بخشدار مرکزی گنبدکاووس می گوید که بوم گردی روستایی یکی از بهترین ظرفیت ها برای توسعه این مناطق است و در این حوزه تاکنون 10 درخواست به این بخشداری ارائه شده است.

به گزارش گلستان24؛رضا باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنوع اقوام در گنبدکاووس و آداب و رسوم زندگی آنان بستر بسیار مناسبی برای توسعه بوم گردی روستایی در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه بوم گردی روستایی با طبیعت گردی متفاوت است، گفت: در بوم گردی، گردشگر با حضور در روستای هدف و اسکان در یک واحد مسکونی، دقیقا مانند دیگر افراد روستا، یک زندگی روستایی را تجربه می کند. 
باقری اضافه کرد: هم اکنون درخواست های رسیده درحوزه بوم گردی مراحل اداری را طی می کند و بزودی مجوزهای لازم برای فعالیت آنها صادر می شود.
وی تصریح کرد: تمام روستاهای گنبدکاووس ظرفیت راه اندازی بوم گردی روستایی را دارند و می توانند از این ظرفیت در ایجاد اشتغال و کسب درآمد استفاده نمایند.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس، اجرای طرح روستای کارآفرین و تحقق روستای بدون بیکار را از دیگر برنامه های برای توسعه روستاها در این بخش برشمرد و گفت: تاپایان امسال تعداد 27 روستای کارآفرین و 6 روستای بدون بیکار محقق می شود.
باقری افزود: در روستاهای کارآفرین، حمایت از سرمایه گذاری و یا اجرای طرح هایی که منجر به ایجاد ارزش افزوده برای محصولات تولیدی در روستاها شود، مورد توجه است و در این بین ادارات و نهادهای شهرستان در پاسخ به استعلام ها و صدور مجوزها، مکلف به همکاری در این حوزه هستند.
وی اضافه کرد: برای اجرای طرح روستای بدون بیکار نیز تلاش برای ایجاد اشتغال برای آن دسته از اهالی روستا که فاقد شغل هستند، مدنظر است تا بیکاری در آن روستا به کمتر از چهار درصد که یک نرم جهانی است، برسد. 
باقری، توجه به کشت های گلخانه ای و توسعه آن را از راهکارهای مهم برای ایجاد اشتغال در روستاها برشمرد و تصریح کرد: توسعه این نوع کشت ها در کنار بوم گردی روستایی، بدون تردید می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال در روستاها شود.
وی، توسعه فضای سبز در روستاها با کاشت نهال های مثمر که بازار خرید آن نیز تضمین شده است را از دیگر برنامه های بخشداری برای توسعه روستاها و ایجاد درآمد برای آنان ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
بخشدار مرکزی گنبدکاووس ادامه داد: برای اجرای این طرح امسال و در فصل زمستان 100 هزار اصله نهال مثمر از گونه های مثمر انجیر، انار و آلو بخارا به صورت رایگان بین خانوارهای روستایی این بخش برای غرس در محوطه واحد مسکونی شان توزیع می شود.
به گفته وی، پیش از این 16 هزار اصله نهال مثمر بین روستاییان بخش مرکزی با همکاری دهیاران توزیع شده است.
بخش مرکزی شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس واقع در شرق گلستان، 133 روستای دارای کد شناسایی و 39 نقطه جمعیتی، دارای 169 هزار نفر جمععیت است و از این حیث پرجمیعت ترین بخش در این استان به شمار می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار