امروز سوم اردیبهشت است و یک هفته‌ای است که تمام خانه‌های مردم از زیر آب بیرون آمده، اما مردمی که یک ماه با سیل دست و پنجه نرم می‌کردند، تازه آثار سیل بر شغل و کسب و کارشان را لمس می‌کنند.

 آسیب 166 میلیارد تومانی شهرک صنعتی آق قلا

به گزارش گلستان۲۴،حجت‎الله خلیل‎زاده، مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان می‌گوید: در شهرک صنعتی آق‌قلا حدود 93 واحد آسیب دیدند. مجموعاً برآورد می‌شود که معادل 136 میلیارد تومان به این واحد‌های صنعتی آسیب رسیده و بالغ بر 30 میلیارد تومان نیز خسارتی است که به تأسیسات این شهرک وارد شده است.

او از فرماندار آق‌قلا انتقاد می‌کند که در میانه سیل با وجود سر زدن به روستاهای مختلف، سری به شهرک صنعتی آق‌قلا نزد، در حالی که شغل مردم همان روستاها در این شهرک است و بدون آن شغلشان در تهدید است.

هر چند سیل امسال استان‌های مختلفی را درگیر کرد، اما گلستان یکی از استان‌هایی بود که بیشترین آسیب را متحمل شد. در این بین، بحث شهرک‌های صنعتی جزو مواردی است که نسبتاً مغفول مانده است. البته شاید بتوان آن را تا حدی طبیعی دانست، زیرا هنگامی که جان و مال شهروندان زیادی در خطر قرار گرفته و زیرساخت‌های مختلف دچار آسیب جدی و مؤثر می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات واحد‌های صنعتی در اولویت قرار گیرد. اکنون شاید زمان مناسبی باشد که بدانیم چه بر سر صنعت استان گلستان و به‌طور مشخص، شهرک صنعتی آق‌قلا آمده است.

حجت‎الله خلیل‎زاده، مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان به ایرناپلاس می‌گوید: 24 شهرک صنعتی در استان گلستان داریم که دو شهرک از سیل اخیر آسیب دیدند. آسیب‌ها در شهرک صنعتی گنبد کاووس زیاد نبود و حدوداً چهار واحد آسیب دیدند که خیلی زود رفع شد. آسیب اصلی مربوط به شهرک صنعتی آق‌قلا بود. در شهرک صنعتی آق‌قلا بیش از 2800 نفر مشغول به کار بوده‌اند.

*شهرک صنعتی آق‌قلا و آسیب 166 میلیارد تومانی

وی در ادامه می‌افزاید: در شهرک صنعتی آق‌قلا 154 واحد فعال داشتیم که حدود 93 واحد آسیب دیدند که درصد آسیب‌دیدگی آن‌ها متفاوت بوده است. مجموعاً برآورد می‌شود معادل 136 میلیارد تومان به این واحد‌های صنعتی آسیب رسیده و بالغ‌بر 30 میلیارد تومان نیز خسارتی است که به تأسیسات این شهرک صنعتی اعم از برق، آب، گاز، سیستم فیبر نوری و تصفیه‌خانه و... وارد شده است.

خلیل‌زاده اظهار می‌کند: بحث تأسیسات به شرکت شهرک‎های صنعتی مربوط است و به‌عنوان متولی شهرک‌های صنعتی، ردیف‌های بودجه‌ای، موافقت‌نامه و موارد دیگر را در حوزه‌های مختلف داریم. البته تأمین اعتبار باید از سوی دولت انجام شود. در حالت عادی، دولت به ما بودجه‌ای تخصیص می‌دهد و ما شهرک‌های مختلف را تکمیل می‌کنیم. اکنون نیز برای سیل، دولت باید به ما اعتباری مازاد بر اعتبارات عادی سال اختصاص دهد تا بتوانیم با انتخاب پیمانکار، مشکلات موجود را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‎های صنعتی گلستان درباره اعتبار سال 1398 می‌گوید: برای شهرک‌های صنعتی استان گلستان 26 میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که از این مقدار حدود 14 میلیارد تومان را در قالب اسناد خزانه و موارد دیگر به ما تخصیص داده‌اند.

*بسته‌ای برای حمایت از صنعتگران گلستان

وی با اشاره به اینکه بسته‌ای برای ارائه به وزارت صمت و دولت آماده کرده‌ایم، اضافه می‌کند: این بسته شامل مواردی است از جمله پوشش‌های بیمه‌ای خسارت و کمک به برخی از صنعت‌گران؛ به‌طوری که به آن‌ها برای پرداخت وام‌هایشان دوره تنفسی داده شود و بانک‌ها به واحد‌هایی که اکنون مشکل دارند فشار نیاورند. همچنین از دولت خواسته شده بخشی از خسارات را در قالب کمک‌های بلاعوض به واحد‌های تولیدی آسیب‌دیده و بخشی را نیز با تخصیص وام‌های کم‌بهره جبران کند.

خلیل‌زاده می‌افزاید: همچنین دولت پیش از این مصوب کرده بود که 50 درصد بخشودگی مالیاتی برای واحد‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته شود و به کارگران واحد‌هایی که آسیب دیده‌اند بیمه بیکاری پرداخت شود تا زمانی که واحد‌ها به حالت طبیعی و پایدار دست یابند.

در حالی که در روزهای اول سیل، از آمار بیکار شدن 3000 نفر در گلستان سخن گفته شد، به گفته رئیس شهرکهای صنعتی گلستان، اکنون خیلی از واحد‌های صنعتی به حالت عادی برگشته‌اند و کارکنانشان فعال شده‌اند، با این حال، این واحد‌ها آسیب دید‌ه‌اند و با زیان از دست دادن سفارش‌ها و عدم‌النفع مواجهند. صرفاً بحث خراب شدن یک دستگاه نیست. ممکن است دستگاه یک واحد تولیدی به‌اندازه یک میلیارد تومان آسیب دیده باشد، اما مشتری خارجی خود را به‌علت تأخیر و از دست دادن سفارش از دست می‌دهد و بین 5 تا 10 میلیارد تومان نیز از این محل متضرر می‌شود. به این علت باید جبران عدم‌النفع نیز برای واحد‌های تولیدی در نظر گرفته شود.

*کسی احوال صنعت‌گران را نمی‌پرسد

خلیل‌زاده ضمن ابراز گلایه از برخی مدیران محلی می‌گوید: ما مدیران تخصصی یک دستگاهیم و مدیر بحران نیستیم. برای نمونه تخصص من مدیریت در حوزه صنعت است و علم مبارزه با بحران و برخورد با یک شرایط غیرمترقبه را ندارم. امکانات، تجهیزات، ماشین‌آلات و موارد دیگر در اختیار من نیست. هنگامی که من به‌عنوان مدیر پای کار می‌ایستم و 20 روز در آب و باران آنجا کار می‌کنم، مسئول شهرستان یا کمیته بحران استان نیز باید حضور پیدا کنند و نیاز‌های ما را احصا کرده و پاسخ دهند. نباید این‌گونه باشد که من خودم ‌دنبال بیل مکانیکی و قایق بگردم.

وی اضافه می‌کند: کسی نیامده احوال صنعت‌گران را بپرسد و این جای گلایه دارد. فرماندار آق‌قلا به شهرک صنعتی آق‌قلا نیامد. این در حالی است که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان باید این اهمیت را داشته باشد که مسئولان منطقه‌ای و شهرستان به آنجا بیایند. از مسئولان ملی نیز می‌خواهم که وعده‌ها و قول‌هایشان در هنگام بازدید از مناطق مختلف داشتند، جامه عمل بپوشد و وارد یک فرآیند فرسایشی نشود که قول‌ها فقط در حد حرف باقی بماند.

*بیمه‌ آتش نشانی، نه بیمه سیل

یکی از صنعتگران فعال در شهرک صنعتی آق‌قلا به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: اکثر واحدهای این شهرک بیمه سیل نداشته اند و تنها بیمه آتش سوزی داشته اند. با این حال ما که بیمه سیل هم داریم، با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت‌های بیمه، در انتظار نحوه تعیین خسارت آنها هستیم.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار