مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در برخی از مناطق کشور، اکنون موردی از این بیماری در جمعیت پرندگان استان گزارش نشده است.

 گلستان عاری از آنفلوآنزای پرندگان است

به گزارش گلستان 24 ؛ غلامرضا محرابی روز یکشنبه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پایش آنفلوآنزای پرندگان در استان به خبرنگار ما، اظهار داشت: این اداره کل در کنار اجرای طرح پایش در مناطق پرخطر استان اعم از مزارع پرورش طیور صنعتی، تالاب ها و مناطق دریایی، اقدام های قرنطینه ای را نیز در مبادی ورودی و خروجی استان در دست انجام دارد.

وی گفت: دهیاران، بهورزان و اعضای شوراهای اسلامی روستایی گلستان با توجه به حساسیت این موضوع، با دامپزشکی استان همکاری لازم را داشته و لازم است بعد از مشاهده مورد مشکوک به بیماری آنفلوآنزا، حتما آن را در اسرع وقت گزارش کنند.

محرابی افزود: اکنون گروه های دامپزشکی این اداره کل در همه مزارع پرورش مرغ گوشتی، تخمگذار و مادر و پرورش بوقلمون در استان حضور داشته و با مراقبت روزانه و مستمر، در صورت مشاهده بیماری بلافاصله اقدام قرنطینه ای انجام می شود.

وی اضافه کرد: بیشترین فعالیت های مراقبتی گروه های دامپزشکی استان در سواحل، تالاب ها و آب بندان های بزرگ است که هر ساله پذیرای جمعیت زیادی از پرندگان وحشی مهاجر زمستان گذران است.

به گفته وی گروه های سیار دامپزشکی این اداره کل در مناطق مزبور به صورت مستمر حضور دارند و در برخورد با مورد مشکوک به بیماری آنفلوآنزای پرندگان، از آن نمونه برداری و در صورت نیاز بلافاصله پرنده مبتلا معدوم می شود.

استان مرزی و شمالی گلستان از قطب های پرورش دام و طیور در کشور به شمار می رود و بیش از یک هزار مزرعه پرورش مرغ و مرغداری فعال وجود دارد.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور جزو بیماری های قابل انتقال بین انسان و پرندگان است و علایم بالینی این بیماری در انسان به شکل تنفسی حاد رخ می دهد و علاوه بر آن شامل تب، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، بیقراری، التهاب نای و سرفه است.

علایم روده ای این بیماری نیز شامل تهوع، استفراغ و اسهال است که بیشتر در بچه ها دیده می شود. مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا اغلب در افراد مسن و افرادی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند، بروز می کند.

راه های انتقال این بیماری به انسان، بطور مستقیم از طریق پرندگان آلوده یا محیط های آلوده شده به ویروس آنفلوآنزا و در پرندگان؛ تماس مستقیم با پرندگان مهاجر و آبزی حامل یا بهبود یافته از بیماری و طیور آلوده، انتقال مکانیکی شامل وسایط نقلیه آلوده وسایل و لوازم آلوده مرغداری، پوشاک آلوده، کارکنان مرغداری های آلوده در صورت عدم رعایت اصول قرنطینه ای، بستر، کود مرغی، پرها و لاشه های آلوده است.

 

 

انتهای پیام /*

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار