مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به نوسانات انرژی و اجرای قطع روزانه برق؛ صاحبان واحدهای مرغداری استان برای کاهش خسارت و آسیب های احتمالی با تهیه مولد برق و دیگر تجهیزات لازم ،آمادگی داشته باشند.

 قطع روزانه برق در مرغداری های استان

به گزارش گلستان24؛غلامعلی هلاکو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هرساله در فصل تابستان به علت افزایش دمای هوا، نوسانات و قطعی برق، تلفات و مشکلاتی برای واحدهای مرغداری ایجاد می شود که این مساله ضرورت توجه بیشتر برای بیمه و تامین تجهیزات را نشان می دهد.
وی با اشاره به خسارت وارده به مرغداری روستای تازه آباد از توابع شهرستان آق قلا در شمال استان به دلیل قطع برق، افزود: آمارها نشان می دهد که حدود 15 هزار قطعه مرغ در این واحد تلف شده اند.
به گفته وی؛ این واحد می تواند با پیگیری بخشی از خسارت وارد را دریافت کند.
وی تصریح کرد: مدیران واحدهای مرغداری باید در هنگام خرید نسبت به بیمه بودن جوجه اطمینان داشته باشند، اما برخی از آنان به علت ارزان بودن جوجه های بدون بیمه؛ اقدام به خرید آن می کنند.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین تاکید کرد که واحدهای مرغداری در چنین شرایطی باید مجهز به موتور برق باشند تا تهویه ها و لوازم برقی مربوطه از کنترل و مدار خارج نشود.
هلاکو در خصوص کمک امور طیور جهاد کشاورزی هم گفت: در گذشته صندوق پرداخت خسارت فعالیت داشت، اما پس از فعال شدن بیمه، این صندوق جمع آوری شد و اینک می توانیم در زمینه سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی و دریافت خسارت از بیمه به این واحد مرغداری کمک کنیم.
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: قطعی برق با توجه به گرمای هوا و استفاده بیش از حد مردم از لوازم سرمایشی نه تنها استان، بلکه کل کشور را با مشکل نوسات برق و قطعی مقطعی مواجه کرده است.
بهرام قائمی اظهار داشت: در گلستان قطع برق با توجه به زمان پیک مصرف اطلاع رسانی می شود که این قطعی بیشتر بین ساعات 12 تا 17 و 20 تا 23 هر روز و برای هر منطقه حدود 2 ساعت است.
وی عنوان کرد: همچنین به تمام واحدهای تولیدی، خدماتی، صنعتی، نانوایی ها و مرغداری ها اطلاع رسانی شده است که در این مواقع از دیزل و ژنراتور و دستگاه های جایگزین تولید برق استفاده کنند.
فرماندار آق قلا نیز در خصوص تلف شدن تعدادی مرغ در یکی از مرغداری های شهرستان به سبب قطع برق اظهار داشت: صاحبان مراکز صنعتی و تولیدی؛ آگاهی خود را از زمان بندی قطع برق که روزانه اطلاع رسانی می شود، بیشتر کرده و نسبت به تهیه مولد برق اضطراری اقدام کنند. 
امان گلدی ضمیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در چند روز گذشته و در پی قطع برق و شدت گرما، دستگاه های تهویه مرغداری تازه آباد سد شمگیر از کار افتاد و به سبب نداشتن مولد برق اضطراری و نشر بو و گازهای تولیدی ناشی از فعالیت طیور ؛چند هزار مرغ در این واحد تلف شد.
وی از تولیدکنندگان و پرورش دهندگان خواست با توجه به شدت گرما و احتمال قطع برق نسبت به تجهیز مراکز خود به مولدها و سامانه های برق اضطراری، سرویس و کنترل آنها اقدام کنند تا از وقوع زیان و تلفات احتمالی پیشگیری شود. 
وی تاکید کرد که شرکت توزیع نیروی برق؛ برنامه زمان بندی احتمالی مدیریت اضطراری بار شبکه و زمان خاموشی احتمالی برق را به منظور مدیریت در کاهش مصرف برق به شهروندان اطلاع رسانی می کند. 
در استان گلستان هم اینک حدود 200واحد مرغداری فعال است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار