سفر های استانی روسای جمهور کشورمان همواره برکاتی برای شهرهای میزبان به همراه داشته است و تسهیلاتی که بطور ویژه در این سفرها در نظر گرفته می شود می تواند مشکلات زیادی را برطرف کند.

گازرسانی مناطق محروم گنبد در انتظار اعتبار ملی

به گزارش گلستان 24: مشکل گازرسانی به روستاهای گنبد یکی از مشکلاتی است که با توجه به سفر رئیس جمهور به استان گلستان می تواند جزء مواردی باشد که از اعتبار ملی برخوردار می شود.

این روستاها به دلیل عدم برخورداری از این نعمت با مشکلات مختلفی مواجه هستند که در ادامه این گزارش گفتگوی اهالی چند روستای فاقد گاز در بخش مرکزی و داشلی برون گنبد، با خبرنگار ما را می خوانید:  

روستاهای دیگچه و یسر گچن از روستاهای محروم از گاز در بخش مرکزی گنبد هستند که در ۲۲ کیلومتری شمال غربی این شهر قرار دارند.

۷۰۰ خانوار در این روستا زندگی می کنند و جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر دارد.

امید حبیبلی یک از اهالی روستای دیگچه است او می گوید: نمی توانیم از سهمیه نفت برای بخاری استفاده کنیم چون مصرف بخاری زیاد است و مجبوریم از چراغ استفاده کنیم و بخاری ها را کمتر روشن می کنیم.

IMG_3044

او ادامه می دهد :همسرم مشکل آسم دارد و بوی نفت باعث می شود دچار مشکل تنفسی شود گاهی هم برخی از بچه ها نفت را بجای آب می نوشند و دچار مسمومیت می شوند .کپسول گاز هم نداریم و بعضی از اهالی که دارند نیز با مشکل پرکردن آن مواجه هستند.

IMG_3051
حبیبلی از مسئولین می خواهد تمام سعی خود را بکنند تا زودتر به روستایشان گاز بیاید چون نبود گاز علاوه بر مشکلاتی که عنوان شد باعث شده خیلی از روستائیان به شهر ها و یا روستاهای دیگر مراجعه کنند.  

قربانگلدی توانی نیز از اهالی روستای یسرگچن است که به خبرنگار ما می گوید: ما اینجا گاز نداریم و برای گرم کردن از نفت استفاده می کنیم . هرچند نفت را برای ما می آورند ولی سهمیه ای که برای ما در نظر گرفته می شود کفاف نمی دهد.

IMG_3064
او می گوید خانم های روستا حتی آشپزی را هم روی چراغ های نفتی انجام می دهند چون تهیه کپسول گاز هم سخت است و نزدیک به ۱۵ روز است که کمیاب شده و گاهی هم مجبور می شوند در این سرما بیرون از خانه و روی آتش پخت و پز کنند.

توانی می افزاید: می گویند بودجه ای برای گازکشی روستای ما ندارند، امیدوارم با حضور رئیس جمهور در استان زودتر این بودجه تامین شود و گاز به روستای ما بیاید.

فرحناز ۱۲ ساله یکی از دانش آموزان مدرسه روستای یسرگچن است او هم دوست دارد بزودی روستا و مدرسه اش گازکشی شود .

IMG_3068
این دختربچه روستایی می گوید مدرسه ما همیشه سرد است ،بوی نفت هم می دهد و ریختن نفت درون بخاری کار سختی است.

گلناز یکی از بانوان خانه دار این روستا است او نیز می گوید : بوی نفت خیلی آزار دهنده است و تمام لباسهایمان با دود آن سیاه و کثیف می شود. به ما گفته اند که این مشکل تا سال آینده برطرف می شود و ما هم به انتظار آن روز نشسته ایم.

IMG_3070
این بانوی روستایی بخاری چکه ای اتاقش را به ما نشان می دهد و می گوید باید خیلی مواظب باشیم که نفت اطراف بخاری نریزد و از طرفی هم تنها در یک اتاق می توانیم بخاری روشن کنیم و سهمیه ما کفاف گرم نگه داشتن تمام خانه را ندارد.

IMG_3074
یعقوب حبیبلی دهیار این روستاهاست او می گوید طرح اولیه برای گازکشی به این روستاها تهیه شده است و قول مساعدت داده اند که در صورت تامین اعتبار ملی انجام شود ولی هنوز خبری از بودجه نیست که امیدواریم در این سفر استانی رئیس جمهور بودجه ای به این امر اختصاص داده شود.

IMG_3080
حبیبلی همچنین می گوید نبود گاز در روستا باعث شده کسانی که بچه های آنها دچار بیماری هستند از روستا مهاجرت کنند و حتی زندگی در روستاهای کوچکی که گاز دارد را به اینجا ترجیح دهند.

دوبرابر شدن نرخ کپسول گاز نیز مسئله ی دیگری است که دهیار روستا درباره آن می گوید: در فصل سرما کپسول هم کمیاب می شود و گاهی بازار سیاه راه می اندازند.

IMG_3082
یعقوب حبیبلی ادامه می دهد : نگهدای و انبار نفت نیز مشکل دیگری است که اهالی با آن مواجه هستند.

دهیار روستای یسرگچن می گوید: من به نمایندگی از همه اهالی روستا از رئیس جمهور درخواست می کنم سریعتر مشکل بودجه را حل کنند تا روستای ما نیز که نسبتا روستای پرجمعیتی است از این نعمت بهره مند شود.

بخشی دیگر از مشکلات مربوط به روستاهای بخش داشلی برون است که از ۳۰ روستای این بخش تنها ۲ روستا از این نعمت بهره مند هستند.

روستای قره ماخر از توابع بخش داشلی برون است. این روستا نیز در ۳۵ کیلومتری شهرگنبد می باشد که ۳۷۵ خانوار در آن زندگی می کنند و جمعیتی قریب به ۱۲۰۰ نفر دارد.

IMG_3107
رجبقلی کشمیری دهیار این روستا نیز می گوید : گاز تا ۲۰ کیلومتری جنوب قره ماخر که روستای سید نیاز است و تا ۲۰ کیلومتری جنوب روستا که شهر اینچه برون است رسیده اما هنوز ما گاز نداریم .

IMG_3104
او از مشکلات حمل و نقل نفت اینگونه می گوید: روستای دوزالوم ۱۵ کیلومتر با روستای ما فاصله دارد و ما باید برای تهیه نفت به این روستا برویم که البته آنجا هم همیشه نفت نیست و شاید مجبور شویم چند روز پشت سر هم برویم تا نفت بگیریم  و اکثرا هم باید از گنبد بیاوریم  که متاسفانه روستائیان توان مالی برای تهیه ماشین و خرید نفت را ندارند.

IMG_3093

IMG_3094
کشمیری همچنین می گوید: سهمیه نفت با توجه به اینکه هم برای گرم کردن و هم برای پخت و پز استفاده می شود کفاف نمی دهد و آزاد هم تقریبا لیتری ۲۵۰ تومان است که برخی توان مالی خرید آزاد ندارند و از هیزم و چوب خشک برای گرم کردن و پخت و پز استفاده می کنند.

آینه فضه بهورز و عضو شورای روستاست.

IMG_3090

او نیز در مورد مشکلات روستائیان و مصرف نفت، می گوید: مدارس اینجا هم از نظر تامین نفت مشکل دارند و در فصول سرد سال اغلب دانش آموزان برای سرما خوردگی به بهداشت مراجعه می کنند.

IMG_3089
اراز محمد یوسف زاده  نیز عضو شورای روستای قره ماخر است او نیز با تائید سخنان هم روستائیانش می گوید گاهی کودکان بخاطر خوردن نفت و یا بوی آن دچار مسمومیت می شوند و در گذشته نیز یک مورد خفگی با دود نفت داشیم اما خدا روشکر با فرهنگ سازی و رعایت خانواده ها این مشکلات کمتر شده اما هنوز یکی از مشکلات مهم روستاست که امیدواریم با نگاه ویژه مسئولین حل شود.

IMG_3097
سمیه کشمیری یکی از بانوان این روستا نیز می گوید : تحمل بوی نفت برای بچه های ما خیلی مشکل است و البته مشکل کمبود نفت هم داریم و کسانی که وسع مالی خوبی ندارند روی آتش غذا درست می کنند. و ما تنها انتظاری که از مسئولین و رئیس جمهور داریم این است که زودتر به روستای ما گاز بیاورند.

IMG_3102
 بانوی مسن دیگری که نمی توانست فارسی صحبت کند با همان زبان ترکمنی خود گفت: استفاده از نفت برای ما سخت است کاش زودتر گاز به این روستا بیاید.

IMG_3096
برای تکمیل گزارش خود به سراغ رئیس اداره گاز ناحیه گنبد رفتیم .

او نیز در این رابطه می گوید از کل روستاهای گنبد ۱۰۱ روستا دارای گاز هستند و ۱۶ روستا در دست اقدام است که ان شاالله تعدادی در ده فجر امسال افتتاح خواهد شد و گازرسانی به تعدادی از این ۱۶ روستا نیز ممکن است به سال ۹۴ موکول شود.

IMG_3033
وی ادامه می دهد : از تعداد روستاهای باقیمانده ۱۷ روستا فاقد شرایط گاز رسانی است که دو روستا زیر ۲۰ خانوار و ۱۵ روستا شامل بند ق تبصره ۲ نمی شوند.

محمدحسین منتظری ادامه می دهد: برای اجرای پروژه گازرسانی به دیگر روستاها نیز مشکل نقدینگی وجود دارد و بودجه های این پروژه ها  ملی است و از استان تامین نمی شود و در صورت تامین اعتبار اداره گاز توان اجرایی آن را دارد.

در پایان این نکته قابل ذکر است که گازرسانی به روستاها خصوصا بخش داشلی برون می تواند علاوه بر مصرف خانگی باعث ایجاد طرح های تولیدی در اراضی پیرامون این روستاها شود.

درخواست گازرسانی به این منطقه همواره جزء مطالبات اصلی اهالی این مناطق و مسئولین شهرستان بوده و هست و با افتتاح راه آهن در منطقه مرزی اینچه برون این قابلیت برای این منطقه وجود دارد که حتی شهرک صنعتی جدید در آن احداث شود.

اما آنچه در این گزارش آمده درخواست مردم روستاهای محروم از  نعمت گاز از رئیس جمهور است که با توجه به اینکه پروژه های گازرسانی نیاز به اعتبار ملی دارد انتظار می رود در سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان گلستان به این مناطق نگاه ویژه ای شود و با تامین اعتبار بخشی از مشکلات مردم محروم این مناطق مرتفع شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار