رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از برگزاری کارگاه آموزشی به مدت دو روز در این استان خبر داد و گفت: این کارگاه آموزشی در راستای پرورش تولید، کشت و انتقال نشا در «ایستگاه تحقیقاتی عراقی‌محله» شهرستان گرگان برگزار می‌شود.

سفره‌های آب زیرزمینی در معرض تهدید است

به گزارش گلستان24؛کشت نشایی محصولات زراعی یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب می‎شود چراکه تولید 60 درصد افزایش و مصرف آب بیش از نصف کاهش می‎یابد.

با روش کشت نشایی، مدت زمان ماندگاری گیاه در زمین بسته به نوع گیاه بین 20 تا 30 روز کاهش می‎یابد و به تبع آن در مصرف آب 15 تا 20 درصد صرفه‎جویی می‎شود و این یک قدم اصلی در صرفه‎جویی آب در بخش کشاورزی استان محسوب می‎شود.

هدف اصلی در کشت نشایی این است که نشاء سالم وارد زمین شود و این نوع کشت به صورت اقتصادی در اختیار زارع قرار گیرد و برای او مقرون به صرفه باشد

عیدمحمد فاروقی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: امروز یک کارگاه آموزشی به مدت دو روزه‌ در «ایستگاه تحقیقاتی عراقی‌محله» شهرستان گرگان برگزار می‌شود که در این کارگاه آموزشی مدیران مکانیزاسیون استان گلستان و همکاران جهادکشاورزی در ستاد معاونت زراعت و ستاد مکانیزاسیون کشور به همراه قریب به 75 کارشناس در راستای پرورش کشت نشا و انتقال نشا و استفاده از نشاکارهای موجود حضور دارند.

وی با بیان اینکه گلستان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و در سالهای اخیر شاهد خشکسالی‌هایی در تمام نقاط ایران بودیم و به طبع کاهش نزولات شدید آسمانی باعث ایجاد چالش‌ها و محدودیت‌های جدی روبه رو کرد.

* سفره‌های آب زیرزمینی در معرض تهدید است/ باید خودمان را با شرایط محیطی تطبیق دهیم

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان از خشکسالی موجود در گلستان ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه  با تهدید سفره‌های آب زیرزمینی روبه رو هستیم و جامعه انسانی در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها با محدودیت‌هایی روبه رو است.

فاروقی با بیان اینکه باید خودمان را با شرایط محیطی تطبیق دهیم، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد تغییر اقلیم در کشور ایران هستیم که به تبع آن ما انسانها باید همگام با تغییر اقلیم تغییر کنیم و با محیط سازگار شویم که روش‌های متعددی در این زمینه در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم خودمان را با شرایط محیطی تطبیق دهیم.

وی اذعان کرد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده است که شرایطی را فراهم کند تا برای کارشناسان، مدیران، سیاست‌گذاران و بهره‌برداران آموزش فنی برگزار کند و از طرفی بستر را از لحاظ مادی و تسهیلاتی برای ورود به تغییرات اینچنینی مهیا کند.

* کارگاه آموزش کشت نشا در «ایستگاه عراقی‌محله» گرگان برگزار می‌شود/ باید روش‌های معمول «کشت بذر» را رها کنیم و به سمت توسعه کشت نشایی پیش رویم

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با بیان اینکه استان گلستان جزو یکی از قطب‌های تولید و مکانیزاسیون کشاورزی و دانش فنی در کشور است، ابراز کرد: امروز یک کارگاه آموزشی دو روزه‌ای در «ایستگاه عراقی‌محله» گرگان برگزار می‌شود که در این کارگاه مدیران مکانیزاسیون استان و کشور ، همکاران در ستاد معاونت زراعت و ستاد مکانیزاسیون کشور و قریب به 75 کارشناس حضور دارند.

فاروقی با بیان اینکه کارگاه آموزشی با حضور رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کشور برگزار می‌شود، اذعان کرد: با فراگیری دانش فنی کشت نشا و انتقال نشا بتوانیم گام ارزشمندی در راستای توسعه کشت نشا در کشور برداریم کم‌کم باید روش‌های معمول «کشت بذر» را رها کنیم و به سمت توسعه کشت نشایی پیش رویم.

وی با بیان اینکه کشت نشایی باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد می‌شود،  یادآور شد: کشت نشایی در راستای نیاز آبی گام موثری برداریم زیرا 15 الی 20 درصد نیاز آبی از این طریق کاهش پیدا می‌کند و همچنین در کشت نشایی فقط گیاه سالم به زمین منتقل می‌شود و در نهایت کاهش هزینه‌ها را در این روش شاهد خواهیم بود.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان گلستان بیان کرد: کلاس‌های کشت نشا به مدت دو روز در استان گلستان برگزار می‌شود تا اسباب توسعه کشت نشایی را بیشتر در کشور ترویج و عملیاتی کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار