گزارشی از کاهش آتش سوزی در رامیان؛

اراضی کشاورزی و جنگلی شهرستان رامیان به دلیل اقدامات پیشگیرانه و آگاهسازی کشاورزان در خصوص آتش زدن بقایای کشاورزی توسط جهادکشاورزی و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تا کنون نسبت به سالهای گذشته و دیگر شهرهای استان با کاهش آتش سوزی همراه بود.

 بیش از 7 هکتار اراضی کشاورزی دچار حریق شد

به گزارش گلستان24، به دلیل بارش کم نزولات آسمانی و گرمای طاقت فرسای تابستان و به تبع آن خشکسالی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، گلستان با آتش سوزی های منطقه ای مواجه شد.

همچنین کشاورزان بعد از دروی اراضی گندم و جو و بدون در نظر گرفتن توصیه های کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به آتش زدن سفال اراضی کشاورزی می کنند که به طبع اراضی در حاشیه جنگلها موجب سرایت آتش به اراضی جنگلی وجود دارد.

شهرستان رامیان با  15 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی گنم و جو و نیز  هکتار منابع طبیعی نیز از این اتفاقات مستثنی نبوده ولی نسبت به سالهای گذشته و دیگر شهرهای استان آتش سوزی کمتری رخ داده است.

بیش از 7 هکتار اراضی کشاورزی دچار حریق شد

"یداله رجبلو" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامیان به خبرنگار ما گفت: امسال با توجه به شرایط جوی هوا یک هکتار اراضی جو و 6 هکتار و 5000 مترمربع از اراضی کشاورزی گندم دچار حریق شد.

وی اظهار کرد: آمار نشان می دهد آتش سوزی امسال در اراضی کشاورزی این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است و این امر به دلیل اقدامات این اداره جهت آگاهسازی کشاورزان است.

رجبلو افزود: ارسال پیامک و درج اطلاعیه و برگزاری کلاس ها در مراکز جهادکشاورزی این شهرستان از اقدامات انجام شده برای آگاهی کشاورزان در خصوص ترویج نگهداشتن بقایا و آتش نزدن اراضی کشاورزی است.

آتش سوزی مزارع رامیان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامیان، افزایش رطوبت و مواد آلی خاک، حفظ میکروارگانیزم ها و جلوگیری از فرسایش خاک از اثرات  نگهداشتن بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی عنوان کرد.

"عجم" رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامیان گفت: این اداره با هدف جلوگیری از نفوذ حریق و خسارت به اراضی جنگلی و در راستای آتش زدن سفالها اقدامات پیشگیرانه انجام داده است.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته خسارت به اراضی جنگلی بسیار کم بوده است،  اظهار کرد: 28 مورد آتش سوزی در اراضی سفالی نزدیک به اراضی جنگلی و چپرحریق گزارش شد که حضور به موقع نیروهای اداره منابع طبیعی و نهادهای مردمی و همچنین ماشین های آتش نشانی، از هرگونه خسارتی از طریق ورود و نفوذ حریق به جنگل جلوگیری به عمل آمد و هیچگونه خسارتی وارد نشد.

اجرای عملیات فیزیکی احداث آتش بر به مسافت حدود 40 کیلومتر

عجم عنوان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی هوا، چاپ بنر و بروشور، اطلاع رسانی از طریق تریبون نماز جمعه و عملیات فیزیکی احداث آتش بر به مسافت حدود 40 کیلومتر از اقدامات انجام شده در خصوص اخطار و پیشگیری به زارعین همجوار به اراضی جنگلی است.

وی با اشاره به اینکه عملیات احداث آتش بر نقش بسزا و مهمی در جلوگیری از نفوذ آتش از اراضی کشاورزی به اراضی جنگلی دارد، خاطرنشان کرد: این عملیات حائل بین جنگل و اراضی کشاورزی است و به منظور جلوگیری از آتش از سفال گندم به جنگل از شفیع آباد دارکلاته تا شش آب رامیان و کافر قلعه با اعتباری در حدود 40 میلیون ریال اجرا شد./ گل رامیان

ارسال نظر

آخرین اخبار