رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه ۴۶ درصد دانه‌های روغنی کشور در استان تولید می‌شود گفت: امسال ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت پنبه می‌رود.

۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت پنبه می‌رود

به گزارش گلستان۲۴؛ علی موسی‌خانی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید 46 درصد دانه‌های روغنی کشور در استان گلستان اظهار داشت: گلستان با تولید حدود 240 هزار تن انواع دانه‌های روغنی مانند کلزا، سویا و آفتابگردان نخستین تولیدکننده این محصولات در کشور است.

وی با اشاره به پیش‌بینی کشت پنبه در 20 هزار هکتار از اراضی استان گفت: بیشتر ارقام استفاده شده لطیف، ساجدی، گلستان و دو رقم خارجی به نام مای و لودس است. کشاورزان با داشتن معرفی‌نامه از جهاد کشاورزی می‌توانند به مراکز مجاز برای تهیه بذر‌های یارانه‌ای مراجعه کنند. یارانه هر کیلوگرم بذر پنبه یک هزار و 950 تومان است و همچنین کود‌های فسفاته و اوره نیز یارانه‌دار هستند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان با اشاره به تدارک یک‌هزار و 500 تن بذر سویا بیان کرد: این بذور گواهی شده بوده و عمدتا شامل بذرهای کتول، سامان و جی‌کی است.

وی افزود: دولت برای هر کیلوگرم بذر سویا یک‌هزار و 700 تومان یارانه برای کشاورزان در نظر گرفته است. با توجه به قیمت این محصول پیش‌بینی می‌شود امسال در 30 هزار هکتار از اراضی استان سویا کشت شود.

موسی‌خانی ادامه داد: کشاورزانی که قصد دارند در زمین خود سویا بکارند پس از دریافت معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی شهرستان می‌توانند بذر مورد نیاز خود را کارگزاری‌های مجاز تحویل بگیرند.

وی از کشاورزان خواست سریع‌تر نسبت به برداشت محصولات پاییزه مانند گندم و کلزا اقدام کرده و سویا کشت کرده و هم چنین کشاورزان برای کشت سویا از دستگاه‌های کاشت مستقیم و بی‌خاکورزی استفاده کند.

به گفته رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان سال گذشته در 24 هزار هکتار از اراضی استان سویا کشت شد که 40 هزار تن محصول از این اراضی برداشت شده بود.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار