فرماندار گرگان با اشاره به جاری شدن سیل های اخیر در منطقه گلستان گفت: رودخانه های قره سو و گرگان رود در این استان پیوسته به لایروبی نیاز دارد.

250 هزار هکتار زمین در گرگان زیر آب رفته است

به گزارش گلستان۲۴،«ابوالقاسم صفوی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فاصله بسیار کم بین کوه و رودخانه در این استان و به واسطه ورود رسوبات از بالادست رودخانه به بستر دریا، به طور طبیعی همیشه رودخانه های این استان رسوب داشته و استان با خطر سیل مواجه است.
وی بیان کرد: در این استان تمام رسوبات از بالادست وارد جریان آب رودخانه می شود، این رسوبات وقتی که در رودخانه قرار می گیرد، فاصله این رسوبات با دریا کم و ثانیا شیب رودخانه نسبت به دریا 2 در 10 هزار است، به این معنی که آب با یک جریان آرام به سمت دریا حرکت می کند و این زمانی صورت می گیرد که مصب دریا خالی باشد.
صفوی ادامه داد: متاسفانه درمصب دریای خزر با توجه به شرایط توپوگرافی که هم از ناحیه روسیه و هم از ناحیه آستارا، گیلان و مازندران وجود دارد، جریان رسوب آب به سمت روستای گمیشان و بندر ترکمن است. 
وی با اشاره به اینکه به طور طبیعی ما همیشه در رودخانه های این استان رسوب داریم، گفت: در این استان دو رودخانه بسیار مهم گرگان رود با سرشاخه های بسیار و قره سو وجود دارد .در زمان بارندگی وقتی آب این رودخانه ها به سمت دریا هدایت می شود با سد رسوبات دریای خزرمواجه می شود.
صفوی ادامه داد: کل مسیر رودخانه های گرگان رود و قره سو همیشه دارای رسوب است و این بستر را آماده می کند که با ورود حجم بالای آب، یک سیلاب زمین های حواشی خود را که دارای محصولات استراتژیک مثل گندم و جو است را از دسترس خارج کند.
وی اضافه کرد: این رسوب ها موجب می شود که زمین هایی که منبع قوت لایموت مردم است و حتی شهرها و روستاهایی مثل آق قلا و گمیشان که در مسیر و حواشی رودخانه قرار داشته اند، را به زیر آب ببرد.

** 250 هزار هکتار زمین در گرگان زیر آب رفته است
صفوی با اشاره به اینکه درسیل های اخیر روستاها و زمین های کشاورزی بسیار زیادی حدود250 هزار هکتار زمین در گرگان زیر آب رفته است، افزود: غنی ترین گندم کشور در گرگان وجود دارد و گندم این استان به استان های خوزستان و فارس ارسال می شود که امسال متاسفانه با سیل های اخیر آسیب جدی دیده است.
وی با بیان اینکه سیل های اخیر پیامی برای مدیران کشورداشت، تاکید کرد: پیوسته باید این رودخانه ها درحال لایروبی باشند، در 15 سال گذشته متاسفانه این رودخانه ها لایروبی نشده اند، اگر لایروبی انجام می شد قطعا این خسارت ها به حداقل می رسید.
فرماندار گرگان گفت: در حال حاضر وسایل لایروبی توسط نیروی دریایی ارتش، سپاه پاسداران و سازمان بنادر به منطقه ارسال شده است اما این وسایل موقتی است و بعد خروج از این بحران این وسایل بازگشت داده می شود، در حالی که منطقه مانند سایر سواحل جنوبی و بنادر کشور پیوسته به وسایل لایروبی نیاز دارد.
وی با بیان این که شرایط ما درشمال نسبت به سواحل جنوبی کشور بحرانی تراست اظهارداشت: در سواحل جنوبی گرفت آب بالاست اما در منطقه گرگان گرفت آب بسیارپایین است و همه حوزه های اقتصادی ما را تحت الشعاع قرار می دهد چرا که به واسطه این سیلاب ها ما نمی توانیم فعالیت اقتصادی انجام دهیم و لازم است که جریان آب ساری و جاری باشد تا بتوانیم شکوفایی اقتصادی در این جامعه داشته باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار