فرماندار مراوه تپه:

فرماندار مراوه تپه با بیان این مطلب که هیچ گزارشی مبنی بر بحران"ملخ" در مراوه تپه گزارش نشده است، گفت: شکر خدا امسال هم مشکلی به نام بحران ملخ نداریم.

هیچ گزارشی مبنی بر بحران"ملخ" در مراوه تپه گزارش نشده است

به گزارش گلستان24؛ به نقل از راه اترک، بحران هجوم ملخ مراکشی برای چند سال پی در پی، استان گلستان و به خصوص شهرستان مراوه تپه را مورد تهدید قرار داده بود.

اسماعیل تاجی قره جه، فرماندار مراوه تپه در خصوص وضعیت امسال موضوع ملخ مراکشی گفت: شکر خدا با حضور فعال نیروهای جهاد کشاورزی در منطقه و بارش باران امسال هم مشکلی به نام بحران ملخ نداریم.

قره جه ادامه داد: به جز یک کلونی کوچک در منطقه کلاله ، وجود ملخ به شکل بحرانی گزارش نداشتیم.

ویژگیهای ملخ مراکشی:

« این گونه از خانواده Acrididae و راسته «راست بالان» یا Orthoptera به شمار می روند. ویژگی بارز این حشره وجود علامتی شبیه به ضربدر روی بخش جلویی گردن  است. ماده‌ها۲۰ تا ۳۸ میلی متر و نرها ۱۶ تا ۲۸ میلی متر طول دارند. اغلب به رنگ خاکستری مایل به زرد با لکه های تیره است.
غیر از بهار بیشتر سال را به حالت تخم می گذراند. تخم‌ های خود را داخل غلافی می ‌گذارد که جدار آن از خاک و مایع چسبنده ‌ای که از خود ترشح می‌کند تشکیل شده است. هر کپسول حاوی ۱۸ تا ۴۰ تخم است. کپسول تخم معمولاً در نواحی تپه ای که خاک های فشرده و عاری از پوشش گیاهی دارند تشکیل می شوند. طول دوران پورگی ۳۵ تا ۴۰روز و طول دوران حشره کامل۲۰ تا ۶۰ روز است.
بالغ ها به‌ صورت دسته‌‌‌ های بزرگ و کوچک حرکت کرده و مزارع و سبزی ‌ها را در مسیر خود مورد حمله قرار می‌ دهند.به این دلیل که نخستین بار در مراکش جمع آوری شد به آن «» می گویند. این آفت در نواحی کوهستانی و ارتفاعات خشک نواحی مدیترانه وجود دارد. در ایران از استان های مرکزی، فارس، آذربایجان شرقی، گرگان، خوزستان، مازندران، ایلام و سمنان گزارش شده است.»

شهرستان مرزی مراوه تپه در استان گلستان قرار دارد و چندین سال از هجوم ملخ مراکشی خسارت دید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار