رتبه‎بندی زمانی باید اجرا شود که بحث معیشت فرهنگیان حل شده باشد و معلم دغدغه مشکلات اقتصادی نداشته باشد تا بتواند به انجام فعالیت‎های پژوهشی و علمی بپردازد.

 رتبه‎بندی فرهنگیان گلستانی؛ از رویا تا واقعیت!

به گزارش گلستان 24،چندی است صحبت از طرح رتبه بندی فرهنگیان به میان آمده و اعتراض‌هایی را در جامعه فرهنگی به همراه داشته است. در ادامه گزارشی به قلم وحید حاج سعیدی از فرهنگیان گلستانی را می‌خوانید که روز گذشته در خروجی فارس استانی قرار گرفت :

روح پژوهش و تالیف با کسب درآمد و گذراندن امورات زندگی منافات دارد. در واقع با اجرای این طرح در شرایط کنونی یک بار دیگر سونامی کپی‌کاری و حمله به دفاتر نشریات و چاپخانه‎ها برای چاپ مقالات و کتب گردآوری شده راه خواهد افتاد! »

مقوله آموزش و پرورش را می‎توان به یکی از کاربردی‎ترین مقولات در عرصه آزمون و خطا، ایده‎پردازی و اجرای انواع طرح‎های و برنامه‎های گوناگون در کشور تعبیر کرد.

اهمیت این حوزه به قدری است که همه ساله در این خصوص مقالات و کتب مختلفی به زیور طبع آراسته می‎شوند و بی‎شمار همایش و سمینار در باب آموزش و لزوم پرداختن به آن برگزار می‎شود و صاحبنظران و اساتید فن در باب مسائل آموزشی و تربیتی ساعت‎ها سخن سر می‎دهند.

صدا و سیما نیز در این بین حساب ویژه‎ای برای آموزش و پرورش گشوده است و همه اخبار این حوزه، از اعلام پرداخت مطالبات فرهنگیان، اسکان فرهنگیان در کلاس‎های مدارس در ایام نوروز گرفته تا موعد انتقالی فرهنگیان در فصل تابستان و سایر اخبار ریز و درشت مصوب شده و مصوب نشده را با ذکر جزئیات به موقع پوشش می‎دهد و با اهتمام خاصی موضوعات مربوط به فرهنگ و فرهنگیان عزیز را پیگیری می‎کند. و همواره این سئوال در نزد افکار عمومی مطرح است که چرا صدا و سیما هیچگاه از میزان رضایت کارکنان بانک‎ها و سایر ادارات از هتل‎ها و مهمان سراهای اختصاصی‎شان گزارش تهیه نمی‎کند و یا از افزایش حقوق و دستمزد آنان حرفی به میان نمی‎آورد؟!

ناگفته نماند که بخش اعظم یا به عبارتی تمامیت این اهتمام و حساسیت ملی در بخش آموزش و پرورش جنبه تئوری و گفتاری دارد و وقتی که سخن از تحول و اجرایی شدن چند هزارم درصد از این «دو صد گفته» به میان می‎آید، سنگی بزرگ به نام «کسری بودجه دولت» یا عاملی دست و پاگیر با عنوان «تعداد بالای فرهنگیان» مانع از به ثمر نشستن زحمات طاقت‎فرسا و خردمندانه اساتید و فرزانگان این حوزه می‎شود و تمامی رشته‎های بافته شده در کتاب‎ها، همایش‎ها، سمینارها و جلسات به طرفهالعینی به پنبه تبدیل می‎شوند.

جالب اینکه با وجود تصویب انواع طرح‎ها و مصوبات مختلف در مجلس که قطع به یقین برخی از آنها بار مالی جدید برای دولت ایجاد می‎کنند وقتی پای فرهنگیان به میان می‎رسد اصل ۷۵ قانون اساسی مطرح می‎شود که بر اساس این اصل «مجلس نمی‎تواند مصوبه‎ای بگذراند که برای دولت بار مالی جدیدی ایجاد کند!»

رتبه‎بندی فرهنگیان از حرف تا عمل

بحث رتبه‎بندی فرهنگیان در اوایل سال ۱۳۹۲ مطرح شد و مقرر شد بر اساس آن با توجه به صلاحیت‎های حرفه‎ای و فعالیت‎های علمی و پژوهشی و … فرهنگیان در رده‎های مختلف رتبه‎بندی شده و این رتبه در میزان دستمزد و حقوق آنان تاثیر مستقیم داشته باشد.

این لایحه تحت عنوان «لایحه رتبه‌بندی معلمان» دوم تیرماه ۱۳۹۲ در هیئت وزیران به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. اما مجلس آن را به هیئت دولت عودت داد تا اشکالات آن برطرف شود.

در واقع وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور، در نهایت کلیات آن را با ۹۹ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن مجلس رد کردند.

در جریان بررسی کلیات طرح مذکور احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف اول اخطار قانونی اساسی را براساس اصول ۷۴ و ۷۵ قانون مطرح کرد و گفت: «طرح نظام رتبه‌بندی معلمان مغایر این دو اصل قانون اساسی است چرا که در این طرح دولت مکلف شده لایحه‌ای را به مجلس بدهد در حالی که ارائه لایحه از اختیارات دولت است و مجلس نمی‌تواند دولت را مجبور به این کار کند.  متاسفانه منابع بودجه لایحه تامین نشده، لذا مجلس شورای اسلامی هم به همین دلیل لایحه را به دولت باز می‎گرداند تا اصلاح شود. در ضمن در شرایط رکود، تورم، نقدینگی بالا، بدهی معوقه بانک‌ها و… تامین این بودجه هر چند ضروری برای دولت امکان‎پذیر نیست.» در سال ۱۳۹۳ نیز زمزمه‎هایی در خصوص اجرای این طرح شنیده شد تا اینکه بعد از اعتراض فرهنگیان به اوضاع معیشتی و برگزاری تحصن در چندین شهر، اواخر سال گذشته یک بار دیگر مسئولان آموزش و پرورش، وعده اجرای طرح رتبه‎بندی معلمان را در سال ۱۳۹۴ مطرح ساختند و از ارائه لایحه تا پایان اسفند ۱۳۹۳ به مجلس خبر دادند. اما همانگونه که شاهد بودیم بررسی این طرح در سال ۱۳۹۳ به پایان نرسید و ارائه آن به مجلس به سال ۱۳۹۴ موکول شد. اما جالب اینجاست ارائه مجدد این طرح به مجلس در حالی صورت می‎گیرد که هنوز منابع مالی این لایحه دقیقاً مشخص نشده است.

در صورتی که در سال ۱۳۹۲ نیز طرح به همین دلیل از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت عودت داده شده بود، اما دولت بار دیگر مُصر است که این طرح را بدون در نظر گرفتن جمیع شرایط به مجلس ببرد.

هر چند این طرح با طرح قبلی دارای تفاوت‌های اساسی است و ظاهرا قرار است به جای تببین رتبه و عضویت علمی فرهنگیان، با یک مجموعه فوق‎العاده شغل و چهار رتبه شغلی پایه، ارشد، عالی و خبره به پایان برسد.

طرح رتبه‎بندی، رضایت نسبی فرهنگیان یا اقناع افکار عمومی!؟

بدون شک «ایجاد انگیزه در کارکنان» یکی از راهکار علمی و عملی بالا بردن راندمان کاری و بهره‎وری در سازمان‎ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و جلوگیری از فرسودگی شغلی است.

اکثر مدیران به منظور ایجاد رقابت سالم بین کارکنان، از شیوه‎ها و طرح‎های گوناگون استفاده می‎کنند. اعطای وام و تسهیلات، افزایش حقوق و مزایا، مرخصی خارج از نوبت، اعطای تشویقی و … از جمله راهکارهای بالابردن انگیزه در کارکنان و کارگران سطوح مختلف است. یکی دیگر از شیوه‎های مدرن و به روز در ایجاد انگیزه، رده‎بندی یا رتبه‎بندی کارکنان است. در واقع اجرای شیوه رتبه‎بندی بین کارکنان، نوعی ارزش‎گزاری به فعالیت‎ها و اقداماتی است که فقط برخی کارکنان در اجرای آنها اهتمام دارند. ادامه تحصیل و بالابردن سواد اطلاعاتی، شرکت در همایش‎ها و سمینارها، شرکت در دوره‎های حین خدمت، تالیف، ترجمه و … بخشی از اقدامات یاد شده هستند که به صورت اختیاری و داوطلبانه توسط نیروها انجام می‎شود ولی این آیتم‎ها به مدیر کمک می‎کند تا در رده‎بندی کارکنان و شناسایی کارمندان ساعی موفق‎تر عمل کند. البته نکته مهم در اجرای رده‎بندی کارکنان، ایجاد شرایط برابر و یا به عبارتی مدنظر قرار دادن فعالیت‎هایی است که امکان اجرای آن توسط همه پرسنل امکان‎پذیر باشد که در غیر این صورت در حق سایرین اجحاف خواهد شد.

از برآیند مطالب بالا چنین بر می‎آید که رتبه‎بندی نه تنها با اصل عدالت و شایسته‎سالاری منافاتی ندارد، بلکه عین عدالت و شایسته‎سالاری محسوب می‎شود و اجرای آن در همه ادارات ضروری به نظر می‎رسد. اما آنچه که در این بین مغفول مانده است، اوضاع عمومی و شرایط حاکم بر وضعیت معیشتی و درآمدی فرهنگیان است که مانع از حرکت در فضای پژوهشی و علمی می‎شود و افرادی نیز که در این گام توفیقاتی به دست آورده‎اند، از بی‎توجهی به اقدامات صورت گرفته و عدم برخورداری از امتیازات ویژه ناراضی هستند.

یکی از معلمان مقطع متوسطه در استان گلستان که با مدرک لیسانس مدت ۲۰ است که به تدریس اشتغال دارد.

وی معتقد است کسب عناوینی چون سه بار معلم نمونه استان و کشور شدن، چندین رتبه در جشنواره‎های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری، تالیف سه کتاب، شرکت در بیش از ۷۰ همایش و ارائه مقاله به صورت پوستر و سخنرانی، چاپ بیش از ۵۰۰ مقاله کوتاه و بلند در نشریات و مجلات معتبر کشوری، شرکت در دوره‎های ضمن خدمت به مدت یک‎هزار و ۵۰۰ ساعت و سایر فعالیت‎های پژوهشی دیگر نظیر تهیه جزوه، محتوای آموزشی الکترونیک، پاورپوینت، وبلاگ و …  هیچ تاثیری در حقوق و مزایای شغلی وی نداشته است و حقوق مندرج در حکم کارگزینی وی مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که با احتساب کسورات، بیمه، مالیات و بازنشستگی خالص دریافتی به کمتر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش می‎یابد.

جالب اینکه این مبلغ با حقوق سایر همکاران وی که حتی یک صفحه مقاله ننوشته‎اند برابری می‎کند و هیچ تفاوتی بین حقوق دریافتی وی و سایرین نیست.» با این وجود وی اجرای شتابزده این طرح را جایز نمی‎داند و معتقد است: «رتبه‎بندی زمانی باید اجرا شود که بحث معیشت فرهنگیان حل شده باشد و معلم دغدغه مشکلات اقتصادی نداشته باشد تا بتواند به انجام فعالیت‎های پژوهشی و علمی بپردازد. چرا که روح پژوهش و تالیف با کسب درآمد و گذراندن امورات زندگی منافات دارد. در واقع با اجرای این طرح در شرایط کنونی یک بار دیگر سونامی کپی‌کاری و حمله به دفاتر نشریات و چاپخانه‎ها برای چاپ مقالات و کتب گردآوری شده راه خواهد افتاد!»

ماهیت متفاوت رتبه‎بندی فرهنگیان

با وجود اینکه رتبه‎بندی باید بر اساس یک سری اقدامات پژوهشی و علمی صورت پذیرد، مسئولان در تفسیر لایحه طرح رتبه‎بندی معتقدند که بخش اول رتبه‎بندی که همان «رتبه پایه» محسوب می‎شود، شامل حال ۷۰ درصد از فرهنگیان می‎شود! در واقع چنین به نظر می‎رسد که اجرای این طرح نیز همانند سایر طرح‎ها، ظاهری پژوهش محور و مطالعاتی دارد ولی در عمل، بر مبنای رضایتمندی نسبی همه فرهنگیان و اقناع افکار عمومی تنظیم شده است.

هر چند مسئولان ارشد در این وزارتخانه معتقدند که در آموزش و پرورش با دو خلاء انگیزه و شایستگی و مهارت‎های حرفه‎ای مواجه هستند و امیدوارند با طرح رتبه‎بندی این خلاءها برطرف شود ولی ذکر این نکته ضروری است که به باور بسیاری از کارشناسان اجرای طرح رتبه‎بندی در شرایط کنونی و بدون برطرف کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی امکان‎پذیر نخواهد بود.

چرا که این طرح‎ها در سایر ادارات در شرایط آرمانی و معیشتی مناسب، به منظور کسب موقعیت اجتماعی بالاتر در وهله اول و درآمد بیشتر در وهله دوم اجرا می‎شوند ولی این طرح، در آموزش و پرورش به منظور برطرف ساختن مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی فرهنگیان تنظیم شده است که با ماهیت رتبه‎بندی منافات دارد.

محتوای طرح رتبه‌بندی

با وجود اینکه هنوز محتوای طرح رتبه‎بندی به صورت کامل مشخص نشده است ولی علیرضا منادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این خصوص معتقد است:‌ رتبه نخست در طرح رتبه‌بندی معلمان شامل ۷۰ درصد آنها می‌شود که مواردی همچون پنج سال سابقه معلمی و گذراندن دوره‌های آموزشی از شروط آن است، فرهنگیانی که در رتبه نخست ساماندهی شوند، به میزان حقوق دریافتی آنها ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اضافه می‎شود.

رتبه‌های بعدی شامل رتبه‌های دو، سه و چهار است که فرهنگیان با توجه به مدرک تحصیلی، سابقه کار و سوابق پژوهشی همچون تهیه مقاله و تالیف کتاب در این گروه‌ها دسته‎بندی می‎شوند.

منادی ادامه داد:‌ رتبه چهار بالاترین سطح در طرح رتبه‌بندی معلمان است و افرادی که در این رتبه ساماندهی شوند، تا سه برابر فوق‌العاده شغل را دریافت خواهند کرد و حقوق آنها به ۴ میلیون تومان در ماه خواهد رسید.» در صورتی که به گفته وزیر آموزش و پرورش، براساس احکام جدید مطابق رتبه‌بندی، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا۶۰۰  هزار تومان افزایش خواهد یافت و تبعا از حقوق ۴ میلیون تومانی خبری نیست.

البته گمانه‎زنی‎ها در این خصوص و بررسی فرم قبلی این طرح نشان می‎دهد اجرای برخی آیتم‎های در نظر گرفته در این طرح برای همه فرهنگیان امکان‎پذیر نیست. به عنوان مثال نوشتن کتاب‎های درسی، دبیری همایش، داوری در مسابقات علمی و فرهنگی، تدوین استانداردهای آموزشی، بازنگری در برنامه‎های درسی و محتوی آموزشی، راه‎اندازی مدارس قرآنی، راه‎اندازی شبکه‎های تخصصی رایانه‎ای، طراحی سوالات منطقه‎ای، استانی، کشوری و کنکور، طراحی و راه اندازی LRC (مرکز منابع یادگیری) و از جمله مواردی هستند که امکان اجرای آنها برای همه فرهنگیان وجود ندارد و به عبارتی این موارد فاقد دربرگیری هستند و شمولیت کلی ندارد و مختص عده‎ای خاص است.

بنابراین پیشنهاد می‎شود دست کم در تهیه سند یا طرح جدید به این نکات دقت شود و از گنجاندن مواردی که از جامعیت کافی برخوردار نیست، خودداری شود.

دقت در امتیازبندی نیز از دیگر خواسته‌های فرهنگیان است. به عنوان مثال در فرم قبلی به کسب عنوان معلم نمونه کشور چهار امتیاز تعلق می‎گرفت ولی به تالیف یک جزوه کلاسی پنج امتیاز! در صورتی که فرآیند انتخاب معلم نمونه (به ویژه در بخش کشوری) یک فرآیند پیچیده و دقیق است که می‎توان ادعا کرد انتخاب معلمان نمونه از جمله مواردی در آموزش و پرورش محسوب می‎شود که اعمال سلیقه در آن نقشی ندارد و بر اساس کسب رتبه و امتیاز و شایسته‎سالاری است و با نوشتن یک جزوه سال‎ها تفاوت دارد!

سخن پایانی؛ 

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‎رسد که جدا ساختن فرهنگیان از سایر کارکنان دولت از یک سو و تنظیم سینوسی مفاد رتبه‎بندی فرهنگیان و کم و زیاد کردن مبالغ و ضرایب در این طرح بر اساس اقدامات، اعتراضات و حتی تحصن‌های صورت گرفته از سوی دیگر، منجر به کمرنگ شدن و حتی بی‎اثر شدن نتایج و آثار مثبت آن خواهد شد.

متاسفانه در طول سال‎های اخیر افزایش حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت نظیر افراد شاغل در محاکم قضایی، بانک‎ها، رسانه ملی و … بدون درگیری و تخاصم بین دولت و مجلس و یا گره زدن آن به رکود اقتصادی، تورم، نقدینگی و سایر مسائل جانبی صورت گرفته است و در هیچ رسانه‎ای نیز به آن پرداخته نشده است. اما در مورد حقوق فرهنگیان هنوز جزئیات طرح به تصویب نرسیده است، وزیر از افزایش حقوق در مهر ماه سخن می‎راند و رسانه ملی و سایر رسانه‎ها نیز در سطح وسیع به نشر این خبر اقدام می‎کنند.

بنابراین جا دارد نگاه دولت به ماهیت عملکرد و ساختار اداری فرهنگیان تغییر کند و در هنگام افزایش حقوق و مزایا آنها را نیز در کنار سایر کارکنان دولت، قرار دهد و دست کم قانون خدمات کشوری به صورت یکسان در مورد همه کارکنان دولت اجرا شود.

در ضمن توصیه می‎شود به منظور احیای رسمی و حقیقی ماهیت فعالیت‎های پژوهشی و علمی در مدارس و رونق گرفتن جریان علم و مطالعه در بین فرهنگیان، از دستاویز قرار دادن طرح‎هایی چون رتبه‌بندی فرهنگیان خودداری شود و این طرح زمانی وارد فاز اجرا شود که مشکلات معیشتی و اقتصادی تا حدودی رفع شده باشند تا نگاه به طرح رتبه‎بندی صرفا علمی و پژوهشی باشد و افراد به منظور مرتفع ساختن نیازهای معیشتی، به تحقیق و مطالعه نپردازند.

سلام گنبد

ارسال نظر

آخرین اخبار