فرماندار رامیان:

فرماندار شهرستان رامیان گفت: باید گزینه مناسبی برای کشت شالی در استان کلستان داشته باشیم و از این کشت‌های جایگزین نیز حمایت کامل صورت گیرد.

بحث اشتغال و بیکاری در موضوع آب با ظرافت دیده شود

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، محمود سالاری در هشتمین جلسه شورای حفاظت شهرستان رامیان اظهار کرد: شان نزول این جلسه برای حفاظت از منابع آب شهرستان است و به عبارتی همه اعضا علاوه بر وظایف سنگین دستگاهی و سازمانی متولی حفظ آب هستیم.

وی تصریح کرد: موضوع آب مساله‌ای است که سال به سال ضرورت پرداختن و توجه به آن بیشتر می‌شود و حفاظت و توجه به آب یک نکته ضروری است که باید موضوع را مدیریت کنیم.
سالاری افزود: بحث اشتغال و بیکاری یک معضل اصلی جامعه است و موضوعاتی مانند آب و محیط زیست و به طور ویژه آب در بحث‌ها باید جدی دیده شود لیکن مساله اشغال هم مدنظر قرار گیرد، به عنوان مثال در بخش کشاورزی باید به دنبال راهکارهای اصلاح الگوی مصرف و افزایش راندمان و مکانیزه کردن کشاورزی باشیم.
فرماندار شهرستان رامیان بیان کرد: باید گزینه مناسبی برای کشت شالی داشته باشیم و از این کشت‌های جایگزین نیز حمایت کامل صورت گیرد.
رئیس اداره منابع آب شهرستان رامیان و آزادشهر نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت منابع آبی شهرستان اظهار کرد: بارش‌های شهرستان نسبت به سال قبل و درازمدت افزایش کمی دارد ولی وضعیت و راناب رودخانه‌های استان 52 درصدالی 78 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

جواد تیموری اظهار کرد: سطح آب زیرزمینی استان در آبخوان‌های کم‌عمق و عمیق نیز نسبت به مدت مشابه درازمدت به ترتیب 89 سانتیمتر و 378 سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد‌.
وی افزود: با توجه به آمار و اطلاعات بیان شده در خصوص وضعیت منابع آبی و به منظور امکان مدیریت بهتر شرایط بحران کم آبی در حال حاضر، همکاری تمام مصرف‌کنندگان منابع آب در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی که بزرگترین مصرف‌کننده آب است، ضروری است.

تیموری بر اطلاع‌رسانی وضعیت کم آبی، رعایت الگوی کشت متناسب با منطقه، مدیریت زمان، سطح و نوع کشت بهاره، پیشگیری از حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز تاکید کرد.
در این جلسه مقرر شد وضعیت و شرایط فعلی بحران کم آبی به نحو مقتضی به اطلاع عموم و تمام مصرف‌کنندگان به ویژه بخش کشاورزی رسانده شود، همچنین با توجه به کاهش رواناب رودخانه‌ها و افت سطح آب زیرزمینی منطقه، تمهیدات و اقدامات لازم به منظور مدیریت کشت بهاره در سطح شهرستان معمول شود و از ارائه هرگونه خدمات و تسهیلات به بهره‌برداران منابع آبی فاقد مجوز قانونی معتبر خودداری شود.
همچنین مقرر شد نیروی انتظامی در اجرای قوانین و مقررات (تبصره چهار ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و ماده 31 قانون توزیع عادلانه آب) همکاری و مساعدت بیشتری با اکیپ‌های گشت و بازرسی منابع آب شهرستان به ویژه در ایام تعطیلات دشته باشند.
گفتنی است مقر شد تمام بهره‌برداران منابع آبی نسبت به تکمیل پرونده‌های ناقص خود در ارتباط با چاه‌ها به منظور صدور پروانه بهره‌برداری یا تمدید پروانه‌های بهره‌برداری صادره باید اقدام کنند، تا مطابق مقررات به عنوان بهره‌بردار غیرمجاز مشمول خسارات وارده به منابع آب نشوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار