مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: شهر باستانی گرگان- جرجان، به عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

139506101026355658531694

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار داشت: در جلسه‌ای که با دستور کار پیگیری شهر باستانی گرگان- جرجان برای تصویب به عنوان پایگاه ملی  با حضور عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی، اعضای کمیته تخصصی میراث فرهنگی کشور، سارا اخوت معاون میراث فرهنگی استان، علیرضا حصارنوی مدیر اجرایی پایگاه شهر باستانی جرجان و حمید عمرانی مدیر دیوار بزرگ گرگان و اساتید و نمایندگان معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان حوزه اداره امورپایگاه‌ها در معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار شد؛ شهر باستانی گرگان-جرجان، به عنوان پایگاه ملی معرفی و تصویب شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به مزیت‌های پایگاه ملی شدن شهر باستانی گرگان- جرجان اشاره کرد و افزود: با تصویب و ارتقای پایگاه شهر باستانی گرگان-جرجان به پایگاه ملی امکان ردیف اعتباری ویژه برای این اثر تاریخی فراهم می‌شود با این امکان مشکلات پایگاه شهر جرجان به ویژه مشکلات مادی برای ادامه مطالعات باستان‌شناسی و کاوش‌های آن و مطالعات بین رشته‌ای فراهم می‌شود.

وی افزود: جذب و آموزش نیروی های  انسانی تملک یا اجاره ساختمان اداری پایگاه و  ایجاد زیرساخت‌های گردشگری این شهر باستانی و تامین اعتبار مالی برای تحقق اهدافی مانند احداث موزه تخصصی شهر باستانی جرجان (گرگان) و تامین اعتبار مالی برای تملک  و آزادسازی زمین‌های واقع در عرصه و حرایم شهر باستانی جرجان(گرگان) از دیگر مزایای پایگاه ملی شدن شهر باستانی گرگان-جرجان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار کرد: شهر باستانی گرگان-جرجان در شهرستان گنبدکاووس با شماره 726 در سال 1345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهر باستانی گرگان مرکز ایالت تاریخی گرگان که در منابع جغرافیایی تاریخی به شهر جرجان معروف است در جنوب غربی شهر امروزی گنبد کاووس و در 85 کیلومتری شمال شرقی شهر استرآباد (گرگان امروزی) قرار دارد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار