رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در راستای کاهش مصرف آب و افزایش کمی و کیفی محصولات و ارتقای راندمان تولید، تاکنون افزون بر 40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به آبیاری تحت فشارمجهز شده است.

تجهیز 40هزارهکتار از مزارع گلستان به آبیاری نوین

به گزارش گلستان24؛مختار مهاجر در تشریح آخرین وضعیت استفاده از تسهیلات برای تجهیز زمین های کشاورزی استان به شیوه های نوین آبیاری، اظهار کرد: از این سطح سه هزار و 820 هکتار از ابتدای سال جاری تا اواخر دی و 800هکتار در دهه فجر زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت.
وی گفت: طبق برنامه تا پایان سال جاری در مجموع هفت هزار و 350 هکتار از مزارع استان به شیوه نوین آبیاری مجهز می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه مشکل عمده در اجرای طرح آبیاری تحت فشار؛ تامین آورده از سوی کشاورز است، افزود: هر کشاورز باید 20 تا 15 درصد سهم آورده داشته تا وام درنظر گرفته شده نیز پرداخت گردد.
مهاجر؛ رقم تسهیلات در نظر گرفته شده برای سال جاری را 920 میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: برای سال آینده یکهزار و 500میلیارد ریال وام برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در مزارع گلستان پیش بینی شده است.
وی همچنین به اجرای طرح های انتقال آب به زمین های کشاورزی با هدف استفاده بهینه از آب زراعی اشاره کرد و گفت: اکنون 6 هزار حلقه چاه نیازمند اجرای طرح انتقال آب با لوله درمناطق میانی و جنوبی استان بوده که 80 درصد این چاه ها مشاعی (مشترک) است.
به گفته وی؛ برای انتقال آب این چاه ها به زمین های کشاورزی زیرپوشش نیاز به ایجاد 7 تا 6 هزار کیلومتر خط لوله است که با اجرایی شدن آن حدود 100 هزار هکتار زیر پوشش آبیاری تحت فشار خواهد رفت.
رییس جهادکشاورزی گلستان گفت: طبق برنامه ریزی سازمان طی دو سال آینده 100تا 150 کیلومتر خطوط لوله انتقال آب به زمین های کشاورزی استان اجرا می شود.
به گفته وی؛ امسال برای ایجاد 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب زراعی در استان 125 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که 100 میلیارد ریال استانی و مابقی ملی است. 
کشاورزان گلستان امسال با وجود تداوم آسیب های خشکسالی، چهار میلیون و 800 هزار تن محصول به ارزش 68 هزار میلیارد ریال برداشت کردند.
استان یک میلیون و 869هزار نفری گلستان واقع در شمال کشور در سال های اخیر با معضل خشکسالی و کاهش نزولات جوی مواجه شده و این درحالی بوده که پایه اقتصادن استان کشاورزی در افزون بر 650 هزار هکتار زمین آبی و دیم است.
گلستان از تنوع اقلیمی نیمه مرطوب و معتدل تا نیمه خشک و خشک برخوردار بوده و میانگین بارندگی مناطق مختلف این خطه از کشور بین 150 تا 850 میلیمتر متغیر است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار