مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در پایان سال 1397 جشن پایان تمام پروژه‌های نیمه‌تمام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران را برگزار خواهیم کرد و هیچ پروژه نیمه‌تمامی باقی نخواهد ماند.

لغو برجام خللی در عملیات حمل و نقل هوایی کشور ایجاد نخواهد کرد

به گزارش گلستان24؛ رحمت‌اله مه‌آبادی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان گلستان اظهار کرد: در سال گذشته 61 میلیون و 562 هزار و 246 نفر مسافر را در فرودگاه‌های کشور در حوزه اعزام و پذیرش ثبت کردیم که بیش از 92 درصد در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: 56 میلیون و 802 هزار و 205 اعزام پذیرش شاخص این شرکت است که در مقایسه با عملکرد سال 1395، شاهد افزایش هفت درصدی اعزام پذیرش مسافر را در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده و نشست و برخواست از این فرودگاه‌ها نیز هشت درصد افزایش داشته و میزان حمل بار نیز 9 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: ما هیچ تقاضایی برای افزایش درخواست‌ها را بی‌پاسخ نداشتیم و این موضوع حتی در فرودگاه‌های اهواز و یا فرودگاه مهرآباد که با برخی مشکلات روبرو بودیم هیچ درخواستی را در این حوزه بی‌پاسخ نداشتیم.

مه‌آبادی گفت: یکی از دغدغه‌های ما در زمان تحویل شرکت و دغدغه دولت و وزیر راه و شهرسازی رسیدگی به پروژه‌های نیمه‌تمام بوده است و پروژه‌هایی را داشتیم که قدمت آن‌ها از زمان آغاز تا پایان پروژه 16 سال طول کشید و در پایان سال 1397 جشن پایان تمام پروژه‌های نیمه‌تمام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران را برگزار خواهیم کرد و هیچ پروژه نیمه‌تمامی باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: تنها پروژه فرودگاه لامرد در پایان سال افتتاح می‌شود و باقی پروژه‌ها تا ایان نیمه اول سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مه‌آبادی گفت: حجم زیادی از منابع محدود ما در رها شدن این پروژه‌ها اتلاف شده و هزینه‌های تعدیل را مجبور شدیم که به پیمانکاران بپردازیم و از سوی دیگر پیمانکاران نیز متضرر می‌شدند و مجبور بودند کارگاه‌های خود را بدون کار نگه‌ دارند.

وی با اشاره به اینک در سال جاری 450 میلیارد تومان پروژه را به بهره‌برداری خواهیم رساند، گفت: در فرودگاه گرگان در دو سال گذشته 10 پروژه مهم اجرایی شد که بالغ بر 70 میلیارد تومان اعتبار به خودش اختصاص داد و این موضوع بدون تقاضای مقامات استانی و محلی بوده و اجرای این پروژه‌ها بر اساس رویکرد شرکت بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: سیستم ناوبری فرودگاه گرگان ناقص بود که بسیاری از پروازها در شرایط جوی نامناسب لغو و یا برگشت می‌خورد اما امروز خوشحالیم که پیشرفته‌ترین سیستم‌های ناوبری کشور در فرودگاه گرگان نصب شده است.

مه‌آبادی بیان کرد: با اتمام ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی گرگان تمامی برنامه‌ها و طرح‌های توسعه فرودگاه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و این فرودگاه تا دو دهه دیگر نیاز به هیچ توسعه‌ای ندارد و فرودگاه گرگان فرودگاه نمونه کشور است.

وی در بخش دیگری گفت: اجرای طرح کاداست در شرکت ناوبری هوایی ایران به عنوان یکی از بزرگترین دستگاه‌های اجرایی کشور در دستور کار قرار دارد و با اتمام این طرح ما نخستین دستگاه اجرایی بزرگ کشور هستیم که ظرف یک سال و 6 ماه قانون کاداست را پیاده کرده است و این یک جلوه‌ای از موضوع فرا قوه‌ای است و ما در قوه مجریه با کمک قوه قضاییه توانستیم یکی از سیاست‌های نظام را پیاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده فرودگاه‌های خود را به سمت فرودگاه‌های تراز جهانی تبدیل خواهیم کرد و سه فرودگاه را در مرحله نخست در دست اقدام داریم و فرودگاه شیراز یکی از فرودگاه‌های مد نظر است اما شاید این فرودگاه به فرودگاه اصفهان تغییر کند.

مه‌آبادی بیان کرد: در سال جاری قصد داریم سطح مدیران خود را در تراز جهانی افزایش دهیم و باید فرودگاه و سطح مدیران در تراز جهانی قرار گیرد که این امر باعث ارائه خدمات در تراز جهانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر ساس آمار در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه سال گذشته نشست و برخواست در فرودگاه‌های تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران تغییری نداشته و اعزام و پذیرش نیز دو درصد افزایش داشته و میزان بار نیز تغییری نداشته است.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه در کشور هیچ فرودگاه غیراقتصادی نداریم در خصوص فرودگاه تجاری در کشور، گفت: هیچ فرودگاه در کشور بجز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند و متاسفانه تعرفه‌های ما واقعی نیست و فرودگاه‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند و برای مثال فرودگاه گرگان 14 میلیارد تومان هزینه دارد و تنها پنج میلیارد تومان درآمدزایی دارد.

وی گفت: با وجود آزادسازی قیمت‌ها و افزایش نرخ بلیط تعرفه‌های ما هنوز تعرفه‌های یارانه‌ای و حمایتی است و باعث شده فرودگاه‌ها نتوانند هزینه‌های خود را خودشان تامین کنند.

مه‌ابادی تاکید کرد: ما بیش از 300 زیرساخت (استریپ) هوایی داریم که آسفالت، خاکی و بتنی هستند که این‌ها زیرساخت‌هایی بودند که با اهداف کمک رسانی در حوادث، خدمات خاص سمپاشی و یا پست از قبل از انقلاب احداث شده و متاسفانه برخی فکی می‌کنند این‌ها فرودگاه هستند و یا باید تبدیل به فرودگاه هستند و از سوی دیگر نمی‌توانیم مردم را از داشتن فرودگاه محروم کنیم.

وی ادامه داد: ما در این رابطه طرحی را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کردیم که با عنوان فرودگاه نسل سوم مطرح شد و این طرح در حال بررسی است و اگر نهایی شد در فرصتی مناسب به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران  در بخش دیگری در خصوص احتمال لغو برجام و مشکلات احتمالی برای صنعت هوایی بیان کرد: ما لغو تحریم‌ها را از ابتدای تصویب برجام موقتی دیدیم و با لغو برجام در هیچ یک از حوزه‌ها چالشی که بتواند باعث اختلال عملیات حمل و نقل هوایی داشته باشد نخواهیم داشت و ترامپ و بالاتر از ترامپ هم نمی‌تواند خلیلی در این امر ایجاد کند.

مه‌آبادی بیان کرد: در گذشته راه‌های هوایی کشور دو طرفه با فاصله عمودی بود اما در استاندارد جدید تمام راه‌های هوایی بین‌المللی در کشور یکطرفه شده و طی دو سال گذشته 30 هزار راه هوایی در کشور ایجاد شد و با ایجاد سه راه هوایی دیگر، راه‌های هوایی مورد نیاز در کشور تکمیل می‌شود و طی دو دوره مدیریت آینده نیازی به ایجاد راه هوایی نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تعطیلی فرودگاه یاسوج پس از حادثه هوایی اخیر، گفت: هیچگاه فرودگاه یاسوج تعطیل نشد و فرودگاه آسیبی ندیده بود و مشکلی نداشت و تغییر در روند پروازهای شرکت هواپیمایی مورد نظر باعث عدم انجام برخی پرواز از فرودگاه و به فرودگاه یاسوج شد.

مه‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خوصص ایجاد پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی تهران و تعطیلی فرودگاه مهرآباد تاکید کرد: فرودگاه مهرآباد هیچگاه تعطیل نخواهد شد بلکه به یک فرودگاه گران تبدیل می‌شود و سعی می‌کنیم کیفیت خدمات در این فرودگاه را افزایش دهیم و تاکید ما رقابت بین دو فرودگاه است و هیچ چیز به اندازه سلامت مردم در حوزه ایجاد فرودگاه‌ها از نظر زیست محیطی و امنی برای ما مهم نیست.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار