در حال حاضر قسمت های زیادی از تالاب بین المللی آلاگل خشک شده و نیازمند به آبگیری می باشد

تالاب بین المللی آلاگل نیازمند آبگیری می باشد

به گزارش گلستان24؛تالاب بین المللی آلاگل واقع در شمال استان گلستان در فاصله ی 60 کیلومتری شهرستان گنبد و نزدیک شهر مرزی اینچه برون قرار دارد، این تالاب یکی از مکان های زیبایی است که هر ساله به علت وجود زیست بوم خاص این منطقه، پرندگان مهاجر زیادی را به خود جذب می کند.

این مکان نیز به علت وجود فضای دیدنی خود، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و همچنین دوست داران قایق سواری و ماهیگیری نیز برای تفریح به این مکان می آیند که در حال حاضر فضای کنونی این تالاب برای آنها اصلا خوش آیند نیست.

تالاب آلاگل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در حال حاضر تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

 در زمان پر آبی حدود 25000 هکتار از اراضی این تالاب زیر عمق 2.6 متری میرود،آب این تالاب عمدتاً از رودخانه اترک و ریز آبه ها و سیلاب های آن تامین می شود.

در چند مدت گذشته نیز برای احیای این تالاب کانال های آب فرعی ساخته شده که هیکچدام  راه به جایی نبرده است و همچنان این تالاب به علت های مختلفی اعم از طبیعی و بی توجهی مسئولین مربوط کم آب شده است.

در حال حاضر وسعت این تالاب به گونه ای است که آب آن به شدت کم شده تا جایی که در برخی از نقاط این تالاب آب به صورت کامل تبخیر و خشک شده است و چهره ای این تالاب را برای دوست داران طبیعت ناخوشایند کرده است.

یکی از عواملی که مرگ این تالاب ها را سرعت می بخشد  وجود روسوب و گل لای در کانال های منتهی به این تالاب و وجود سدهای بزرگ و همچنین کانال کشی های متعدد در زمین های بالادستی این تالاب است.

تالاب بین المللی آلاگل نیازمند توجه بیشتر مسئولین است؛ چرا که با ایجاد یک سهمیه آب می شود این زیست بوم منحصر به فرد را در استان گلستان حفظ کرد.

انتهای پیام/پ

 

ارسال نظر

آخرین اخبار