با توجه به قرار گیری استان گلستان بر روی گسل ها به ایمن سازی و نظارت دقیق تر در ساخت ساز ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرا بگیرد.

گلستان بر روی مدار زلزله/لزوم توجه به ساخت وساز های ایمن و استاندارد

به گزارش گلستان24؛زلزله پدیده ای است که از دیر باز در کشور ما رایج بوده و مردم کشور با واقایع بعد از آن به خوبی آشنا هستند،دراین پدیده ممکن است تعداد زیادی از مردم جانشان را از دست بدهند و خیلی ها به علت از دست رفتن خانه هایشان زندگی خود را نیز  از دست می دهند.

در این اواخر زلزله مهیبی که شهرستان سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه را لرزاند،هنوز که هنوز است با این کمک های مادی و انسانی مردم و دستگاه های نظامی و دولتی برای اسکان و کمک به آوارگان و زلزله زندگان بسیج شده است،اما هنوز خیلی از مردم در شرایط بدی زندگی می کنند.

علاوه بر مشکلات مالی مشکلات روانی بیش از حد بر مردم زلزله زده فشار وارد خواهد کرد،چرا که از دستن دادن بستگان مال واموال وهمینطور عدم امید به آینده می تواند حوادثی به مراتب بالاتر از زلزله را برای مردم آن منطقه رقم بزند.

استان گلستان نیز در بیشتر اواقت در حال لرزش است و اغلب در اخبار می خوانیم که زلزله هایی به قدرت 1 تا 4 ریشتر در اقصانقاط استان پدید می آید و موجب لرزش سطحی در برخی از شهر های استان می شود.

طبق نقشه زیر که توسط پژوهشگاه بیالمللی  زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهیه شده است، به خوبی می توان دید که استان گلستان تا چه میزان زلزله خیر است.

57605022 (1)

 

در همین خصوص ابراهیم مبارک قدم رئیس کارگروه خطرات زلزله استان گفت: گسل های فرعی زیادی در استان وجود دارد وما از آنها بی اطلاع هستیم و فقط جزئیاتی از گسل زلزله از گرگان تا رشت را در اختیار داریم.

وی با اشاره به این که استان گلستان یکی از مناطق زلزله خیر کشور است،اظهار کرد:با توجه به این که در گرگان در برخی از نقاط تپه های رسی زیادی وجود دارد ولی مردم بدون اطلاع از این موضوع بر روی آنها ساخت وساز می کنند.

روستا های استان بیش از دیگر نقاط استان حادثه خیز است زیرا که بیشتر خانه ها مقاوت کافی را در مقابله با زلزله ندارند و همینطور به قوانین ساخت ساز توجه زیادی نشده است.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 886هزار نفر جمعت دارد که حداقل نیمی از آن در روستا ها ساکن هستند با ای این تفاصیل اگر زلزله ای با قدرت بالا در استان اتفاق بیافتاد فاجعه ی انسانی ممکن است در روستا های استان به وقوع به پیوندد.

با توجه به قرار گیری استان در این منطقه زلزله خیر دستگاه های اجرایی باید با وسواس بیشتری به ساخت وساز ها توجه کنند تا لاقل با ایمن سازی بتوان جلوی تلفات انسانی را تا حدودی گرت.

همین طور وجود امکانات لازم برای بعد از وقوع این حادثه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در کمترین زمان امداد رسانی و کمک به آوارگان انجام شود.

انتهای پیام/پ


 

ارسال نظر

آخرین اخبار