مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان:

مدیر بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گلستان با تأکید بر اینکه جامعه هدف این بیمه گسترش یافته از بهره‌مندی ۴۵ هزار و ۶۰۰ گلستانی از خدمات بیمه اجتماعی خبر داد.

۴۵ هزار گلستانی تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند

به گزارش گلستان 24؛تیرماه سال ۱۳۸۴ بود که هیئت وزیران تشکیل صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را به تصویب رساند و چتر حمایتی دولت بر سر کشاورزان و روستاییان که از خدمات اجتماعی بی بهره بودند گسترده شد.

هرچند این صندوق تازه تاسیس در آغاز فعالیت خود با فراز و فرودهایی همراه بود اما در دولت تدبیر و امید خدمات حمایتی دولت برای کشاورزان، روستاییان و عشایر افزایش یافت تا در کنار بیمه سلامت و بیمه تکمیلی که به همت بنیاد برکت در سال های اخیر به اجرا گذاشته شده، بسته حمایت های درمانی و اجتماعی روستاییان و عشایر تکمیل شود.

با مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان به گفتگو نشستیم و دانیال پولادوند از چالش های گذشته برای معرفی بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و  اینکه تاکنون اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مناسبی در این حوزه انجام نشده سخن گفت.

وی که از اعتماد بیش از حد به کارگزاران پیشین برای معرفی خدمات حمایتی دولت در بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر گلایه داشت، از تعدیل تعداد کارگزاری های استان خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: در بحث بازنشستگی و از کار افتادگی برای روستاییان و عشایر خلاء هایی وجود داشت و همین امر باعث مهاجرت روستاییان به شهرها شده و گاها حاشیه نشینی به همراه داشت.

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان با یادآوری اینکه روستاییان و عشایر تنها از طریق خویش فرمایی و یا کارگر و کارفرمایی تامین اجتماعی می توانستند خود را بیمه کنند، افزود: پرداخت حق بیمه سنگین، مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی و ... تنها بخشی از مشکلات فراروی روستاییان و عشایر برای بهره مندی از خدمات بیمه ای و بازنشستگی بود.

دانیال پولادوند با یادآوری اینکه صندوق بیمه روستاییان و عشایر در تیرماه ۱۳۸۴ به تصویب هیئت وزیران رسید و در شهریور ماه همان سال فعالیت این صندوق آغاز شد، ادامه داد: در بدو فعالیت این صندوق باید مکانی ثابت برای ثبت نام و عضوگیری در این صندوق انتخاب می شد از اینرو دهیاری ها، اتحادیه های عشایری و شرکت های تعاونی تولید روستایی که شبهه دولتی بودند به عنوان کارگزار انتخاب شدند.

دو برابر حق بیمه را دولت پرداخت می کند

وی با بیان اینکه انتخاب این کارگزاران در واقع با هدف اعتماد بیشتر روستاییان و عشایر هم اتفاق افتاد، اضافه کرد: در حال حاضر کشاورزان، روستاییان و عشایر به پرداخت حداکثر ۴۸۰ هزار تومان در سال از خدمات اجتماعی بهره مند می شوند و این در شرایطی است که دو برابر حق بیمه را دولت تقبل کرده و پرداخت می کند.

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان با یادآوری اینکه به دلیل متفاوت بودن سطح درآمدی کشاورزان، روستاییان و عشایر امکان انتخاب ۶ سطح پرداخت حق بیمه تعیین شده است، گفت: حداقل حق بیمه پرداختی سالانه ۲۱۰ هزار تومان و حداکثر ۴۸۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه انتخاب سطح بالاتر پرداخت حق بیمه حقوق و مزایای بیشتر در آینده برای روستاییان و عشایر به همراه دارد، تصریح کرد: امسال شرایطی ایجاد شده که روستاییان و عشایر می توانند حق بیمه سالانه را در دو قسط پرداخت کنند.

وی به جزییات بیشتر این شرایط هم اشاره و خاطرنشان کرد: روستاییان و عشایر پس از پرداخت نخستین قسط حق بیمه سالانه به مدت ۶ ماه فرصت دارند قسط دوم را پرداخت کرده و حق بیمه خود را تکمیل کنند.

پولادوند به جزییات بیشتر خدمات حمایتی دولت در بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اشاره و بیان کرد: افراد با سن ۶۵ سال و ۱۵ سال سابقه پرداخت می توانند از خدمات بازنشستگی و دریافت حقوق ماهانه ۵۵۰ هزار تومان بهره مند شوند.

وی با یادآوری اینکه اگر فوتی و از کارافتادگی ناشی از کار برای پرداخت کنندگان حق بیمه اتفاق بیفتد مدت زمان عضویت در صندوق ملاک قرار نمی گیرد، تاکید کرد: اگر از کارافتادگی و فوت ناشی از کار نباشد فرد بیمه شده باید یکسال در صندوق عضویت داشته و رابطه بیمه ای وی برقرار باشد.

دولت موظف به ارائه خدمات به اعضاء است

پولادوند با بیان اینکه اساسنامه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مورد تایید مجلس قرار گرفته و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: اگر یک روز برای صندوق چالشی ایجاد شود دولت موظف به ارائه خدمات به اعضاء است.

وی به مزایای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اشاره کرد و افزود: سوابق بیمه ای این صندوق قابل انتقال به بیمه تامین اجتماعی است و بالعکس؛ در واقع اگر به هر دلیل بیمه تامین اجتماعی فرد برقرار نشود وی می تواند از بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر استفاده کرده و سنوات بیمه ای خود را افزایش دهد.

 

 

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر در استان مشمول بهره مندی از خدمات حمایتی این بیمه هستند، ادامه داد: تا سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر در گلستان مشمول بهره مندی از این بیمه بودند که با اعمال محدودیت سنی (عضویت افراد ۱۸ تا ۵۰ سال) پیش بینی می کنیم تعداد مشمولان ما به حدود ۲۰۰ هزار نفر رسیده باشد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۴۵ هزار و ۶۰۰ نفر گلستانی تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گرفته اند، اضافه کرد: با مشکلات بسیاری مواجه بودیم و واقعیت این است که بیشترین رشد افراد تحت پوشش را در سال های اخیر شاهد بوده ایم.

وی با یادآوری اینکه تاکنون کارگزاران ما دهیارها بوده اند و حدود ۴۸ وظیفه و همچنین اجرای تفاهم نامه های وزارت کشور با دستگاه های مختلف بر عهده آن هاست، بیان کرد: این امر باعث شده دهیاران نتوانند به درستی موضوع این بیمه را برای روستاییان تبیین کرده و جا بیندازند.

اطلاع رسانی خوبی نداشتیم

پولادوند با تاکید بر اینکه کارگزاران ما نتوانسته اند تاکنون به درستی مردم را توجیه کنند، تصریح کرد: اگر تاکنون ۷۰ درصد جامعه هدف ما بیمه نشده اند به دلیل این است که اطلاع رسانی خوبی نداشتیم و آگاهی رسانی مناسبی انجام نداده ایم.

وی با بیان اینکه پالایش کارگزاران و تعدیل کارگزاران گلستان از ۱۲۶ کارگزار به ۷۳ کارگزار در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: کشاورزان و روستاییانی که ماشین، محصولات و دام خود را بیمه می کنند نسبت به بیمه خود غفلت نمی کنند اما صادقانه اعلام می کنم که در سطح کشوری و استانی نتوانسته ایم به خوبی اطلاع رسانی کنیم و کارگزاران هم انگیزه ای برای معرفی خدمات این بیمه نداشته اند.

وی با بیان اینکه قصد داریم بخش خصوصی را درگیر کار کنیم، گفت: واقعیت این است مدیران اسبق کشوری خیلی روی دهیاران حساب باز کرده بودند و امید داشتند دهیاران به عنوان معتمدان روستا کار ویژه ای انجام دهند اما بنده به شخصه اعتقادی به اینکه دهیارها کارگزاران ما باشند، ندارم.

پولادوند به دلایل آن هم اشاره کرد و افزود: دهیاران عموما به دنبال پیگیری مطالبات هستند و تمام وقت در دهیاری حضور ندارند و چون شغل و منبع درآمد دارند خیلی توجه ویژه به این بیمه ندارند.

وی ادامه داد: انتخاب دهیاران به عنوان کارگزار در ابتدای راه شاید درست بود برای اینکه مردم اعتماد کنند اما هم اکنون که در هر روستا یک حقوق بگیر، بازنشسته و مستمری بگیر وجود دارد وقت آن رسیده که بخش خصوصی را درگیر کنیم.

وی از صدور ۳۵ موافقت اصولی برای بخش خصوصی در استان خبر داد و بیان کرد: تاکنون قرارداد ۲۲ کارگزار امضاء شده و شروع به کار کرده اند و این در حالی است که ما دهیاری ها و شرکت های تعاونی تولید روستایی فعال در استان راهم به عنوان کارگزار حفظ کرده ایم.

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گلستان با تاکید بر اینکه سیاست ما ورود بخش خصوصی به این ماجراست تا هم اشتغال ایجاد شود و هم روند روبه رشدی را در حوزه بیمه اجتماعی شاهد باشیم، تصریح کرد: این بیمه شناخته شده نیست نیاز داریم مدیران شهرستانی و استانی در اطلاع رسانی به ما کمک کنند؛ هرچند برخی از فرمانداران و بخشداران و به ویژه مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری همکاری لازم را تاکنون داشته اند.

 

 

وی با یادآوری اینکه اعضا ۱۴ برابر حق بیمه پرداختی ماهانه حقوق دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۹۴ خانوار مستمری بگیر (فوتی)، ۱۰۸ خانوار حقوق از کارافتادگی و ۲۰۸ نفر حقوق بازنشستگی در استان دریافت می کنند.

پولادوند با بیان اینکه بیشترافراد تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در غرب استان جذب شده اند، یادآور شد: در دولت تدبیر و امید جامعه هدف بیمه اجتماعی گسترش یافته و زنبورداران، فرش بافان و گلیم بافان، رانندگان مسافر برها و باربرهای بین شهری، افراد شاغل در بخش کشاورزی ساکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، اعضای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین دامپزشکی و ... (حدود ۲۳۰ عنوان شغلی) می توانند از خدمات این بیمه بهره مند شوند.

وی از قول استاندار گلستان برای تشکیل ستاد راهبردی بیمه اجتماعی روستاییان خبر داد و گفت: قرار شده هر سه ماه یکبار با حضور استاندار محترم و فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط (صدا و سیما، دانشگاه، آموزش و پرورش، کشاورزی و اداره کل روستایی و امور شوراهای استانداری) جلسات ستاد راهبردی برگزار شده و مدیران گزارشی از روند فعالیت های خود در این مدت ارائه کنند.

پولادوند با تاکید بر اینکه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پشتوانه دولتی دارد، از امضاء نامه مشترکی (مدیر بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر و مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گلستان) و توزیع آن در فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری های استان خبر داد و بیان کرد: با گسترش جامعه هدف، ورود بخش خصوصی، تشکیل شورای راهبردی و ... امیدواریم افراد تحت پوشش بیمه اجتماعی گلستان روند رو به رشدی داشته باشد.    

 

ارسال نظر

آخرین اخبار