از سوی کانون پرورش فکری کودکان گلستان صورت می‌گیرد

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان گفت: این کانون در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی اقدام به تهیه عروسک بومی و محلی با عنوان «آفتو» کرده و به کودکان و نوجوانانی که به عنوان مهمان نوروزی وارد استان گلستان می شوند اهدا خواهد کرد.

اهدای عروسک بومی و محلی «آفتو» به مهمانان نوروزی استان گلستان

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، عبدالرحیم سیفی کانون گلستان هدف از اجرای این برنامه را معرفی کانون و آشناسازی کودکان سایر استان‌ها با فرهنگ و آداب و رسوم بومی و محلی گلستان دانست و اظهار کرد: اداره‌کل کانون پرورش فکری با مشارکت جمعیت هلال احمر استان ضمن برپایی ایستگاه‌ فرهنگی‌ هنری کتاب‌خانه‌ی سیار و برگزاری مسابقه نقاشی و دل‌نوشته و اجرای فعالیت‌های جذاب و متنوع در ورودی شهرستان گرگان، عروسک بومی و محلی «آفتو» را به کودکان و نوجوانان اهدا خواهد نمود.

گفتنی است فلسفه‌ی عاروسک «آفتو» چنین است که از دیرباز مردم به فکر این بودند که با نذر و نیاز از پروردگار برای پرورش محصولات طلب باران می‌کردند اما این درخواست و طلب باران همیشگی نبوده چه بسا که زمان‌های زیادی باران می‌بارید و از آفتاب خبری نبود، در حالی که نیاز به آفتاب هم به همان اندازه که باران اهمیت داشت برای بارور شدن و یا درو کردن محصولات ضروری بود. از آن جا بود که در استان گلستان افسانه‌ی عاروسک «آفتو» پدید آمد و سینه به سینه طلب آفتاب در کنار باران نقل شده است.

لازم به توضیح است، این عروسک با وسایل بسیار ساده مانند یک توپ کوچک پلاستیکی و تکه‌ای پارچه به عنوان لباس و با مقداری چوبک جارو ساخته شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار