به قلم حمیدرضا فرشیدنیا :

شناسه استثنایی سربازان گمنام آقا امام زمان(عج)، برخورداری از دو تفکر ناب ولایی و جهادی است که در آن، نامی ترین بی نام ها، در فرهنگ خود، وظیفه گرایند، نه نتیجه گرا!

نقطه قوت جمهوری اسلامی اقتدار عملکردی وزارت اطلاعات است / میدان مجاهدت سربازان گمنام آقا امام زمان(عج)

به گزارش گلستان24؛ حمیدرضا فرشید نیا فعال فرهنگی اجتماعی استان گلستان طی مطلبی با عنوان سربازان گمنام انقلاب اسلامی نوشت :

فَوَلِّ عَلى اُمُورِکَ خَیْرَهُمْ وَاخْصُصْ رَسائِلَکَ الَّتى تُدْخِلُ فیها مَکائِدَکَ وَاَسْرارَکَ بِاَجْمَعِهِمْ لِوُجُودِ صالِحِ الاْخْلاقِ 

کارهایت را به بهترین ماءموران خویش بسپار و نامه هاى محرمانه ات را که حاوى طرحها و اسرارت مى باشد، در اختیار کسى بگذار که داراى جامعترین و اساسى ترین اصول اخلاقى باشد.

سه دهه پیشینه شهادت طلبی و ایثار در جبهه های امنیت و اقتدار، پشتوانه ماندگار نهادی است که در عرصه مجاهدت های خاموش، یکه تازی بی چون و چرا و سنگرنشینی بی ادعاست و علیرغم اینکه نام وزارت را یدک می کشد، اما به واقع نهادی است که فراتر از یک ضابط، متشکل از حضور ذی شعور سرمایه های انسانی تکرارنشدنی نظام و جامعه، به پاسداری از ارزشها و دستاوردهای بی بدیلی اشتغال دارد که با دو مؤلفه شهادت طلبی و هشیاری همه جانبه و مهارت محور، موفقیت در مأموریت های ذاتی اش را ضمانت می کند.

در دنیای امروز که اساس اقتدار آن فرانظامی، یعنی امنیتی و اطلاعاتی است و پرکردن بسیاری از خلاءها، منوط به کارآیی سازمانهای امنیتی است، تا جائی که حتی سرقت های بزرگ علمی و فناوری و یا جبران خلاء و فقدان برخورداری کشورهای بظاهر ابرقدرت از مغزها و اندیشه های ناب و خلاق، به عهده عملیاتهای اطلاعاتی است که طی آن با عملیات فریب و مستمرّ، مهاجرت نخبگان به این کشورها محقق می شود و نیز به استثناء براندازی نظامی که منحصراً به نیروهای مسلح برمی گردد، هرگونه عملیات موسوم به براندازی فرهنگی و اعتقادی، فروپاشی رفتاری و اخلاقی و نیز سرنگونی سیاسی و اجتماعی نظامها و دولت های معارض، منوط به حجم تحرکات اطلاعاتی و امنیتی و کسب و جمع آوری داده های ارزشمند از محیط های عملیاتی است.

گستردگی روز افزون وظایف و مأموریت های تخصصی سازمان های اطلاعاتی دنیا که مشهورترین آنها سازمانهای سیای امریکا، موساد اسرائیل، اینتلجنت سرویس با محوریت ام آی سیکس انگلیس اند، نشان می دهد که اولاً ارزیابی ابرقدرتها از عملکرد این سازمانها بسیار بالاست و ثانیاً دو سوم تحرکات سیاسی دنیا، پنهان و مخفیانه در حال انجام است و تکیه کردن به ظواهر و اطلاعات منتشره از سوی رسانه ها، با توجه به قدرت انقلاب آفرینی اجتماعی و براندازی های متنوع سازمان های اطلاعاتی دنیا، قطعاً ساده لوحی محض است.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران، با حفظ ارتش و نیز پیدایش و گسترش چشم نواز و دل انگیز سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج، هیچگونه نگرانی ناشی از اقتدار نظامی ابرقدرتها و کشورهای متحد با آنها ندارد و اتفاقاً آنها همواره نگران اقتدار نظامی ما بوده و رونمایی های ابزاری ما نیز برای آنها محیرالعقول و حیرت انگیز است .

در این میان، نقطه قوت دوم نظام مقدس جمهوری اسلامی، اقتدار عملکردی وزارت اطلاعات است که علیرغم فقدان پیشینه اطلاعاتی و عدم حفظ سازمان امنیت رژیم منحوس سابق، توانسته در عرصه ارزیابی های ناظران بی طرف بین المللی، همردیف برترین سازمانهای کهنه کار اطلاعاتی جهان عمل کرده و در دقیق ترین عملیاتها، همه مصاف ها را بدون استثناء به نفع خود تمام کرده و دست زبده ترین اطلاعاتی های دنیا را در پوست گردو بگذارد که در این میان، عملیات بسیار پیچیده و مدرن دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده یکی از گروهک های تروریستی شرق کشورمان که البته تنها بخشی از آن رسانه ای شد، بارزترین نمونه ای است که در یکی دوسال اخیر اتفاق افتاده است.

با پیروزى انقلاب اسلامى ساواک و دستگاهاى اطلاعاتى رژیم پهلوى منحل گردید و نیروهاى مردمى در محله ها ، کلانترى‌ها ، مساجد و مراکز پیش‌آهنگى و کانون‌هاى جوانان کمیته‌هاى مردمى تشکیل شدند . هر کمیته هم در حد خودش ضمن کارهاى امنیتى جارى به جمع‌آورى اطلاعات مى‌پرداخت و عمدتا در زمینه اطلاعات داخلى واحدى در هر کمیته به نام واحد اطلاعات شکل گرفته بود .

به دلیل عدم تمرکز و هماهنگى ، نهادهاى مختلف همچون سپاه پاسداران ، اداره اطلاعات نخست وزیرى ، کمیته هاى انقلاب ، قضات و . . . براى خود کار اطلاعاتى مى‌کردند . پس از گذشت یکسال از پیروزى انقلاب عملا امور اطلاعاتى و امنیتى گسترده و گسترده‌تر مى‌شد و پراکندگى‌ها و تداخل‌هایى که به طور طبیعى از این پراکندگى‌ها نشات مى‌گرفت در کارها اخلال ایجاد مى‌کرد . از این رو دفتر اطلاعات نخست‌وزیرى با ابتکار شهید رجایى شکل گرفت .

و امور اطلاعاتى میان سپاه و ارتش و کمیته و شهربانى تقسیم گردید . سرانجام وزارت اطلاعات در سال 1362تاسیس شد و حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدى رى شهرى به عنوان اولین وزیر اطلاعات جمهورى اسلامى تصدى این وزارتخانه را برعهده گرفت . 

وزارت اطلاعات از بدو تأسیس تا کنون از کار در کردستان گرفته تا نقش آفرینی در دفاع مقدس و نیز استمرار همان فرهنگ مجاهدت در سالهایی که مردم بظاهر جنگی را احساس و لمس نمی کنند، اما ترور دانشمندان هسته ای انجام می پذیرد، نفوذ و کارشکنی در مراکز هسته ای ما شکل می گیرد، فتنه 18 تیر 78 و یا فتنه 8 ماهه سال 88 با آن حجم طراحی و اجرا می شود و این همه شبکه های ماهواره ای و اجتماعی با هدایت تخصصی و حمایت مالی و حقوقی سازمان های اطلاعاتی با قوت تمام  علیه ما به فعالیت می پردازند و انقلاب های اجتماعی موسوم به انقلاب های رنگی، مخملین و نارنجی و غیره برای اجرا در جامعه ما استارت می خورند و در همه این سنگرها و خاکریزها که جای حضور نظامی و شلیک نیروهای مسلح نیست، دقیقاً بر محور نیازها و ضرورت های حکومتی عمل کرده و سربازی گمنام خود را برای این نظام ولایی به تجلی درآورده است.

میدان مجاهدت سربازان گمنام آقا امام زمان(عج)، در کمین گاهها، مخفی گاهها، پرتگاه ها، بزنگاه ها، وعده گاه ها و غفلت گاه هایی است که در آن دشمنان ما بیدار عمل کرده و منتظر خواب آلودگی نگهبانان نظام اند و در اصل می توان گفت که مجاهدتهای اطلاعاتی، مجاهدتهایی بی سرو صدا، بی تبلیغات، بی هیاهو و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مجاهدتهایی خاموش اند که باز هم به استناد وعده معظم له، پاداش های بزرگی دارند.

وزارت اطلاعات که بطور همزمان باید هم از چالش های جهانی و هم از چالش های داخلی عبور کند، تنها تشکل اطلاعاتی دنیاست که اولاً کاملاً مستقل و ثانیاً دارای مجبوبیت و پشتوانه مردمی است که یکی از اساسی ترین پایه های موفقیتش، اطلاعات مردمی و مشارکت گسترده مردم در راستای تحقق اهداف بلند اطلاعاتی و امنیتی است.

همه جانبه بودن این تشکل اطلاعاتی و امنیتی و قدرت انطباق پذیری آن با سایر نهادهای نظامی و انتظامی و قضایی، از ویژگی های بارز دیگری است که این وزارتخانه را دارای شرایط منحصر بفردی کرده است، طوریکه همکاری متقابل با نهادهای مذکور، تأثیر شگرفی در کیفیت بخشیدن و سرعت دادن به مآموریت های آنها داده و از طرفی حتی قوی ترین سازمان های اطلاعاتی دنیا را شگفت زده و انگشت به دهان کرده است.

همه ناظران سیاسی و کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی دنیا مستحضرند که ایران اسلامی با توجه به ماهیت حکومتش و بیرون بودن از جرگه نظم استکباری جهان، همواره در معرض تهاجمات امنیتی است و در این شرایط سخت، امن نگه داشتن جامعه و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم و جلوگیری از شکل گیری حتی یک انفجار و یا استمرار بخشی به برخی از سریال های هدفمند ترور، بی تردید از اعجازهای بزرگ قرن ماست که به واسطه همین حلقه همکاری و همدلی و انجام درست مأموریت های ذاتی و پرهیز هوشمندانه از موازی کاری ها و تداخل کاری ها محقق شده و ما امروز، امن ترین کشور جهانیم.

شاخصه بارز مجاهدان خاموش که دو مدال ارزشمند از دو مصداق الهیِ ولایت را بر سینه دارند و طی آن از امام راحل، مدال سربازی گمنام امام زمان(عج) و از رهبری معظم انقلاب، مدال مجاهدان خاموش را هدیه گرفته اند، اتصال اعتقادی آنها به ولایت مطلقه فقیه و التزام دوگانه فکری و عملی آنها به این کانون هدایت الهی است و نکته جالب اینجاست که همه کشورهای دنیا با واژه سرباز گمنام، مأنوسند و حتی مقبره های واقعی و یا نمادین و یادبودی برپا کرده و بالاترین مقامات کشور و حتی میهمانان عالیرتبه خارجی را مجاب و یا موظف به ادای احترام رسمی به ساحت آنها دانسته و همواره نگاه تکریمی و یا زبان تجلیل در قبال آنها دارند، اما تفاوت مشهود آن سرباز گمنام و این سرباز گمنام، در تعلق خاطر نیروهای خدوم و ایثارگر وزارت اطلاعات به ساحت امامت و ولایت است که در آن، سربازان گمنام آقا امام زمان(عج)، مجاهدان خاموش فی سبیل الله اند که اساس پیکار و مجاهدت آنها با دشمنان عنود اسلام، توکل به خداوند، انجام تکالیف شرعی و جلب رضایت الهی است.

شناسه استثنایی سربازان گمنام آقا امام زمان(عج)، برخورداری از دو تفکر ناب ولایی و جهادی است که در آن، نامی ترین بی نام ها، در فرهنگ خود، وظیفه گرایند، نه نتیجه گرا! فلذا تنها و تنها انجام تکلیف الهی را نشانه موفقیت و پیروزی خود دانسته و شکست در فرهنگ کربلایی آنها راهی و جایی ندارد و همانند فرهنگی که در دفاع مقدس تجربه شده است، در هر دو حالتِ پیروزی و یا شکست ظاهری، خود را پیروز واقعی می دانند.

امنیتی که اگر فشار جهانی تحریم از ایران اسلامی برداشته شود، یقیناً با اقبال های گسترده جهانی، زمینه میزبانی از سرمایه های کلان سرمایه گذاران خارجی را نیز فراهم خواهد کرد و شکوفایی اقتصادی ایران نیز در بستر امنیت پایداری که امروز در جامعه ما حکمفرماست، به سرانجام خواهد رسید.

خدا را شاکریم که ما را به نعمت برخورداری از الهی ترین سربازان و مجاهدان فی سبیل الله متنعم کرده و امروز ما در سایه ایثار آنها در امنیت کامل بسر برده و استکبار در حسرت ناامن کردن جامعه ما نقره داغ شده است و هر بار که خواست تا سریالی از ناامنی ها را در ایران شکل داده و ما را به سرنوشت و شرایط کشورهای ناامن منطقه نزدیک و شبیه سازد، با هوشیاری مردم و نیروهای خدوم امنیتی، نظامی و انتظامی، دست از پا درازتر به خانه برگشته و مجبور شد تا به ضعف و ناکارآمدی خود در قبال ایران اسلامی اذعان و اعتراف کند.

به هر حال این تشکیلات ولایی که قبل از وزارتخانه بودنش یک نهاد انقلابی است، مرهون خلوص، ولایتمداری و جانفشانی شهدا و جانبازانی است که امروز علم افتخار و پرچم اقتدار ایران اسلامی اند و سربازان گمنام امام زمان(عج) نیز همواره از آنان الگو گرفته و بر اساس راهی که آنها نشان داده اند، به تعبیر امام راحل، حفظ نظام جمهوری اسلامی را از اوجب واجبات دانسته و در راه سربلندی آن از هیج تلاش ایثارگرانه ای دریغ نمی ورزند.

اینک به برخى از این صلاحیتهاى اخلاقى اشاره مى کنیم : 

1-خدا ترسى و فروتنى : وَ تَفَقَّدْ اُمُورَ مَنْ لا یَصِلُ اِلَیْکَ مِنْهُمْ مِمَّنْ تَقْتَحِمُهُ الْعُیُونُ ، وَ تَحْقِرُهُ الرّجالُ ، فَفَرِّغْ لاِولئِکَ ثِقَتَکَ مِنْ اَهْلِ الْخَشْیَهِ وَ التَّو اضُعِ فَلْیَرْفَعْ اِلَیْکَ اُمُورَهُمْ 
در امور آنان که به تو دسترسى ندارند و مردم به آنها با دیده تحقیر مى نگرند ، بررسى کن و براى این کار نیروهاى مخفى مورد اطمینان که خدا ترس و متواضع باشند ، برگزین تا وضع آنان را به تو گزارش دهند .

2 -راستگویى و وفادارى : ثُمَّ تَفَقَّدْ اَعْمالَهُمْ ، وَ ابْعَثِ الْعُیُونَ مِنْ اَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفاءِ عَلَیْهِمْ با فرستادن ماءموران مخفى راستگو و با وفا کارهاى آنان را زیر نظر بگیر .

3-امانتدارى و حق گویى : ثُمَّ لا تَدَعْ اَنْ یَکُونَ لَکَ عَلَیْهِمْ عُیُونٌ مِنْ اَهْلِ الاْمانَهِ وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ عِنْدَ النّاسِ فَیَثْبُتُونَ بَلاءَ کُلِّ ذى بَلا ءٍ مِنْهُمْ لِیَثِقَ اُولئِکَ بِعِلْمِکَ بِبَلائِهِمْ ماءمورانى امین و حقگو میان مردم بگمار ، تا از حسن خدمت ماءموران و کارمندانت براى تو خبر بیاورند و به شکلى عمل کن که مطمئن باشند تو از حسن خدمت آنها خبردارى و قدر دان آنها هستى . 

به صورت کلى از نظر اسلام و سیره یک نیروى اطلاعاتى لازم است همه خصوصیات و خصلت هاى پسندیده اى که یک فرد مومن خدا باور و خدا ترس باید داشته باشد در مرتبه و درجه بالاتر و کامل ترى باید در یک نیروى اطلاعاتى موجود باشد . کار اطلاعاتى وظیفه اى سنگین و خطیر و در عین حال براى حفظ و دفاع از امنیت و منافع و مصالح کشور و نظام اسلامى بسیار حیاتى و ضرورى و ارزشمند است و همین امر مى طلبد که نیروى اطلاعاتى از ضریب ایمان و تقوا و احساس مسئولیت بالائى برخورد باشد تا بتواند این رسالت حساس را به خوبى به انجام برساند . علاوه بر خصوصیات فوق یک نیروى اطلاعاتى به دلیل نوع کار و ماموریتش باید به نکات ذیل بیش از دیگران توجه و دقت داشته باشد : 

4- نسبت به حیثیت وآبروى افراد حساس باشد و اعتبار آنها را به صرف گمان و توهم و احتمال از بین نبرد .

5- تقوا و خود سازى او در حدى باشد که عدل و انصاف را در هرحال و در مورد همه رعایت کند و اختلافات شخصى و تصفیه حساب هاى فردى را در حوزه مسئولیت خود از مسائل شغلى و کارى جدا نماید و از موقعیت حساس خود سوء استفاده ننماید .

6- نسبت به دنیا و تعلقات آن دلبستگى نداشته باشد و دنیا طلب نباشد و گر نه با تطمیع و وعده مال و منال و پست و مقام و موقعیت فریب مى خورد و در حفظ اسرار و موضوعات محرمانه خیانت میکند و مطالب محرمانه و گاه امنیتى را در اختیار دشمنان و بیگانگان قرار مى دهد .

7 - باید در کم سخن گفتن تمرین و کوشش داشته باشد و پر گو نباشد تا بى اختیار و نا خواسته چیز هائى را که نباید بگوید بر زبان نیاورد و اسرار را فاش نسازد .

8- چون نوع کار و وظیفه او اقتضاء میکند که گمنام و نا شناخته باشد و خدمات و انجام وظیفه او در معرض دید و نگاه مردم نباشد و به طور طبیعى کسى از خدمات و کارهاى خوب او قدر دانى و سپاسگزارى نمى کند ، این موضع او را ناراحت و غمگین نسازد و بداند که همه تلاش و خدمات صادقانانه و خالصانه او در محضر خداوند و امام زمان( عج ) است و اجر و پاداش او محفوظ است و ضایع نمى گردد .

بدیهى است که نیروهاى اطلاعاتى در نظام اسلامى لازم است همواره به چنین صفتها و صلاحیتهایى آراسته باشند و اگر فاقد یکى یا تعدادى از آنها هستند ، در پى کسب آن برآیند ، تا در انجام وظایف خطیر خود پر توانتر شده و کار برایشان آسانتر گردد . 

در پایان ضمن تبریک صمیمانه این هفته ارزشمند به سربازان گمنام امام زمان(عج) و بدرقه معنوی آنان در راه دراز و پرخطری که در پیش دارند، برای ادامه توفیقات روزافزون آنها دعا کرده و بر استمرار همین منش انقلابی و ولایی و پرهیز از دلسردی هایی که می تواند اراده آنها را مستأصل کرده و از حجم اراده و شدت انگیزه آنان بکاهد، تأکید نموده و نیز با استعانت از رهنمود های امام راحل و رهبری معظم انقلاب، متذکر می شوم که امروز ما بیش از هر زمان دیگر به هوشیاری و تحرک گسترده برای حفظ نظام از شرّ پلیدترین اتحادهای استکباری و صهیونیستی نیاز داریم و باید معتقد باشیم کسی که برای خدا کار می کند، از ناملایمات و سختی ها هراسی نداشته و هرگز دلسرد نمی شود و صدالبته که همینگونه نیز هست.

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار