موضوع تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی چند سالی است که هم از سوی دولت و هم سمت های اجتماعی دنبال می‌شود ولی تاکنون نتیجه خاصی نداشته است. به تازگی زمزمه‌هایی از توجه به وضعیت تحصیل این دانش‌آموزان در گلستان به گوش می‌رسد.

۸۰ درصد کودکان کار گرگان غیرایرانی هستند  / ساخت مدرسه برای اتباع خارجی

به گزارش گلستان ۲۴؛ مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری گلستان از احداث 2 مدرسه در گرگان و گنبد کاووس از محل منابع ملی و کمک‌های بین‌المللی خبر می‌دهد.

«مهدی دهرویه» می‌گوید: با تلاش‌های صورت گرفته و پیرو عقد تفاهم‌نامه 3 جانبه بین وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنگان مقرر شد امسال 2 مدرسه از محل منابع ملی و کمک‌های بین‌المللی در شهرستان‌های گرگان و گنبد کاووس احداث شود.

وی ادامه می‌دهد: رایزنی‌هایی از سال گذشته برای احداث مدرسه در گلستان شده بود که با توجه به سیل اخیر و آسیب‌های وارده به مدارس، مقرر شد تا مدرسه‌ای در گنبد کاووس برای کمک به آموزش و پرورش استان و منظور تامین و جبران کمبود کلاس‌ها احداث شود.


برگزاری جلسه مناقصه برای احداث مدارس

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری بیان می‌کند: جلسه‌ای برای بازگشایی پاکت پیشنهادی مناقصه احداث مدارس با حضور نمایندگان دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مشهد و تهران، نماینده وزارت آموزش و پرورش و نماینده اداره کل امور اتباع و مهاجرین استانداری در محل اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان برگزار شد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که بیشترین اتباع خارجی گنبد کاووس در محله افغان‌آباد ساکن ‌هستند، در نظر داریم در یک برنامه تخصصی، اراضی اطراف این محله را خریداری و مراکز آموزشی و بهداشتی ایجاد کنیم. 

این مسئول با اشاره به این‌که بیشترین تمرکز ما در حوزه معیشت و سلامت اتباع خارجی است، می‌گوید: با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی در استان تلاش می‌کنیم از کمک‌ها و حمایت‌های کمیساریای عالی پناهندگان استفاده کنیم. سعی داریم این حمایت‌ها را در قالب پروژه‌های معیشتی و آموزشی و بهداشتی دریافت کنیم تا شرایط بهتری برای این افراد فراهم شود.


رفع نیاز دانش‌آموزان اتباع خارجی 

«مولوی قادر سلجوقیان»، ملا امام و از بزرگان مهاجران افغان در محله افغان‌آباد هم معتقد است؛ با توجه به تمرکز جمعیتی افغان‌‌های مقیم استان در گنبد کاووس احداث مدرسه بخش بزرگی از نیازهای این دانش‌آموزان را رفع می‌کند. 

مولوی قادر می‌گوید: حدود 650 تا 700 خانواده در محله حاشیه‌نشین افغان‌آباد واقع در خیابان خواجه عبدالله انصاری و در حاشیه رودخانه گرگان‌رود زندگی می‌کنند.

 البته در سیل اخیر گلستان 450 خانوار در این منطقه آسیب دیدند که طبیعتا شرایط دشوار زندگی آنها را دشوار‌تر کرد. احداث مدرسه و فراهم کردن شرایط برای تحصیل و سوادآموزی این دانش‌آموزان بی‌گمان نویدبخش آینده‌ای بهتر برای آنهاست. 


3 مدرسه برای اتباع خارجی  

با احداث 2 مدرسه جدید، تعداد مدارس ویژه اتباع خارجی به 3 باب می‌رسد. پیشتر نیز مدرسه مهربانی پارس گرگان، به عنوان اولین مدرسه ویژه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و کودکان کار از سوی موسسه نیکوکاری کنشگران توسعه پارس (خیریه گندم) زیر نظر کمیساریای عالی سازمان ملل و با همکاری امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و استانداری گلستان ایجاد شده بود. 

در سال تحصیلی که گذشت و در چهارمین سال فعالیت این مدرسه 160 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و کودکان کار ایرانی و غیرایرانی در مقطع پیش دبستانی، اول، دوم و سوم ابتدایی تحصیل کردند. 

مدرسه مهربانی پارس هم اکنون در استان‌های گلستان، تهران، سیستان و بلوچستان و یزد فعال است. دانش‌آموزان پایه اول این مدرسه تا 15 سال به علت مشکلات خانوادگی، فقر و کار امکان مدرسه رفتن نداشتند. 

تعدادی از این دانش‌آموزان که جزو کودکان کار هستند، صبح‌ها برای تامین مخارج خانواده کار می‌کنند و عصرها به مدرسه می‌‌روند. 

در این مدرسه همزمان مهارت‌های تحصیلی و زندگی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. نیکوکاران 70 درصد هزینه‌های مدرسه مهربانی پارس گرگان را تامین می‌کنند.


۸۰ درصد کودکان کار گرگان غیرایرانی هستند  

 مدیر کل بهزیستی گلستان با اشاره به شناسایی همه کودکان کار گرگان می‌گوید: از مجموع ۱۸۳ کودک کار، ۸۰ درصد تبعه کشوری غیر از ایران هستند.

  «ابراهیم غفاری» در نشست با مدیران شهر گرگان اظهار می‌کند: ۱۴۸ کودک با تابعیت غیر ایرانی و ۳۵ کودک ایرانی مشغول به کار در خیابان‌های گرگان شناسایی شدند که ۹۵ درصد آنان در مناطق پیرامونی و حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی گلستان ادامه می‌دهد: مساله کودکان کار با متکدیان متفاوت است و نمی‌توان همان برخوردی که با متکدیان می‌شود با کودکان کار هم داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار