بی توجهی در مکان یابی پارک علم و فناوری گلستان توسط مسئولان وقت که ظاهرا فقط از روی رفع تکلیف صورت گرفته بود باعث شده این مکان به هیچ عنوان تناسبی با مشخصات گفته برای فعالیت یک مرکز علمی نداشته باشد .

بی توجهی در مکان یابی پارک علم و فناوری گلستان

به گزارش گلستان24؛تعمیق ارتباط بین دانشگاه‌ها، سازمان‌های تحقیقاتی، واحدهای تولیدی و مراکز تصمیم‌گیری دولتی در جهت توسعه فناوری و علوم کاربردی، از جمله اهداف ایجاد و توسعه پارک‌های علم و فناوری است.

از طرف دیگر پارک‌های فناوری به عنوان ابزار جلب شرکت‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند و علاوه بر آن محلی برای جذب متخصصان و دانشمندان و توسعه فعالیت کارآفرینان می‌باشند.

همچنین محلی که برای احداث این پارک‌ها انتخاب می‌شود، بایستی دارای شرایط خاص و معینی بوده که مهمترین آن دو مورد زیر می باشد؛

وجود ساختار علمی و فنی مناسب که عمدتاً به وجود دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در منطقه بستگی دارد و در استان گلستان اکثر دانشگاه ها و مراکز علمی و موسسات تحقیقاتی مهم در شهر گرگان قرار دارد.

وجود زیرساخت اقتصادی و خدماتی مناسب که تحقق این شرط تابع وجود شرکت‌ها و مؤسسات صاحب فن آوری بالا و همچنین وجود منابع لازم برای تأمین نیروی کار متخصص و پشتیبانی‌کننده، نزدیک بودن به بازارهای منطقه‌ای، ملی و حتی بین ‌المللی و نیز وجود شبکه‌‌های حمل و نقل مثل نزدیکی به فرودگاه، راه آهن، اتوبان و... می باشد.

امروزه در اکثر استان های کشور و با توجه به دو فاکتور مهم بالا، پارک های علم و فناوری را با درایت مدیران استانی در مرکز همان استانها در نظر گرفته اند و همین امر باعث رونق و پیشرفت چشمگیر این مراکز نیز شده است.

در استان گلستان هم از چند سال گذشته شاهد شکل گیری پارک علم و فناوری بوده ایم و علیرغم تاکید کارشناسان مبنی بر در نظر گرفتن مکان مناسب در شهر گرگان جهت احداث این پارک، متاسفانه مکان ساخت این مرکز در کنار شهرک صنعتی آق قلا درنظر گرفته شد.

 بی توجهی در مکان یابی آن توسط مسئولان وقت که ظاهرا فقط از روی رفع تکلیف صورت گرفته بود باعث شده این مکان به هیچ عنوان تناسبی با مشخصات گفته برای فعالیت یک مرکز علمی نداشته و با کمترین استقبال از طرف قشر فرهیخته و علمی منطقه مواجه شده است.

موضوع تهیه زمین مناسب برای پارک علم و فناوری استان که اخیرا از طرف مسئولان استانداری نیز مطرح شده بر همین مبنای عدم تناسب مکان فعلی آن می باشد و همچنین یکی از نمایندگان محترم مجلس نیز برای تهیه مکان جدید قول همکاری لازم را داده اند.

از طرفی با توجه به وجود اراضی بسیار مناسب در حوالی سایت اداری استان و از آنجایی که این محل در نزدیکی دانشگاه های بزرگ و مهم استان واقع شده این انتظار از همه مسئولان استان و شهرستانی، فرمانداری گرگان، نمایندگان مجلس و همچنین شورا و شهرداری گرگان وجود دارد تا با تعامل و همکاری هم، زمین مناسب جهت احداث مجموعه پارک علم و فناوری استان را تهیه و در اختیار جامعه علمی و فرهیخته استان قرار دهند.

 

ارسال نظر

  • مخاطب
    0

    بسیار عالی بود
    امیدوارم به گوش مسئولین هم برود... و به این مقالات توجه کنند!

آخرین اخبار