مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان :

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: حدود 300 هزار هکتار از اراضی مناطق شمالی و مرزی استان در معرض بیابانی شدن و تبدیل به دشت رسوبی شور است.

حدود 300 هزار هکتار از اراضی ورزی استان تبدیل به دشت رسوبی شور است

به گزارش گلستان24؛ ابوطالب قزلسفلو روز یکشنبه به مناسبت 27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: مناطق در معرض خطر بیابانی شدن دارای هوای گرم و خشک بوده و بیشتر در حوزه شهرستان های گُمیشان، آق قلا، گنبدکاووس، مراوه تپه و آزادشهر قرار دارد.
وی گفت: همچنین بخشی از قسمت های جلگه ای و اراضی پست استان به علت مجاورت با صحرای قره قوم ترکمنستان در معرض خطر پدیده خزنده بیابان زایی است.
مدیرکل منابع طبیعی با بیان اینکه محدوده مناطق مستعد بیابان زایی منطبق با محدوده مراتع قشلاقی شمال استان است، افزود: چالش های مدیریتی مراتع قشلاقی به نوعی همان چالش های مدیریتی مناطق بیابانی استان است.
وی؛ بهره برداری سنتی و معیشتی از مراتع و جمعیت انسانی و دامی مازاد، کوچک بودن اندازه واحدهای بهره برداری از مراتع، وجود بهره برداران خرده پا و ناهماهنگی بین دامداران جهت اجرای طرح های مرتعداری، رعایت نکردن ظرفیت و قابلیت اراضی به ویژه زراعت در زمین های کم بازده و رعایت نکردن اصول زراعت در مناطق خشک، کمبود مراتع ییلاقی و بهره برداری طولانی مدت از مراتع قشلاقی را از جمله چالش ها در استان برشمرد.
وی در ادامه از مطالعات مدیریت مناطق بیابانی در سطح 22 هزار و 882 هکتار خبر داد و گفت: ایجاد هلالی آبگیر در سطح 750 هکتار و بوته کاری در سطح دو هزار و 100 هکتار در شهرستان های گنبدکاووس، مراوه تپه و آق قلا، تولید و کشت گونه های مرتعی بیابانی شامل انواع آتریپلکس، قره داغ، قیچ و آگروپایرون النگاتوم به تعداد یک میلیون و 200 هزار اصله از جمله اقدامات برای کاهش روند بیابان زایی در استان بوده است.
قزلسفلو؛ آموزش 10 هزار نفر ساعت از افراد بومی، تبدیل دیمزارهای کم بازده در سطح 150 هکتار، احیای اراضی خلع ید شده درسطح 35 هکتار، مشارکت مجریان طرحهای مرتعداری در سطح 20 هکتار را از دیگر اقدامات بیان کرد.
وی؛ به اجرای طرح ترسیب کربن در جهت توسعه پایدار روستایی به عنوان یکی از پروژه های بیابان زدایی در استان گلستان اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال 93در حوزه تیل آباد شهرستان آزادشهر و سپس در سال 96 در حوزه اوغان شهرستان گالیکش عملیاتی شده است.
به گفته وی؛ برنامه ترسیب کربن در چهار بخش سازماندهی جوامع محلی و تشکیل صندوق های اعتباری خرد، اقدامات بیولوژیک، برنامه ها و اقدامات خدمات توسعه ای و برنامه های آموزشی و افزایش مهارت و دانش جوامع محلی در حال پیگیری است.
قزلسفلو؛ به اعتبارات بیابان زدایی در استان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: از مجموع 67 میلیارد ریال اعتبار مصوب حدود 42 میلیارد ریال اختصاص پیدا کرد.
گلستان با مساحتی در حدود دو میلیون و 192 هزار و 130 هکتار در شرق استان مازندران و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد.
این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک، گرم و سرد بوده و منابع طبیعی آن شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست و شوره زار و دریا است.
اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و 397 هزار و 244 هکتار بوده که شامل 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع، 20 هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و 62 هزار و 420 هکتار اراضی موات است.
در گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر در 33 نقطه شهری و یکهزار و 75 روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.
"سرزمین ارزشمند است، برای حفظ واحیای آن سرمایه گذاری کنیم"، شعار روز جهانی بیابان زدایی سال 2018 میلادی است.
گلستان با کشور ترکمنستان ،دریای خزر و استان های مازندران ،سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار