مدیر کل زندان‌های گلستان:

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان گفت: تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف برای مدد جویان از نیازهای روز جامعه محسوب می‌شود و ما را برای رسیدن به اهداف کلان پیشگیری، آموزش و تربیت آنان کمک خواهد کرد.

وقف برای زندانیان از نیازهای روز جامعه محسوب می‌شود

به گزارش گلستان24؛علیرضا رضوانی مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان در حاشیه مراسم شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) و با حضور بیش از 500 نفر از زندانیان استان در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار فارس در گرگان در خصوص فعالیت‌های این اداره کل در ترویج فعالیت‌های فرهنگی و اقدامات تربیتی برای محکومان زندان‌های این استان مطالبی ارائه کردند که توجه مخاطبان را به آن جلب می‌کنیم:

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان گفت: تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف برای مدد جویان از نیازهای روز جامعه محسوب می‌شود و ما را برای رسیدن به اهداف کلان پیشگیری، آموزش و تربیت آنان کمک خواهد کرد.

در راستای رسیدگی به اهداف سازمانی خود چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
رضوانی: یکی از اهداف سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت است، بهترین و مهمترین راه اصلاح و تربیت انس و الفت با قرآن مجید است در همین راستا با انعقاد تفاهمنامه با سازمان‌ها و ادارات فرهنگی مثل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسات قرآنی و... و در زمینه قرآنی عنوان‌های بسیار خوبی به دست آمده است.

کسب مقام دوم مسابقات قرآنی کشوری، اعزام تعداد هفت نفر از حافظان بالای پنج جزء به دوره تربیت مربی به استان قم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان، بیش از 200 نفر حافظ قرآن از یک جزء الی کل قرآن مجید، مشارکت بیش از 2 هزار نفر در آموزش‌های روخوانی، مفاهیم، تفسیر و حفظ موضوعی قرآن شرکت دارند برگزاری کرسی تلاوت و محافل انس با قرآن با حضور قاریان و حافظان کشوری و بین‌المللی و ... و اعطای مرخصی تشویقی به حافظان قرآن مجید به ازای هر جزء به مدت 10 روز با دستور رئیس کل دادگستری استان.


عملکرد شاخص اداره فرهنگی اداره کل زندان‌های استان در سال96 را چطور ارزیابی می‌کند؟
رضوانی: فعالیت‌های فرهنگی این اداره در سال جاری به شرح ذیل است:

*دریافت مجوز مراکز یادگیری محلی از اداره کل آموزش و پرورش و راه‌اندازی این مرکز در زندان‌های تابعه
* برگزاری دوره آموزشی توجیهی مربیگری ورزش صبحگاهی و توجیهی مربیگری آمادگی جسمانی در زندان گرگان
* اعزام تعداد پنج نفر از مددجویان فعال قرآنی این اداره کل به دوره تربیت معلم قرآن در قم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استلن گلستان.
*برگزاری جشن بازگشایی مدارس با حضور مسوولان آموزش و پرورش در زندان‌ها
*اعزام مددجویان فعال قرآنی به مشهد مقدس و قم
*برگزاری کارگاه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه یک‌هزار و 200 نفر از زندانیان و خانواده‌های آنان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به مدت دو روز
*برگزاری اردوی تفریحی ویژه زندانیان و خانواده‌های آنان در اردوگاه توسکستان
*برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مسجد جامع گلشن همراه با سخنرانی و اقامه نماز جماعت به امامت آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان گرگان
*برگزاری کارگاه آموزشی برای خانواده زندانیان در قالب طرح تقسیم کار ملی همراه با همایش با حضور مدیرکل زندان‌ها و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و ... از جمله عملکردهای اداره فرهنگی این نهاد در سال 1396 است.


هدف از انجام و پیشگیری امورات فرهنگی و قرآنی چیست؟
رضوانی: هدف اصلی اصلاح و تغییر رفتار مددجویان و بازگشت سعادتمندانه به کانون گرم خانواده و جامعه است با جذب و بکارگیری قریب به 20 نفر از روحانیون مجرب، کارآمد و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و آشنا کردن آنان با سبک زندگی اسلامی و مهارت‌های اساسی زندگی زمینه حضور موثر را در بین آحاد جامعه فراهم می‌‌کنیم.

چه درخواست از مردم، خبرنگاران و روحانیون دارید؟
رضوانی: تقاضای من از تمام اصحاب رسانه، خبرنگاران این است که حاضر در زندان‌ها و پیگیر اقدامات اصلاحی از طریق مسوولان ذیربط شوند تا فضای جامعه از امورات فرهنگی، قرآنی زندان‌ها را اطلاع‌رسانی کنند.

یکی از رسالت اصلی خبرنگاران بسترسازی و فرهنگ‌سازی برای عمومی مردم از تلاش‌ها و فعالیت‌های مذهبی، اعتقادی و ... در زندان‌ها است و همچنین از ائمه جمعه و جماعات، مسوولان اجرایی و قضایی انتظار داریم با حضور در زندان‌ها و بازدید از فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی، قرآنی، حرفه‌آموزی، اشتغال و... از طریق تریبون‌های نماز جمعه و منابر مبحث آموزش صحیح اسلامی و در راستای پیشگیری از وقوع جرم و امثالهم را اطلاع‌رسانی کنند.

در سال1396 با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
رضوانی: مهمترین اقدام در اجرای منویات و فرامین مقام معظم رهبری، اعطای تسهیلات کم بهره برای مددجویان برای ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد آنها بوده است که این امر موجب کاهش بازگشت مجدد آنان به زندان را درپی داشته است و به حمدالله رب العالمین با توسعه اشتغال مددجویان در زندان باز این موضوع توسعه یافته است.

آیا وقف می‌تواند گره‌ای از مشکلات مدد جویان شمار را مرتفع کند؟
رضوانی: بالطبه وقف یک سنت حسنه ماندگار است و قدمت آن به تاریخ بشریت می‌رسد و یکی از کارهای مهمی که پیگیر آن هستیم تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف برای مدد جویان است و مردم ما هم به این مهم آگاه باشند که وقف برای مددجویان ما از نیازهای روز جامعه محسوب می‌شود و ما را برای رسیدن به اهداف کلان پیشگیری، آموزش و تربیت کمک کنند.


پیشنهاد و انتقادی اگر دارید بفرمایید؟
رضوانی: از همه مسوولان انتظار داریم توجه جدی به مددجویان و خانواده داشته باشند، یکی از آسیب‌های جدی در جامعه بیکاری، فقر و حاشیه‌نشینی و ... است.

متاسفانه تعدادی از شهروندان بنا به دلایلی محبوس شدند اما بعضا خانواده آنان برای امرار معاش و مایحتاج روزانه نیاز به مساعدت و همکاری و همراهی مسوولان دارند که این امر مهم مغفول مانده است انشاءالله با فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی درست، انعکاس اخبار و اقدامات برجسته زندان‌ها فضای جامعه را برای پذیرش واشتغال آنان را فراهم کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار