رئیس اداره پنبه جهاد کشاورزی گلستان:

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در سال جاری قرارداد کشت 27 هزار هکتار سویا در گلستان منعقد شده است


قرارداد کشت 27 هزار هکتار سویا در گلستان منعقد شد

به گزارش گلستان 24 ؛ علی موسی‌خانی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: زراعت‌هایی که اکنون در گلستان وجود دارد مانند زراعت سویا، پنبه و آفتابگردان است که تاکنون قرارداد کشت 27 هزار هکتار سویا در استان گلستان منعقد شده است و حدود 22 هزار هکتار کشت سویا در مزارع این استان انجام شده است که متاسفانه سطح کشت سویا در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته بالغ بر 50 هزار هکتار کشت سویا را در گلستان داشتیم، تصریح کرد: استان گلستان دارای سابقه طولانی در خصوص کشت سویا را به خود اختصاص داده است و در گذشته بالغ بر 50 هزار هکتار کشت کلزا را در گلستان داشتیم که متاسفانه امروزه به دلیل کمبود آب و استفاده بی‌رویه از آب که متاسفانه برخی از کشاورزان در کشت برنج دارند باعث شد که کشت سویا در گلستان کاهش یابد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان مدیریت مصرف آب در کشاورزی را بسیار مهم برشمرد و ابراز کرد: با توجه به گرمایی که در گلستان شاهد بودیم متاسفانه مشاهده کردیم که بسیاری از مزارع شاللی در استان گلستان خشک شد که این امر به دلیل عدم رعایت مصارف آبی و عدم رعایت صرفه‌جویی در آب اتفاق افتاد.

موسی‌خانی با تاکید بر اینکه در مزارع سویا باید وجین صورت گیرد، تصریح کرد: کشاورزان باید وجین علف‌های هرز را در مزارع سویا انجام دهند که وجین علف‌های هرز به صورت دستی و یا به صورت شیمیایی این کار را انجام دهند.

وی کرم برگ‌خوار را یکی از آفات مهم در مزارع سویا خواند و و خاطرنشان کرد: در خصوص کنترل آفات در مزارع سویا افزود: آفت کرم برگ‌خوار در مزارع سویا باید جدی گرفته شود که این آفت با توجه به گرمای هوا در سطح مزارع سویا افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بیان کرد: کشاورزان با کلینیک‌های گیاهپزشکی و کارشناسان پهنه سازمان جهادکشاورزی مشورت کنند و با توصیه این کارشناسان از مبارزه شیمیایی علیه آفات در سطح مزارع سویای خود استفاده کنند.

موسی‌خانی در خصوص زراعت پنبه در مزارع استان گلستان ابراز کرد: کشت پنبه اکنون در مرحله زایشی است به کشاورزان پنبه‌کار توصیه می‌کنیم که با توجه به گرمای هوا از آبیاری مزارع خود انجام دهند و همراه آبیاری از کودهای پتاسه و آلومینیوم استفاده کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار