در حالی که بیش از هفت ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است، برخی کاندیداهای احتمالی تبلیغات غیرمستقیم خود را شروع کرده و این امر ضرورت رسیدگی بیشتر را نشان می دهد.

تبلیغات انتخاباتی چراغ خاموش در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ گرچه هفت ماه تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصت باقی مانده اما فضای سیاسی استان گلستان رنگ و بوی تبلیغاتی به خود گرفته است.

این روزها نامزدهای احتمالی گلستان برای تصاحب هفت کرسی سبز مجلس از هر شیوه‌ای برای نشان دادن خود بهره می‌برند. حضور در مراسم افتتاحیه پروژه‌های کوچک و بزرگ، شرکت در محافل مذهبی و جشن‌ها از جمله این اقدامات است؛ حتی رفتگان هم از حضور این عده بی بهره نمانده اند.

تبلیغات نه بر روی دیوار و بنر بلکه در محافل، مساجد، خانه‌ها و حتی پررنگ‌تر در فضای مجازی در جریان است البته برخی از باسابقه ها کمی دست به عصاتر حرکت کرده و حضور خود را هنوز اعلام نکرده اند.

اما برخی از نمایندگان هم مدت‌ها است که بهارستان را رها کرده و راهی شهر و دیار خود شده‌اند. آنها با حضور در بین مردم و مستندسازی و همچنین ارائه گزارش‌هایی سعی در جلب نظر مردم دارند.

آنها اکنون در کنار استاندار و یا هر مقامی که به استان سفر می‌کند دیده شده و از هر فرصتی برای قرار گرفتن در مقابل دوربین‌ها استفاده می‌کنند. یک روز در بین ورزشکاران حاضر هستند و روز دیگر در جمع هنرمندان.

براساس قانون، تبلیغات علنی کاندیداها فقط در هفته منتهی به انتخابات مجاز بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی از سوی کاندیداها و حامیان آنها در شرایط کنونی وجاهت قانونی ندارد.

 

تبلیغات زودهنگام تخلف است

یک کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار مهر گفت: براساس ماده ۵۶ قانون و استفساریه مربوطه، تبلیغات زودهنگام داوطلبان ممنوع بوده و در صورت احراز تخلف، مراتب به طور مستند به هیأت اجرایی و هیأت نظارت جهت اتخاذ تصمیم اعلام می‌شود.

علی بهنژاد افزود: انتخابات و به خصوص نحوه تبلیغات چه به صورت رسمی و غیررسمی نشان دهنده شخصیت و احترام به قانون از طرف افرادی است که می‌خواهند در مجلس شورای اسلامی که مرکز قانونگذاری است حضور یابند حال چگونه این افرادی که خود به قانون پایبند نیستند می خواهند قانون وضع کنند.

بهنژاد با اشاره به تبلیغات زودهنگام برخی از کاندیدا تصریح کرد: جالب اینجاست که برخی از این نمایندگان احتمالی پیش از انتخابات با مطرح‌کردن برخی انتقادات سعی می کنند خود را همدرد با عموم مردم جامعه نشان داده و اعتماد آنها را جلب کنند اما آگاه نیستند که تبلیغات زودهنگام موجب رد صلاحیت آنها خواهد شد.

وی تأکید کرد: آنها نمی دانند که به این طریق نمی‌توانند به بهارستان بروند زیرا مردم به افرادی رای می دهند که کارنامه مشخصی در راستای خدمت رسانی به مردم داشته باشد.

 

۱۰ نفر از مجموعه مدیریتی گلستان استعفا دادند

در همین زمینه هم رئیس شورای نگهبان گلستان با بیان اینکه در بررسی صلاحیت‌های کاندیدا گرایش‌های قومی، مذهبی، سیاسی و غیره هیچ جایگاهی ندارد، در دیدار با رسانه ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰ نفر از مجموعه مدیریتی استان از اعضای شوراهای شهر و روستا تا معاون فرماندار، رئیس دانشگاه و غیره برای شرکت در انتخابات از مسئولیت خود استعفا دادند که این افراد عموماً از مدیران میانی و رده‌های پایین‌تر هستند.

ناظران بر انتخابات با هرگونه تخلف و جرم برخورد خواهند کردحمیدرضا بهمنی‌نژاد با اشاره به اینکه ناظران بر انتخابات با هرگونه تخلف و جرم برخورد خواهندکرد، اظهارکرد: انتخابات در کشور مسأله حاکمیتی است و جهت‌گیری‌های سیاسی نباید در آن اثری داشته باشد.

بهمنی‌نژاد با بیان اینکه در انتخابات پیش‌رو هفت تا ۱۰ هزار نفر در گلستان به عنوان ناظر بکارگیری می‌شوند، افزود: شبکه‌ای مردمی از افراد باتجربه، متدین و کارآزموده در اختیار داریم که در طول سال آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و در زمان انتخابات از آنها استفاده خواهدشد.

وی عنوان کرد: از آنجایی که برگزاری انتخابات سالم از اهداف مهم انتخاباتی است از تمام عوامل اجرایی انتخابات اعم از اعضاء ستاد انتخابات استان، فرمانداران، بخشداران و سایر مسئولان و مجریان انتخابات انتظار می‌رود فارغ از سلایق و گرایش‌های سیاسی تمام همت خود را صرف عمل به وظایف قانونی خود کنند.

 

وی گفت: همچنین انتظار می رود همه مسئولان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات از جمله مسئولان دستگاه قضایی و انتظامی استان از هم اکنون سازوکار برخورد قانونی و قاطع با هرگونه تخلف و سوء استفاده احتمالی افراد فرصت طلب را فراهم کرده تا مردم در یک فضای ذهنی و روانی کاملاً سالم در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حضور پیدا کنند و شاهد بداخلاقی‌های انتخاباتی نباشند.

بهمنی‌نژاد افزود: مسلماً کسب آراء از طریق زد و بندهای اقتصادی، سیاسی و خرید و فروش از طریق پول‌های بادآورده و کثیف روش عاقلانه، منطقی، قانونی و شرعی نیست.

تبلیغات زودهنگام کاندیداها عرصه انتخاباتی را از آنها خواهد گرفت

رئیس ستاد انتخابات استان گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: مطابق سیاست‌های ابلاغی وزارت کشور و تأکیدات استاندار برگزاری انتخاباتی رقابتی، پرشور و نشاط از اهداف اصلی ستاد انتخابات طی سال جاری است.

عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم در حال انجام است، افزود: آموزش نیروهای ستادی و آموزش مسئولان برگزاری انتخابات و بهنگام سازی اطلاعات اداری آنها آغاز شده و فرمانداران هم مشغول برنامه‌ریزی برای انتخابات پرشور هستند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از کاندیداهای احتمالی با ایجاد گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و برخی نشست‌ها در محافل عمومی اقدام به تبلیغات زودهنگام داشته که این تبلیغات به عنوان تخلف انتخاباتی تلقی شده و اقدام قانونی در این خصوص صورت خواهد گرفت.

چراغعلی با تأکید بر اینکه تخلف در انتخابات اجازه حضور در عرصه رقابت را از کاندیدا خواهد گرفت، گفت: در همه حوزه‌های انتخاباتی گروه‌هایی را مسئول رصد فضای مجازی کرده و این افراد در برخی از محافلی که توسط کاندیدا برگزار می‌شود، حضور دارند و اقدامات آن ها رصد می شود.

وی ادامه داد: کسانی که در فضاهای عمومی و نیمه عمومی در بین مردم حضور یافته و صراحتاً ذکر می‌کنند که کاندیدا هستند و برنامه‌های خود را ذکر کرده و دیگران تخریب می‌کند، به این موارد توسط دستگاه‌های مسئول رسیدگی خواهد شد.

در کشور ما تبلیغات زودهنگام انتخاباتی یک معضل بوده و افرادی که قصد کاندیداتوری دارند اگرچه به صورت غیررسمی و غیرمستقیم، اما با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند خودشان را به عنوان کاندیدا معرفی و تبلیغات کنند و این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان مربوطه است.

 

ارسال نظر

  • محمدرضا کیانفر
    0

    حسین معینی رئیس حزب راه ملت گفت: اگر تأیید صلاحیت‌ها به گونه‌ای باشد که نتوان لیست قابل دفاعی از آن درآورد در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

    آقای معینی،
    به هر دلیلی شرکت نکردن در انتخابات پاسیفیسم یعنی بی‌عملی است که کار مردگان می‌باشد زیرا مانند سال 84 که حدود 15 میلیون نفر از هموطنان در انتخابات شرکت نکردند باعث برنده شدن جناح سرکوبگرتر می‌گردد و ما را از هدفمان که رفع دیکتاتوری و ایجاد دمکراسی است دور می‌سازد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

آخرین اخبار