مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: امسال 462 مورد آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان رخ داده که به 482 هکتار از این عرصه ها خسارت وارد کرده است.

رخداد 462 مورد آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان

به گزارش گلستان24؛ابوطالب قزلسفلو روز دوشنبه در گزارشی به ایرنا اعلام کرد: وقوع این تعداد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد افزایش، اما وسعت آن کاهش یافته است.
به گفته وی؛ سال قبل 194 مورد آتش سوزی درعرصه های جنگلی و مرتعی استان رخ داد که به 585 هکتار از منابع طبیعی گلستان خسارت وارد کرد.
وی؛ دلیل بیشتر این آتش سوزی ها را عامل انسانی بیان کرد و افزود: همجواری این عرصه ها با مزارع بویژه اراضی زیرکشت گندم و آتش زدن کاه و کلش آن پس از برداشت محصول از دلایل اصلی بروز این آتش سوزی ها است.
قزلسفلو اضافه کرد: برای کاهش خسارت آتش به عرصه های منابع طبیعی هم مرز با زمین های کشاورزی؛ امسال در 630 کیلومتر از مناطق پر خطر، آتش بُر ایجاد شد تا از سرایت حریق به جنگل و مرتع ممانعت شود.
وی افزود: در استان گلستان شش هزار و 800 کیلومتر مرز مشترک عرصه های منابع طبیعی و زمین های کشاورزی است که تهدید جدی برای جنگل و مرتع به شمار می رود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به تامین تجهیزات و امکانات اطفای حریق نیز اشاره کرد و گفت: تامین 250دستگاه پشتی انفرادی، 10 دستگاه تراکتور مجهز به امکانات مهار حریق شامل پمپ؛ تانکر 2500 لیتری؛ دنباله بند ایجاد آتش بر، تهیه دو دستگاه بیل مکانیکی با تجهیزات کامل، 28دستگاه خودرو کمک دار و خرید 44 دستگاه موتورسیکلت از جمله اقدام ها در حوزه مقابله با آتش سوزی است.
به گفته وی؛ خودروهای کمک دار و موتورسیکلت ها در روز درختکاری (15 اسفند) به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های تابعه گلستان تحویل می شود.
استان گلستان واقع در شمال کشور دارای 452 هزار هکتار جنگل و 862 هزار هکتار مرتع است، هر چند وقت یکبار شاهد آتش سوزی در این عرصه ها به خاطر سهل انگاری افراد هنگام حضور در این مناطق یا آتش زدن کاه و کلش گندم در اراضی حاشیه برای آماده سازی کشت دوم ،هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار