سرمربی تیم های ملی وزنه برداری جوانان و نوجوانان کشورمان با بیان اینکه دو هدف مهم را در آسیا دنبال می کنیم از برنامه های فشرده تیم ملی حتی در ایام عید نوروز خبر داد.

گرگان میزبان تیم های ملی وزنه برداری جوانان و نوجوانان کشور

به گزارش گلستان24؛اردوی تیم های ملی نوجوانان و جوانان وزنه برداری کشورمان با شرکت بیش از ۲۰ وزنه بردار از سراسر کشور از یکم اسفندماه در شهر گرگان آغاز شده و قرار است تا ۲۷ اسفند ادامه داشته باشد.

این دومین مرحله اردوی آماده سازی تیم های ملی است؛ مرحله نخست اردوی نوجوانان و جوانان به مدت سه هفته به ترتیب در شهرهای علی آباد کتول و مشهد مقدس برگزار شده است. ملی پوشان این روزها تمرینات فشرده ای زیر نظر کادرفنی پشت سر می گذارند تا با آمادگی کامل راهی مسابقات آسیایی پیش رو شوند.

نوجوانان و جوانان وزنه بردار مسابقات مهمی پیش رو دارد؛ مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا به میزبانی ازبکستان در تاریخ یکم تا دهم اردیبهشت ۹۷، دفاع از عنوان قهرمانی در مسابقات جوانان جهان که ۱۵ تا ۲۳ تیر برگزار می شود و المپیک نوجوانان در مهرماه، سه رویداد مهم وزنه برداری در سال آینده است.

«حمید رشیدی» سرمربی خوزستانی که به تازگی هدایت تیم های نوجوانان و جوانان را برعهده گرفته در گفتگو با خبرنگار مهردرباره مسائل مختلف این اردو و شرایط ملی پوشان سخن گفته که متن آن در ادامه می آید:

 

* حضور شما در استان گلستان را خوش آمد می گویم. در مورد وضعیت اردو برایمان صحبت کنید.

ابتدا لازم می دانم از میزبانی خوب استان گلستان تشکر کنم. مطابق برنامه ریزی انجام شده، قرار بود دومین مرحله اردوی تیم ملی در شهر گرگان برگزار شود که این اتفاق از دوم اسفندماه آغاز شده و تمرینات تیم های نوجوانان و جوانان در دو سئانس مجزا در صبح و بعدازظهر در حال برگزاری است. در روزهای ابتدایی بیشتر بر روی سازگاری ورزشکاران با شرایط آب و هوایی گرگان کار کرده ایم و از امروز (شنبه) تمرینات وارد مرحله جدیدی شده است.

* علت اینکه استان گلستان و شهرهای علی آبادکتول و گرگان را برای میزبانی این مرحله از اردوها انتخاب کرده اید، چه بوده است؟

میزان علاقمندی، ظرفیت و رشد وزنه برداری در استان ها عواملی هستند که شهرهای میزبان اردو را مشخص می کنند. گرگان جزو شهرهای همسطح دریا در شمال کشور است و از نظر تمرینات هوازی به ما کمک می کند. زمانی که یک شهر میزبان اردو تیم های ملی می شود، یک جریان تازه وارد آن شهر می شود و موجب افزایش تعداد علاقمندان به وزنه برداری در میان نوجوانان و جوانان آن شهر خواهد شد.

* پراکندگی جغرافیایی محل زندگی وزنه برداران دعوت شده به اردو نشان می دهد که استان ها در بخش پایه درحال تلاش هستند. از توجهی که به رده پایه در کشور می شود، رضایت دارید؟

باتوجه به بضاعت این رشته و بودجه ای که ادارات ورزش و جوانان استان ها به وزنه برداری تزریق می کنند، می شود گفت پیشرفت صورت گرفته اما جای کار بسیاری وجود دارد. اگر بودجه افزایش یابد و زیرساخت ها فراهم شود مطمئن باشید افراد بیشتری جذب این ورزش می شوند. به عنوان مثال در همین چند روز اخیر، تعدادی نوجوان و جوان گرگانی را دیده ام که اگر حمایت خوبی از آنها شود و تجهیزات استاندارد تمرینی در اختیارشان قرار گیرد، یقیناً آینده درخشانی خواهند داشت.

* وزنه برداری یکی از رشته های پرافتخار و پرمدال ایران در مسابقات المپیک به شمار می آید. چه اندازه امیدوار هستند که ورزشکاران نوجوان و جوان فعلی بتوانند ایران را در المپیک های بعدی صاحب مدال طلا کنند؟

همانطور که شما گفتید وزنه برداری ورزشی پر امید و آبروی ورزش کشور است. ای کاش به همین اندازه، مسئولان در تخصیص بودجه نگاه بهتری داشته باشند. باید به سمتی حرکت کنیم که اردوها بی نقص باشد و میزبان اردوهای خارج از کشور باشیم. اگر بتوانیم زیرساخت ها را بهبود ببخشیم و کمپ های استاندارد بسازیم، کشورهای دیگر برای برپایی اردو به ایران می آیند و انگیزه وزنه برداران ما بیشتر می شود. پس اگر در این رشته سرمایه گذاری کنیم تا سالیان سال می توانیم در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.

* باوجود آنکه وزنه برداری ایران جایگاه بالایی در سطح جهان دارد و دائماً افتخارآفرینی می کند، در میان خانواده ها اما آنطور که شایسته است جایگاه خود را پیدا نکرده و ما شاهد هستیم خانواده های کمتری راغب به تشویق فرزندانشان به سوی این ورزش هستند. به نظر شما چرا چنین باوری نزد اکثر خانواده ها وجود دارد؟

من کارشناس رشته تربیت بدنی هستم و از سال ۶۹ تاکنون در وزنه برداری فعالیت می کنم. باور خانواده ها بر این است که وزنه برداری مانع افزایش قد فرزندان می شود! در حالی که رشد قد یک فاکتور ژنتیکی است و به نوع ورزش ارتباطی ندارد. من از ۱۶ سالگی وزنه برداری را شروع کرده ام و بلندی قد من ۱۷۹ سانتی متر است، به نظر شما کوتاه قد هستم؟! ضمناً پسرم هم به این ورزش روی آورده، خب اگر می دانستم که باعث کوتاهی قد می شود، آیا پسرم را ترغیب به وزنه زدن می کردم؟ هم اکنون آقای داودی با قد بالای ۲ متر در اردو حضور دارد. شما به بلندی قد وزنه برداران سنگین وزن مانند بهداد سلیمی و محسن بیرانوند توجه کنید.

 

* تیم ملی مسابقات آسیایی در پیش دارد که باتوجه به سابقه خوبی که در رده های پایه داشته ایم، انتظار می رود ایران عملکرد موفق آمیزی داشته باشد. آیا می توانیم از هم اکنون ایران را قهرمان این مسابقات بدانیم؟

باتوجه به قهرمانی هایی که قبلاً داشته ایم این تصور ایجاد شده اما ما دو هدف را دنبال می کنیم. وزنه برداری هرچند جزو رشته های انفرادی است اما کاپ تیمی هم دارد و به همین علت ما علاوه بر مدال های انفرادی باید بتوانیم کاپ تیمی را هم تصاحب کنیم. در کشورهای شرق آسیا تفکر تیمی وجود ندارد و وزنه ها به گونه ای انتخاب می کنند که بتوانند مدال انفرادی کسب کنند. در حال آموزش به نوجوانان و جوانان هستیم که برای کسب هر دو عنوان تلاش کنند.

* احتمالاً انتظار فدراسیون از شما موفقیت در هر دوبخش است. این کار شما را دشوار نمی کند؟

صددرصد انتظار فدراسیون همین است. اصلاً خودم هم چنین انتظاری دارم. باتوجه به شناختی که از روحیه و غیرت ملی پوشان دارم می توانیم به هر دو مقام دست پیدا کنیم.

* پس از این اردو تا قبل از مسابقات چه برنامه هایی اجرا خواهید کرد؟

باتوجه به اینکه در دو رده عازم مسابقات آسیایی می شویم، باید به فکر رفع چالش خروج از کشور ورزشکاران باشیم. بعد از پایان این مرحله در تاریخ ۲۷ اسفند، بلافاصله به کمپ تیم های ملی در مجموعه آزادی تهران خواهیم رفت و پیگیر وضعیت خروج وزنه برداران خواهیم شد.

* تمرینات ملی پوشان در ایام عید نوروز چگونه خواهد بود؟

یکی از مشکلات ما تعطیلی سالن ها در تعطیلات عید نوروز است. ما اگر بخواهیم ملی پوشان را به شهرهای خود بفرستیم با مشکل عدم تمرین همراه خواهیم شد که باعث از بین رفتن زحمات ما و خودشان می شود. پس بنابراین تصمیم گرفته ایم با هماهنگی فدراسیون بدون توقف اردو ادامه داشته باشد.

* یعنی در تعطیلات عید هم تمرین متوقف نمی شود؟!

انشاءالله سفره هفت سین را در مجموعه آزادی برپا خواهیم کرد و از شما می خواهم که ما را دعا کنید!

 

ارسال نظر

آخرین اخبار