رئیس اداره پنبه و گیاهان صنعتی جهادکشاورزی با بیان این‌که جلوی سقوط پنبه کشور را گرفته‌ایم و از سیر نزولی تولید به سیر افقی رسیده‌ایم، از آغاز توسعه کشت پنبه از سال آینده خبر داد.

سیر نزولی تولید پنبه متوقف شد/ خوداتکایی در تولید

به گزارش گلستان 24 ؛ابراهیم هزارجریبی ظهر چهارشنبه در آئین رونمایی از دو رقم جدید پنبه که به میزبانی موسسه تحقیقات پنبه کشور برگزار شد، اظهار کرد: کاهش سطح کشت و سقوط پنبه از سال ۱۳۸۰ شروع شد و هر سال کم شد تا جایی که به ۷۰ هزار هکتار رسید.

وی با اشاره به این‌که دولت تدبیر و امید به پنبه نگاه کرد، گفت: در شرایطی که بعد از سال ۱۳۸۰ پنبه و کشت آن مورد توجه نبود و بیشتر به واردات آن توجه می شد، دولت تدبیر و امید به پنبه نگاه کرد و پنبه در لیست ۹ محصول اقتصاد مقاومتی که قرار بر خوداتکایی در آن است قرار گرفت.

رئیس اداره پنبه و گیاهان صنعتی جهادکشاورزی افزود: دولت همچنین برای پنبه مجری انتخاب کرد و پنبه هم در کنار چهار محصول گندم، شکر و روغن دارای مجری شد که سطح بالاتری برای کار در وزارتخانه است.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ تلاش کردیم در گام نخست جلوی سقوط پنبه را برگیرم؛ چرا که اگر همان مسیر قبل طی می شد الان سطح کشت پنبه به جای ۷۰ هزار هکتار باید ۴۰ و یا ۵۰ هکتار می بود.

هزارجریبی اضافه کرد: هم اکنون سیر نزولی پنبه به سیر افقی تبدیل شده است و با اقدامات انجام شده پیش بینی می کنیم سال آینده آغاز توسعه کشت پنبه باشد.

وی از اجرای چند اتفاق اولی در حوزه کشت پنبه در سال ۹۸ خبر داد و تصریح کرد: هدف اصلی ما خوداتکایی در تولید پنبه است و تلاش داریم پنبه و سویا جایگزین کشت برنج شود.

هزارجریبی خاطرنشان کرد: در دهه های گذشته گلستان رتبه نخست کشت پنبه را به خود اختصاص داده بود اما هم اکنون در جایگاه سوم تولید قرار دارد و هم اکنون بیشترین امید و تکیه ما برای رسیدن به خوداتکایی در تولید پنبه به استان گلستان است.


انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار