مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: حجم آب پشت سدهای استان در چهاردهم فروردین سال جاری 15 درصد کمتر از تاریخ مشابه در سال گذشته بود.

کاهش 15 درصدی آب پشت سدهای گلستان

به گزارش گلستان 24، ایرج حیدریان روز یکشنبه اظهار کرد: هم اینک آب پشت سدهای استان 85 میلیون مترمکعب است.

وی تصریح کرد: از اول فروردین 93 تا هشتم این ماه میزان بارش در گلستان 14.4 میلی متر بود که با این آمار 17.83 میلیون مترمکعب آب به حجم پشت سدهای گلستان افزوده شد.

استان گلستان 14 سد فعال دارد که ظرفیت ذخیره آب آنها حدود 300میلیون مترمکعب است.

حیدریان در خصوص کل بارش‌های استان گلستان از اول سال آبی جاری (اول مهر 93) تا چهاردهم فروردین 94 نیز گفت: میزان این بارش ها حدود 278 میلی متر بوده که 2.9 درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

به گفته وی، میزان بارش های سال آبی جاری همچنین نسبت به دوره 25 ساله 12.9 درصد کاهش دارد.

استان به ظاهر سرسبز گلستان این سال ها از بحران خشکسالی و کمبود آب در رنج است، این مشکل به حدی رسیده که در فصل گرم سال تامین آب آشامیدنی مردم این منطقه نیز مشکل می‌شود.

استان گلستان همچنین قطب کشاورزی کشور بوده و تامین معیشت کشاورزان آن به آب و بارش‌های جوی وابسته است.

‌این درحالی است کاهش تدریجی نزولات جوی، افزایش برخی صنایع، جمعیت و مصرف بی رویه، زمینه را برای بروز بحران خشکسالی و کمبود آب در بسیاری از مناطق گلستان فراهم کرد.

آمار بارش‌ها، ذخایر آبی پشت سدها، رودخانه‌های رو به خشکی و کشاورزی تشنه، بحرانی را نشان می‌دهد که شاید با کمی توجه در مصرف آب در بخش خانگی و مکانیزه کردن سیستم‌های آبیاری کشاورزی می‌شد به سلامت از آن عبور کرد.

اما ادامه این مشکلات باعث شده که شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو اعلام کند که در نیمه نخست سال آبی جاری گلستان در کنار 12 استان دیگر در زمره استان‌های با تنش آبی شدید قرار گرفت.

تغییر الگوی کشت و رویکرد کشاورزان در کاشت محصولات پرآب همچون برنج و آبیاری به روش غرقابی علاوه بر تاثیر منفی در محیط زیست گلستان به بحران منابع آبی دامن زده است.

انتهای پیا/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار