زنده فروشی عرضه طیور ممنوع شد

ورود پرندگان مهاجر به گلستان باعث شده طیور استان با تهدید آنفلونزآی فوق حاد پرندگان روبرو شود تا جایی که حتی یکی از مرغداری های استان تعطیل شد.

آنفلوآنزای فوق حاد ارمغان پرندگان مهاجر به گلستان

 آذر ماه امسال خبرهای خوشی برای پرندگان و طیور نداشت. پرندگان مهاجر ارمغانی به نام آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای طیور کشور داشتند و به دنبال آن برخی مرغداری های مرغ گوشتی کشور درگیر این بیماری شدند.

به گزارش گلستان24، هر چند سازمان دامپزشکی و همچنین وزارت بهداشت از تحت کنترل بودن این بیماری خبر می دهند اما به دلیل خطرناک بودن این بیماری باید اطلاع رسانی وسیعی هم در سطح عموم مردم و هم پرورش دهندگان طیور انجام شود تا احتمال ابتلای انسانی آن به صفر برسد.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این بیماری طی سال های اخیر خسارت های زیادی به تولید کنندگان طیور وارد کرده وهر ساله هم انواع جدیدی از آن شناسایی می شود. آذر ماه امسال سازمان دامپزشکی کشور اطلاعیه های مختلفی در این رابطه منتشر کرد و حتی مجوزهای شکار پرندگان وحشی نیز به دلیل انتشار ویروس آنفلوآنزای پرندگان توسط سازمان حفاظت زیست در گلستان لغو شد.

خبر انتشار این بیماری در یک مرغداری تخم گذار در شهرستان گرگان هم توسط رییس سازمان دامپزشکی کشور رسانه ای شد هرچند مسئولان دامپزشکی استان از گفتگو با رسانه ها در این خصوص امتناع کردند.

علیرضا اردلان دامپزشک و کارشناس حوزه طیور در رابطه با این بیماری به خبرنگار مهر می گوید: پرندگان دریایی به خصوص اردک‎های وحشی ناقل ویروس آنفلوانزای پرندگان هستند و در برابر ابتلا به بیماری‎ها به شدت مقاوم‎اند ولی پرندگان اهلی نظیر مرغ و بوقلمون نسبت به این بیماری بسیار حساس هستند.

وی افزود: بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری این است که مردم از خرید پرندگان وحشی و همچنین طیور زنده به شدت پرهیز کنند هرچند اداره کل دامپزشکی به همراه دادستانی استان مراکز زنده فروشی عرضه طیور را در استان در حال حاضر پلمب کرده است.

هیچ گونه منع مصرف مرغ و تخم مرغ از مراکز مجاز وجود ندارد

این کارشناس ادامه داد: هیچ گونه منع مصرف مرغ و تخم مرغ در صورتی که از مراکز مجاز و مورد تایید سازمان دامپزشکی خریده شده باشد وجود ندارد و همکاران دامپزشک در استان طی این روزها در همه کشتارگاه های استان حضور مداوم دارند.

وی بیان کرد: هر گونه موارد مشکوک به سرعت اطلاع رسانی می شود و از ورود مرغ های آلوده به بازار خودداری می شود. پایش ها از مرغداری ها  نیز به صورت مداوم ادامه دارد.هیچ گونه منع مصرف مرغ و تخم مرغ در صورتی که از مراکز مجاز و مورد تایید سازمان دامپزشکی خریده شده باشد وجود ندارد

وی علت شیوع این بیماری را ورود پرندگان مهاجر به استان و کاهش هوادهی به داخل مرغداری ها با توجه به سرمای هوا ذکر کرد و گفت: در آنفلوآنزای پرندگان ژن ها چند قطعه ای هستند. حساسیت ها هم به این دلیل در این بیماری بالاست که تولید سویه های جدید می کند. اگر یک واحد صنعتی آلوده شود تمام پرندگان آن واحد را معدوم می شود و همچنین در شعاع ۳ تا ۱۰ کیلومتر از آن واحد اقدامات پیشگیرانه شدیدی اعمال می شود.

به گفته کارشناسان و دامپزشکان، مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمـام کسـانی کـه بـا پرنـدگان در ارتبـاط هستند ماننـد روسـتاییان، کارکنـان مرغـداریهـای صـنعتی و سـنتی، فروشـندههـای دوره گرد طیور، شکارچیان، دامپزشکان وکارکنان دامپزشکی و کشتارگاهها، و بلاخره، مصرف کنندگان، آگاهی خود را افزایش دهند، ضـوابط بهداشتی را رعایت کنند و با مسئولان همکاری داشته باشند.همچنین انجام اقدامات قرنطینه ای، جلوگیری از رفت و آمدهای زائد به محل نگهداری طیور، ممانعت از ورود پرندگان مهاجر و معدوم سازی شانه های تخم مرغ آلوده از مهمترین توصیه ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری در استان عنوان می شود. 

وحشت و ترسی که از شیوع چنین بیماری هایی در جامعه ممکن است بین  مردم ایجاد شود از خود بیماری گاهی خطرناک تر است و لزوم اطلاع رسانی صحیح و فوری شاید از ضروریات است.

مسعود شکیبا یکی از دامپزشکان استان هم در رابطه با آنفلوانزای پرندگان در استان گفت: این بیماری ویروسی و وابسته به بدن زنده حیوانات است و به طور معمول از طریق پرندگان مهاجر و در مسیری که پرندگان مهاجر پرواز می کنند دیده می شود و برخی گونه های پرندگان مهاجر به این بیماری مقاوم و برخی نیز سریع تلف می شوند.

مردم مرغ را از مراکز مجاز خریداری کنند

شکیبا با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید مرغ و انواع طیور را از فروشندگان طیور تهیه کرد، بیان می کند: این بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نام دارد و به دلیل این که این بیماری در مرغداری ها بسیار سریع شناسایی می شود و با آن مقابله صورت می گیرد، مردم درصورتی که از مراکز مجاز و مورد تایید دامپزشکی خرید طیور خود را داشته باشند هیچ مشکلی ایجاد نمی شود.

در ادامه به سراغ مدیرکل دامپزشکی استان گلستان رفتیم. محمود رضا وفایی در رابطه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: مردم هیچ گونه نگرانی بابت این بیماری در استان نداشته باشند چون تمام فارم های مرغ مادر در استان در حال کنترل است و طبق ضوابط قرنطینه در انها صورت گرفته است.ضمن اینکه تمام کشتارگاه ها تحت نظارت است.

وفایی افزود: تنها یک کانون مرغ تخم گذار در استان الوده شده بود که در اسرع وقت معدوم‌سازی صورت گرفت و اصول قرنطینه ای هم برای ان انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه مردم از نقل وانتقال مرغ بومی در بازارهای محلی استان خودداری کنند، تصریح کرد:خرید و فروش مرغ در بازارهای محلی ممنوع است و مردم باید از خرید مرغ زنده خودداری کنند. ضمن اینکه مردم از شکارپرندگان مهاجر شدیدا خودداری کنند چرا که امکان آلودگی پرندگان مهاجر وجود دارد. اگر مردم تمام این نکات بهداشتی را رعایت نمایند هیچ گونه نگرانی نباید از این بیماری داشته باشند.

وفایی بیان کرد: تا این تاریخ هیچ گونه گزارشی مبنی بر الودگی طیور بومی استان نداشتیم و مردم می توانند آزادانه مصرف طیور خانگی را داشته باشند.

وی افزود: اطلاع رسانی در این زمینه بسیار اهمیت دارد و ما از ظرفیت دهیاری ها و رسانه ها و کارشناسان بهداشت و غیره در این زمینه استفاده کرده ایم وانتظار داریم مردم و نهادهای مرتبط به ما دراین زمینه کمک کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه ورود پرندگان مهاجر در استان تا اواخر فصل سرما ادامه دارد، گفت: پایش ما همچنان ادامه دارد و مردم نیز تا آن زمان نکات گفته شده را رعایت کنند و هرگونه موارد مشکوک را در اسرع وقت به ما اطلاع رسانی کنند.

وفایی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۵۰ کشور در جهان درگیر این بیماری هستند، گفت: صادرات مرغ از ۲۰ ابان تاکنون به خارج از کشور ممنوع است و به محض پاک شدن کشور از این آلودگی صادرات از سر گرفته می شود.

به نظر می رسد علی رغم اهمیت موضوع، تا کنون اطلاع رسانی خوبی درباره این مساله نشده و نیاز است تا جامعه را نسبت به نحوه درست استفاده از مرغ در این ایام آگاه کرد.

 
منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار