رییس اداره دامپزشکی گمیشان گفت: بدلیل وجود مناطق تالابی درغرب گلستان و میزبانی از پرندگان بومی و مهاجر وحشی؛ رعایت موارد ایمنی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا در این منطقه ضروری است.

گمیشان مامن پرندگان مهاجر است

به گزارش گلستان24؛اسمعیل پژوهنده روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اهالی شهرستان گمیشان و بویژه فعالان در حوزه مرغداری ها باید از اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلای طیور به این بیماری و انتقال آن آگاه بوده و رعایت کنند.
وی اضافه کرد: تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گمیشان مشاهده نشده است.
دکتر پژوهنده افزود: علاوه بر پایش مستمر مرغداری ها، هفته ای یکبار از مناطق مردابی که مامن پرندگان وحشی در شهرستان است با همراهی محیط زیست بازدید می شود و خوشبختانه تاکنون موردی مشاهده نشده است.
به گفته وی؛ آنفلوانزا یکی از بیماری های خطرناک پرندگان است،عامل آن ویروس بوده و می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را بیمارکند.
وی اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسان و حیـوان شناخته شده و مبارزه با شیوع آن ضروری است، علاوه بر طیور، خوک و انسان هم از جمله میزبان های ویروس آنفلوانزا هستند.
پژوهنده همچنین گفت: شبکه دامپزشکی با ارائه آموزش های لازم از طریق برگزاری کلاس برای فعالان حوزه مرعداری های صنعتی، نصب بنر و تبلیغات محیطی؛ اقدام به اطلاع رسانی به مردم شهرستان کرده است.
رییس دامپزشکی گمیشان در ادامه از مردم خواست که از تماس مستقیم با پرندگان، نگهداری تخم مرغ در کنار سایر مواد غذایی در یخچال و خرید مرغ زنده پرهیز کنند و نیز برای پرکندن مرغ از دستکش استفاده نمایند.
گمیشان در شمال غرب گلستان واقع بوده، گلستان استان پاک از آنفلوانزای فوق حاد طیور است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار