مدیر بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان از مه پاشی مناطق سیل زده گلستان خبر داد و گفت: حشرات ناقل بیماری در استان مشاهده نشده است.

مناطق سیل زده گلستان مه پاشی شد / حشرات ناقل بیماری در استان دیده نشد

به گزارش گلستان۲۴؛علی باقری مدیر بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: وقوع سیل در گلستان و ماندابی آب به‌ویژه در شهر‌های آق قلا و گمیشان تعداد حشرات را افزایش داده و نگرانی‌هایی را در بین مردم به وجود آورده است.

وی افزود: حشرات به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست دسته‌ای که نه باعث گزش شده و نه بیماری منتقل می‌کنند؛ غالب حشراتی که در مناطق سیل‌زده به‌طور توده‌ای مشاهده می‌شوند از این دسته هستند.

باقری ادامه داد: دسته دوم خانواده کولکس‌ها هستند که نیش می‌زنند و گزش ایجاد می‌کنند، اما ناقل بیماری نیستند و دسته سوم هم نیش زده و التهاب ایجاد کرده و هم بیمار‌های عفونی را منتقل می‌کنند.

وی گفت: خوشبختانه هنوز حشراتی دسته سوم که باعث بیماری مالاریا، تَب دانگ و سالک می‌شوند در استان مشاهده نشده است.

باقری بیان کرد: تیم کارشناسی حشره شناسی استان با نظارت اساتید کشوری در مناطق سیل‌زده استان هر هفته بررسی حشره‌شناسی انجام می‌دهند تا اواخر فروردین فقط حشرات نوع اول به‌طور توده‌ای مشاهده شد، اما از اواخر فروردین حشرات نوع دوم هم در برخی نقاط دیده شدند، ولی خوشبختانه تاکنون گزارشی از حشرات نوع سوم در استان نداشته‌ایم.

باقری تأکید کرد: در مناطق مسکونی که شاهد گزش پشه بوده‌ایم مه‌پاشی (ترکیب مقدار کمی سم و گازوئیل) انجام شده تا مشکلی برای اهالی مناطق سیل‌زده استان ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: معتقدیم این‌کار باید هدفمند انجام شود چرا که هم به منابع مالی و انسانی ما اجازه مه‌پاشی در تمام مناطق را نمی‌دهد و هم اینکه ممکن است در این مناطق مقاومت به سم ایجاد شود.

/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار