دوم اسفند ماه سال جاری برگزار می‎شود

دوم اسفندماه سال 1396 دومین همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آبادکتول برگزار می‎شود.

دومین همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آبادکتول

به گزارش گلستان24؛مدیرکل پدافند غیرعامل گلستان ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با عنوان برگزاری دومین همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با اشاره به هدف برگزاری این همایش اظهار کرد: با توجه به آنکه کشور ما و به تبع آن استان گلستان جزو مناطق حادثه خیز محسوب می‎شوند بحث چگونگی مدیریت بحران این حوادث بسیار ضروری است از سویی دیگر پدافند غیرعامل در حوزه مصونیت سازی بشر در برابر انواع تهدیدات، کاهش آسیب پذیری و در نتیجه تسهیل در مدیریت بحران فعالیت می‎کند از این رو بر آن شدیم تا با تشریک مساعی و برگزاری این همایش مسائل و مشکلات استان پیگیری و در نهایت نظرات و تصمیمات خوبی در کشور و استان اتخاذ شود.

احمد تجری منفرد تصریح کرد: یکی از دلایلی که در این همایش، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در کنار هم قرار گرفته‎اند این است که در بسیاری از مباحث و اتفاقات و تهدیدات کنونی در حوزه پیشگیری، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با هم اتفاق نظر دارند در واقع بعضی امور در حوزه پیشگیری باید در پدافندغیرعامل و مدیریت بحران با هم انجام شوند.

وی یکی از مشکلات مهم در بحث مدیریت بحران و پدافند غیر عامل را عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این حوزه‎ها و شناخت ناکافی جامعه از این مباحث عنوان کرد و گفت: متأسفانه هنوز تعداد زیادی از دستگاههای اجرایی و مردم از اهمیت و نقش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران آگاهی ندارند بنابراین لازم است فرهنگ‌سازی لازم از مراکز آموزشی شروع شود، برگزاری همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعاملو نتیجه پژوهش‎های ارائه شده می‎تواند کمک‎های بسزایی برای مقابله با انواع حوادث و پیشگیری از تهدیدات باشد.

*عدم آشنایی مردم با مفاهیم پایه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول در ادامه به اهمیت نقش پژوهش در بحث مدیریت بحران و پیشگیری از تهدیدات اشاره کرد و گفت: با توجه به وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله وقوع سیل که در استان بسیار شاهد آن هستیم پیگیر برگزاری همایشی با عنوان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شدیم تا مدیریت بحران را با نگاه عقلایی دنبال کنیم.

علیرضا اسفندیاری مقدم تصریح کرد: بدون تردید برآیند همکاری دانشگاه به عنوان مرکز آموزشی و پژوهشی با مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پیش‌بینی و پیشگیری به هنگام و رفتار عقلایی در یک اتفاق است در واقع دانشگاه در این بحث نقش میانجگری را در ترویج علم به عهده دارد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات گریبانگیر جامعه امروز این است که بسیاری از مردم با مفاهیم پایه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آشنا نیستند بنابراین برگزاری چنین همایشی می‎تواند به بحث علمی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل و گفتمان‌سازی کمک بسزایی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آبادکتول با بیان اینکه مشکلات جامعه باید از اضلاع علم، عقل و معنویت عبور کند، گفت: 30 مقاله علمی به دبیرخانه دومین همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ارسال شده است.

*ایجاد ساختارهای جدید در مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران گلستان در این نشست مطبوعاتی به ایجاد ساختارهای جدید در حوزه مدیریت بحران تأکید کرد و گفت: طی سال‎های اخیر در نقاط مختلف جهان شاهد بروز یکسری اتفاقات هستیم که در این اتفاقات شدت حادثه به تنهایی آسیب‌پذیری را نشان نمی‎دهد بلکه چگونگی مدیریت بحران بر کاهش یا افزایش آسیب‌پذیری این حوادث نقش مهمی را ایفا می‎کند.

صادقعلی مقدم تصریح کرد: ساختارهایی از جمله ساختار مدیریت بحران برای مدیریت حوادث در حوزه‎های مختلف شکل گرفته است اما این برنامه‎ها باید به صورت مستمر شکل بگیرد تا به هر صورت از ظرفیت‎ها برای کاهش آسیب پذیری و ارتقا سطح پذیرش حوادث استفاده عملیاتی کنیم.

وی بیان کرد: هدف ما از برگزاری همایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این است که یک ارزیابی کامل از شرایط داشته باشیم  در کنار ارزیابی و شناخت دقیق مخاطرات می‎توانیم برنامه‎های اقتضایی تأثیرگذار را اجرا کرد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان ادامه داد: در مدیریت بحران شربت یا دارویی خاصی وجود ندارد که فرد در بخش مدیریت بحران مؤثر باشد بلکه فرد در کنار ریاضت کشیدن است که یکسری مهارت‎ها را یاد می‎گیرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار