رئیس شبکه هپاتیت ایران از کاهش ابتلا به بیماری هپاتیت B به کمتر از 2درصد در استان های مختلف خبر داد و گفت: اما میزان شیوع این بیماری در گلستان حدود 6 درصد و سیستان و بلوچستان 5.3 درصد است.

شیوع بیماری هپاتیت B در گلستان حدود 6 درصد است

به گزارش گلستان24؛دکتر سید موید علویان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شده است تا تمامی ساکنان این استان ها واکسن هپاتیت Bدریافت کنند.
وی افزود: شیوع هپاتیت B در کشور 3/5 تا هفت درصد بود که با اقدامات پیشگیرانه و انجام واکسیناسیون با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون به کمتر از 2 درصد رسید.
علویان یادآور شد: شیوه انتقال این بیماری از مادر به نوزاد بوده که با انجام واکسیناسیون به خوبی کنترل شده است.
وی با بیان اینکه جوانان بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به هپاتیت B قرار دارند، گفت: رفتارهای پرخطر جنسی و خالکوبی غیربهداشتی، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و جوانان باید نسبت به این موضوع مهم در حوزه سلامت آگاه باشند.
رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه هپاتیت علامتی ندارد و تنها راه شناسایی آن آزمایش است، افزود: این بیماری اگر درمان نشود به کبد آسیب مخربی می زند و باید پیوند کبد انجام شود.
علویان با اشاره به اینکه هپاتیت B بیماری عفونی ویروسی است، افزود: ویروس هپاتیت B یکی از جدی‌ترین انواع هپاتیت را سبب شده است اما در بسیاری از بیماران در ابتدای آلودگی و عفونت اولیه اثری از نشانه‌های بیماری دیده نمی‌شود.
به گزارش ایرنا، حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت B و در دنیا 200 میلیون نفر به این بیماری گرفتار هستند.
هپاتیت B یک عفونت کبدی خطرناک است که ناشی از نوعی ویروس است، در برخی بیماران عفونت هپاتیت B مزمن شده و منجر به نارسایی کبدی، سرطان کبد یا سیروز می شود، سیروز کبدی بیماری است که باعث زخم و سخت شدن پایدار بافت کبدی می شود.
اغلب بزرگسالان مبتلا به هپاتیت B حتی اگر علایم و نشانه های شدیدی داشته باشند، به طور کامل بهبود می یابند. احتمال مزمن شدن هپاتیت B در نوزادان و کودکان بیشتر است، اگر فردی مبتلا به هپاتیت B باشد، باید اقدامات لازم را بکار گیرد تا از انتقال بیماری به دیگران پیشگیری کند.
علایم و نشانه های هپاتیت B معمولاً حدود 3 ماه پس از مبتلا شدن بیمار به عفونت ایجاد می شود و می تواند خفیف تا شدید باشد و شامل درد شکمی، ادرار تیره رنگ، تب، درد مفاصل، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، ضعف و خستگی، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار