آبروان کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان از افزایش بی‌سابقه آفت «کرم غوزه پنبه» در مزارع پنبه استان خبر داد.

پنبه‎کاران گلستانی مراقب آفت کرم غوزه باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمد آبروان امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش بی‌بقه آفت کرم غوزه پنبه در مزارع استان گلستان شدیم که توصیه می‌شود کشاورزان اقدامات لازم را در راستای مبارزه با این آفت به کار گیرند.

وی تصریح کرد: با افزایش جمعیت بی‌سابقه «کرم غوزه پنبه» در مزارع استان گلستان کشاورزان حتما به صورت روزانه از مزارع خودشان بازدید کنند و حتما نسبت به نصب تله‌های فرمونی برای شکار این آفت در مزارع اقدام کنند.

کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ابراز کرد: مواقعی که با افزایش بی‌سابقه آفت «کرمغوزه پنبه» مواجه هستیم یادمان باشد که مبارزه شیمیایی تنها عامل مبارزه با این آفت نیست و در کنار آن باید از عوامل فیزیولوژیکی از جمله تله‌های فرمونی نیز استفاده کرد.

آبروان خاطرنشان کرد: کارشناسان پهنه و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در سطح استان گلستان آماده پاسخگویی به سوالات کشاورزان در این زمینه هستند.

* پنبه‎کاران گلستانی مراقب آفت کرم غوزه باشند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان، از پنبه‌کاران استان درخواست کرد با سرکشی پیاپی به مزارع خود، از ظهور آفت «کرم غوزه » جلوگیری کنند.

محمدرضا عباسی «کرم غوزه پنبه» را یکی از آفات مهم و کلیدی مزارع پنبه در گلستان عنوان کرد و گفت: این آفت همه ساله با تراکم‎های مختلف به مزارع پنبه خسارت وارد می‎کنند.

وی با بیان اینکه شدت صدمات آفت در پنبه کاری‎ها اواسط تیر تا اواسط مهر ماه است، افزود: با ظهور حداکثر غنچه، گل و «غوزه‌جوان» در مزارع پنبه این آفت مشاهده می‎شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: کشاورزان برای مقابله با این آفت با کارشناسان پهنه مشورت کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: در وهله نخست باید از سموم کم‌خطر استفاده شود و بعد از استفاده از سموم شیمیایی و سمپاشی از مزارع بازدید به عمل آید، بازدید از مزارع می‎تواند توسط خود کشاورز، کارشناس پهنه یا کلینکگیاهپزشکی انجام شود.

وی تأکید کرد: اگر کشاورزان بعد از سمپاشی آفت را مجدد مشاهده کردند حتمأ برای بار دوم سمپاشی را تکرار کنند اگر سمپاشی تکرار نشود موجب طغیانی آفت خواهد شد.

معاون جهاد کشاورزی گلستان گفت: سال گذشته در 10 هزار هکتار از اراضی استان کشت پنبه انجام شد اما در سال جاری 20 هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت پنبه رفت.

عباسی بیان کرد: بیشترین ارقام استفاده شده پنبه شامل لطیف، ساجدی، گلستان و دو رقم خارجی به نام «مای و لودس» است.

به گفته وی امسال در سطح 100 هکتار کشت نشایی پنبه در استان برنامه‌ریزی شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار