گلستان مقصد گردشگری

گلستان استانی است غنی از اقلیم‌های مختلف و برای کسانی که می‌خواهند با فرهنگ و آداب و رسوم محلی این استان آشنا شوند، اقامتگاه های بوم‌گردی فرصتی مناسب است تا ضمن گردشگری در هر منطقه و بازدید از جاذبه‌های توریستی، حس زیستن به سبک سنتی را تجربه کنند.

تجربه زندگی سنتی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی گلستان

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، بوم‌گردی به عنوان یکی از ارکان گردشگری و از شاخه‌های مهم جذب توریست داخلی و خارجی است.

در زندگی شهری و مدرن امروز بشر برای رهایی از بسیاری از دلبستگی‌های ماشینی که خودش با هزاران زحمت مهیا کرده است به دنبال مکانی است که به دور از هیاهوی شهری و زندگی ماشینی بتواند به آسایش و استراحت بپردازد و در عین حال با فرهنگ و آداب و رسوم و سنت‌های اقوام و اقلیم های گوناگون نیز آشنا شود و اینجاست که بوم‌گردی نخستین گزینه برای این نیاز اساسی است.

خانه‌های سنتی و خشتی و گلی و با ساختارها و امکانات سنتی که در آن غذاهای سنتی سرو می‌شود و گردشگران از بازی‌های بومی و محلی تا موسیقی سنتی اقوام و فرهنگ فولکلور آنان نیز بهره‌مند می‌شود.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی و طبیعت‌گردی امروزه به عنوان یک جاذبه برای ماندگاری مسافر و گردشگر و مناطق هدف گردشگری محسوب می‌شود و  این ظرفیت در استان گلستان به واسطه جاذبه‌ها و تنوع اقلیمی و فرهنگی اگر نگوییم بی‌نظیر بلکه کم‌نظیر است.

شهرستان کلاله یکی از شهرستان‌های جدید و مهم استان گلستان است که از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به شهرستان مینودشت (بخش گالیکش )، از شرق به استان خراسان و از غرب به شهرستان گنبد محدود می‌شود.

این شهرستان در خاور استان واقع شده است و دارای دو بخش مراوه‌تپه و مرکزی است. آداب و آیین‌های ترکمنی و جلوه‌‌های اجتماعی زندگی ترکمنان در این خطه از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌آیند.

کلاله خاستگاه تمدن‌های متعددی بوده که در تاریخ پیدا شده‌اند و درست به همین دلیل است که در این شهر آثار ثبت شده زیادی نظیر دیوار دفاعی، غار، تپه، محوطه، قبرستان‌های قدیمی، بناهای تاریخی و … وجود دارد.

قالی و قالیچه‌بافی با نقش و نگارهای سنتی ترکمن، سوزن‌دوزی بلوچ، پشم بافی، حصیربافی و نمدبافی از مهمترین صنایع دستی و هنر‌های سنتی این شهرستان است.

این آداب و آئین پرافتخار و پربار سنتی، آثار و جاذبه های تاریخی و همچنین صنایع دستی شهرستان کلاله می تواند موجبات جذب گردشگر و در پی آن گسترش کمی و کیفی اقامتگاه های بوم گردی را در پی داشته باشد."

محمد علی سرگزی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلاله به تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: هم اکنون در شهرستان کلاله چهار اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز با ظرفیت اقامت  220نفر، مشغول فعالیت است.

وی افزود: بنا به تاکیدات کریمی مدیرکل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و با توجه به ظرفیت‌سنجی انجام شده در سطح شهرستان کلاله در سال 1396 سه اقامتگاه بوم‌گردی ایجاد شده و مجوزهای لازم نیز صادر شده است و تعداد دو اقامتگاه دیگر نیز در اوایل سال 1397 در این شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: اقامتگاه بوم کلبه ترکمن در روستای «توتلی تمک»، اقامتگاه ترکمن اوی در روستای هدف گردشگری گچی سوبالا، اقامتگاه بوم‌گردی «خالدنبی» در روستای «گچی‌سو» پایین و اقامتگاه بوم‌گردی ترکمن یورت در روستای «تمر قره‌قوزی» چهار اقامتگاه دارای مجوز این شهرستان است.

سرگزی ابراز امیدواری کرد با توجه به پتانسیل‌های شهرستان کلاله در زمینه بوم‌گردی و روستاهای هدف گردشگری می‌توان روز به روز شاهد افزایش اقامت در این اقامتگاه‌ها بود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلاله از حضور بی‌نظیر مسافران و گردشگران در این اقامتگاه‌ها خبر داد و گفت: خوشبختانه در روزهای نخست سال 1397 شاهد اقامت یک‌هزار و 500 مسافر و گردشگر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان کلاله بوده‌ایم که این رقم نشان می‌دهد این شهرستان در زمینه بوم‌گردی موفق بوده است.

شایان ذکر است در تاریخ هفتم فروردین 1397  اقامتگاه ترکمن یورت میزبان 200 دانشجوی خارجی خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار