تصمیم گیری وبرنامه ریزی صحیح وبه موقع می توانست خسارات سیل را در استان گلستان به حداقل برساند.

آنچه که باید انجام می شد ولی انجام ندادند/واقعا مقصران سیلاب استان گلستان چه کسانی هستند؟

به گزارش گلستان24؛تنها چندروز مانده بود به آغاز سال جدید و شروع دوباره زندگی در فصل بهار،هشدار های هواشناسی جهت بارش شدید باران وآب گرفتگی معابر از سوی سازمان هواشناسی اعلام گشت واین هشدار ها جدا از بحث های فنی موجب خوشحالی مردم  در آستانه سال جدید شد.

مردم استان خیال نمی کردند که با بارش باران در دو روز متوالی حجم سیلابی به این اندازه وارد شهر ها و روستا ها شود،چرا که مردم در بدترین شرایط تصور می کردند که چند جوب و قسمتی از خیابان دچار آب گرفتی شود که این مسئله هم بارها در استان اتفاق افتاده بود و چیز جدیدی برای مردم گلستان نبود.

 اما نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که چرا دستگاه های متولی با عدم تصمیم گیری سریع و اقدامی ضربتی نتوانتسند جلوی سیلاب را در استان گلستان بگیرند،اینکه بارش ها بیش از حد بود درست، ولی اگر تصمیمات و برنامه های صحیح اتخاذ می شد بدون شک حجم سیلاب خیلی کمتر می بود.

طیق نظر کارشناسان دو دلیل عمده یکی عدم لایروبی رودخانه های اصلی استان و همچنین عدم مدیریت در ذخایر سد های استان ودیگر عوامل فنی از علت های شکل گیری سیلاب به وجود آمده در استان بوده است.

اگر دقت کنیم رودخانه های بزرگ استان نظیر قره سود وگرگانرود از شرق استان شروع و در غرب استان پایان پیدا می می کند،این مسئله یعنی این دو رودخانه در حوزه سرزمینی شهر ها وروستاهای زیادی از استان گلستان قرار دارند که این خود باعث با ارزش شدن این رودخانه ها از لحاظ استراتژیک و جغرافیایی می شود.

به همین سبب مسئولین استان در این دوره 10 ساله باید حداقل چندین بار اقدام به لایروبی این رودخانه ها می کردند و از آنجایی که در بیشتر فواصل این رودخانه ها کم عمق و خشک بوده این امکان وجود داشته با دستگاه دیگری هم غیر از لایروب های سنگین که در دسترس استان هم است،جهت جلوگیری از مشکلات آینده و خسارت های احتمالی این رودخانه ها لایروبی می شد.

ولی این اقدام صورت نگرفت در حالی که می شد با یک صدم خسارات ایجاد شده این کار را به پایان رساند،ولی الان می بینیم که علاوه برخسارت های هزار میلیاردی به شهر ها و زیرساخت های استان مشکلات زیاد هم در زندگی مردم ایجاد شده است.

از سوی دیگر وجود مشکلات فنی و خراب بودن چندساله دستگاه پمپاژ وتخلیه سد وشمگیر باعث سر ریز شدن سد و کمک این مسئله به شدت سیلاب شده است.

مقصران این حوادث چه کسانی هستند؟چرا باید تاوان بی ملاحضه گری برخی از مدیران را مردم بدهند،امید است که دستگاه قضا با برخورد شدید با مقصران این حادثه حداقل مقدار اندکی از خسارت های ایجاد شده را جبران کند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار