رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: بر اثر طوفان و سیلاب اخیر، محصول 13 هزار و 500 هکتار از زمین های کلزا استان قابل برداشت نیست.

سیل و طوفان بیش از 13 هزار هکتار از زمین های کلزا را خراب کرد

به گزارش گلستان۲۴؛علی موسی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: سال زراعی جاری در 90 هزار هکتار از زمین های زراعی گلستان، کلزا کشت شد.
وی پیش بینی کرد که امسال از سطح قابل برداشت کشتزارهای کلزا در گلستان بین 150 تا 140 هزار تن محصول برداشت شود. 
رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان افزود: با توجه به وقوع طوفان و آبگرفتگی کشتزارهای کلزا در استان و افزایش رطوبت این دانه روغنی هنگام برداشت، لازم است محاسبه درصد افت محصول در زمان خرید افزایش داده شود. 
امسال نرخ تضمینی خرید کلزا از سوی شورای اقتصاد 34 هزار و 394 ریال با افت دو درصد غیر مفید و 10 درصد رطوبت تعیین شده است. 
وی در خصوص مراکز خرید تضمینی کلزا در سطح استان نیز افزود: امسال 65 مرکز در گلستان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی به عنوان مباشر خرید تضمینی، پیش بینی و دایر می شود. 
به گفته مسوولان شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان، در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، برداشت و خرید تضمینی دانه روغنی کلزا از ابتدای دهه سوم اردیبهشت آغاز می شود. 
استان گلستان در تولید دانه روغنی کلزا در 2 سال اخیر رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد. 
سال زراعی گذشته کشاورزان گلستان 57 هزار هکتار کلزا کشت کردند که از این سطح 112 هزار و 500 تن محصول را برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروختند. 
زراعت کلزا یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد. 
همچنین کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و علف های هرز را کاهش می دهد. 
استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 667 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار