمریکا بررسی‌ها را انجام دادند و اقداماتی را اندیشیده‌اند و از آنجایی‌که مطرح‌شدن آن به نفع منافع ملی نیست بیان نکردند.

وزیر اسبق امور خارجه تأکید کرد: دشمن در این‌که برای ما مشکلی را در تأمین مواد غذایی یا بهداشتی ایجاد کند که حتی آسیب‌های انسانی و غیرانسانی در برداشته باشد مانند واردات غذای آلوده یا میکروب‌ها در داخل کشور کوتاهی نمی‌کند.

وی تأکید کرد: در آشوب‌های لیبی غربی‌ها به ترکیه برخورد کردند و فشار به این کشور آوردند و پس از بیداری اسلامی منطقه در یمن و لیبی مواضعش تغییر کرد.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: پس از این ترکیه بیداری اسلامی قلابی را در سوریه دنبال کرد و با داعش هم‌کاسه شد و پول‌های داعشی‌ها در ترکیه رفت.

وی با بیان اینکه در رویارویی با روسیه کشور ترکیه کاملاً غربی عمل می‌کرد، گفت: اردوغان مرد زیرکی بود و فشارهای سنگینی از قبیل کاهش توریست در ترکیه، قطع گاز روسیه به ترکیه و منع صادرات کالا از ترکیه به روسیه را تحمل کرد و به‌آرامی مواضعش با روسیه را تغییر کرد.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مذاکرات سه‌جانبه آستانه و سوچی شکل گرفت و امروز به‌عنوان مهم‌ترین بدنه بررسی‌کننده تحولات سوریه است.

وی تأکید کرد: در حوزه سیاست خارجی هرجا توانستیم نترسیم مواضع خود را بشناسیم و سقف مطالبات خود را بدانیم و طرف‌های مقابل را بشناسیم، آن زمان فن مذاکرات ما ثمر می‌دهد و هر جا در این موضوعات کوتاه آمدیم با مشکل روبه‌رو بودیم.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در دولت نهم و دهم در وزارت خارجه از هجمه‌های دشمن و حرکت‌های دشمن نترسیدیم و نگران نشدیم و جهت‌گیری‌های ما درست بود، اگر اشکالی در سیاست خارجی نهم و دهم مطرح کنیم در گفتار و ادبیات به کار برده شده، بوده است.

متکی با بیان اینکه مواضع مقام معظم رهبری کاملاً در وزارت خارجه روشن بوده، یادآور شد: در سیاست خارجی تهاجم نرم افزارانه یا دیپلماتیک عمل کردیم و در این قسمت مشکل داشتیم و با ادبیاتی سخن می‌گفتیم که برای ما تولید مشکل می‌کرد.

وی افزود: در اواخر دولت هشتم غربی‌ها نشان دادند که حاضر نیستند حق را به ما بدهند، 2 سال تعلیق داوطلبانه غنی‌سازی در نطز داشتیم و قرار بود که پس از این مدت حق ما را به رسمیت بشناسند و در تیرماه سال 1384 یک پکیجی ارائه کردند و در آن همه‌چیز جز به رسمیت شناخته شدن حق هسته‌ای ما وجود داشت.

متکی گفت: طبیعی بود با ازسرگیری غنی‌سازی پرونده ما به شورای امنیت ملی برود، با این اقدام ما جواب غربی‌ها را دادیم که شما هیچ اقدامی در قبال توقف 2 سال غنی‌سازی نکردید.

وی با بیان اینکه در آن زمان مطالعات در موضوع غنی‌سازی را سرعت بخشیدیم و تا 20 درصد رساندیم، گفت: به افرادی که ایراد می‌گرفتند که شما سبب شدید پرونده ایران به شورای امنیت برود باید گفت اگر بنا نبود که کاری نکنیم اتفاقی نمی‌افتاد.

متکی گفت: غربی‌ها وقتی دیدند که جمهوری اسلامی به توانایی غنی‌سازی 20 درصد و خودکفایی رسیده در سال‌های آینده سوخت نیروگاه تهران را برای موضوع دارویی تولید می‌کند، سبب شد که آمریکایی‌ها پای مذاکره بیایند.

متکی گفت: در دولت یازدهم همه توان دولت برای برجام گذاشته‌شده بود و در دیگر حوزه‌های وزارت خارجه،به گفته خود آقای ظریف فعال نبودیم.

وزیر اسبق امور خارجه افزود: در این ارتباط دولت نهم بسیار فعال‌تر بود و شاید به‌اندازه فعالیت نتایج لازم به دست نمی‌آورد اما در همه‌جا حضور داشت.

متکی گفت: از سال 1382 مذاکرات هسته‌ای ما آغاز شد و یک اشکالی که وجود داشت این بود که گروه‌های مذاکره‌کننده می‌گفتند غربی‌ها را توجیه کنیم اما در مذاکره‌ها توجیه می‌شدند.

وی افزود: کف و سقف مطالبات ما در مذاکرات مشخص بود و این در حالی بود که نباید این موضوع آشکار باشد چرا که کف خواسته‌های خودشان را پایین‌تر از انتظارات ما می‌گرفتند و این‌یک نفوذ در سیاست‌های ما به شمار می‌رفت.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به نفوذی‌های غرب در داخل کشور اشاره کرد و تصریح کرد: نفوذ غرب در ایران یک مقوله گسترده‌ای است و مقام معظم رهبری آن رابه صورت کامل توضیح دادند.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار