مدیر کل هواشناسی گلستان با یادآوری سیل اخیر و کم سابقه استان گفت که برای رصد دقیق داده های پیش یابی و تبدیل پیش بینی ۷۲ ساعته به کمتر از این زمان در رخدادهای نقطه ای به منظور مقابله با سیلاب ها و کاهش آثار تخریبی آن نیازمند نصب رادار هواشناسی هستیم.

توان صد درصدی مدیریت و کنترل سیل توسط آب منطقه‌ای گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ نوربخش داداشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت که تغییر اقلیم باعث شده بارش‌ها در استان گلستان نقطه‌ای، منطقه‌ای و شدید باشد که برای جلوگیری از عواقب و خسارت‌های ناشی از این بارش‌های سیل آسا، باید از پیش بینی دقیق با بهره مندی از تجهیزات مدرن و روزآمد استفاده کرد.
وی افزود: رادار امیرآباد در مازندران غرب گلستان را هم پوشش می دهد اما به دلیل نقاط کور توان پیش بینی دقیق بارش های شرق استان از جمله در محدوده جنگل گلستان را ندارد که از قضا این منطقه مستعد بارش های رگباری و سیل آسا است.

وی بیان داشت: اگر مشابه این رادار در گلستان نصب شود به دلیل کیفیت و کارآیی بالا می‌تواند بخشی از استان های همجوار را هم پوشش دهد که در آن صورت و به کمک پیش بینی دقیق، رصد و پوشش نقطه ای می توان آثار مخرب سیل را کاهش داد.

** توان صد درصدی مدیریت و کنترل سیل توسط آب منطقه‌ای گلستان

مدیرکل هواشناسی گلستان با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای می‌توانست سیل اخیر گلستان را تا حد صد درصد مدیریت کند، گفت: هواشناسی برای صدور پیش بینی‌ها، اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌ها به اطلاعات کامل سدها احتیاج دارد اما کسب این نیازهای آماری توسط هواشناسی نیازمند برقراری تماس‌های تلفنی فراوان و پیگیری‌های مکرر از آب منطقه ای است.
وی یادآور شد: در زمان صدور اولیه اطلاعیه پیش از بارش‌های شدید منجر به سیل و مقارن ۲۳ اسفند ۹۷ میزان حجم آب سدهای گلستان ۹۰ درصد اعلام و تاکید شد که دریچه سدها باز است در صورتی که شواهد نشان می‌دهد ۲۸ اسفند یعنی ۵ روز بعد از هشدار اول هواشناسی دریچه‌ها بطور ناقص باز شد.
مدیرکل هواشناسی گلستان افزود: در اولین روز آغاز این بارش‌های شدید از آب منطقه‌ای خواستیم دریچه سدها را باز کنند تا حجم زیاد بارش‌ها زمینه ساز بروز مشکل برای گلستان نشود اما این کار انجام نشد.
داداشی همچنین از دعوت نشدن کارشناسان هواشناسی در طرح‌های پژوهشی آب گلستان گلایه کرد.

وی اضافه کرد: سامانه مدل هیدرولوژیکی هشدار سیل برای شرکت آب منطقه‌ای گلستان نصب شده اما نقش هواشناسی استان در فرایند هشدار سیل اندک و نیازمند توجه بیشتر برای کاهش خسارت‌های ناشی از این رخداد طبیعی است.

مدیرکل هواشناسی گلستان اظهار امیدواری کرد که بروز سیل اخیر باعث توجه بیشتر به این حادثه طبیعی در استان سیل خیز گلستان و تلاش برای کاهش خسارت و آسیب‌های آن در صورت بروز اتفاقات مشابه شود.
داداشی به تلاش هواشناسی برای آگاه سازی مسؤولان گلستان از بروز سیل اخیر اشاره کرد و گفت: با تحلیل نقشه‌های پیش یابی، از حجم فراوان بارش‌ها مطلع بودیم و می‌دانستیم برای هر گونه اقدام پیش گیرانه فقط ۳۰ ساعت زمان در اختیار است.

در اولین روز آغاز این بارش‌های شدید از آب منطقه‌ای خواستیم دریچه سدها را باز کنند تا حجم زیاد بارش‌ها زمینه ساز بروز مشکل برای گلستان نشود اما این کار انجام نشد.

داده های آماری بارندگی شدید در گلستان که باعث وقوع سیل مخرب در این استان شد


وی بیان کرد: با توجه به نمناکی و رطوبتی بودن استان گلستان و امکان جمع شدن آب با بارش‌های سنگین، همچنین خشک بودن اراضی در آق قلا و گمیشان و حجم فراوان آب ذخیره شده پشت سدها، احتمال سرریز سدها و آبگرفتگی زیاد مناطق واقع شده در مسیر رودهای بزرگ استان دور از ذهن نبود.
وی ادامه داد: در ۲۷ اسفند ۹۷ که حجم بارندگی در گلستان به ۲۰ میلیمتر رسیده بود، مدیر کل آب منطقه‌ای استان اعلام کرد به علت قطع برق، باز شدن دریچه‌ها دچار مشکل شده و این در حالی بود که آب منطقه‌ای ۳ روز قبل از آن خبر از باز کردن دریچه‌ها داده بود.
مدیرکل هواشناسی گلستان گفت که تحلیل این حرف‌ها نشان می‌دهد شرکت آب منطقه ای استان بر خلاف ادعای اول، دریچه سدها را پس از افزایش حجم باران باز کرده بود.
گفتنی است استان گلستان با مساحتی افزون بر ۲۰ هزار کلیومتر مربع و ۱۴ شهرستان دارای ۷۸ ایستگاه باران سنجی، ۲۱ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۰ ایستگاه سینوپتیک است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار