وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه در گلستان شکل می گیرد.

شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه در گلستان شکل می گیرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید عباس صالحی ظهر پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: رسانه های گلستان سهم قابل ملاحظه ای در سیل داشته و تأثیر انکارناپذیری در برطرف کردن مشکلات داشتند.

وی افزود: ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۲۰ درصد بود و در سال ۹۷، به ۸۶ درصد افزایش یافت و این امر به دلایل گسترش زیرساخت های و افزایش دسترسی به اینترنت ممکن شد.

صالحی گفت: در کشورهای توسعه یافته این امر حدود ۲۰ سال طول کشید اما در کشور ایران ظرف پنج سال این امر محقق شد.

وی با بیان این که الان جزو ۱۵ کشور در جهان هستیم که تلفن هوشمند در اختیار داریم، اضافه کرد: اگر شاهد پاره ای از تغییرات در رسانه ها هستیم نشان دهنده سرعت تغییرات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این اتفاق بر عرصه رسانه ها تأثیرات خود را گذاشته و اگر ما به فکر راه حل هستیم باید به این متغیرها توجه کنیم وگرنه این راه حل ها موقتی است.

صالحی افزود: مسائل رسانه ها مانند بیمه و یارانه بدون درنظر گرفتن این ممکن است کم شدنی باشد اما حل شدنی نیست.

وی به کارکردهای رسانه ها اشاره و اظهارکرد: باید بیش از گذشته این کارکردها را پررنگ کرده تا بتوانیم موثر بمانیم و مخاطب ما حفظ شده و بالاتر برود.

کارکردهای رسانه

صالحی گفت: یکی از کارکردها رسانه ها اطلاع رسانی است اما با سرعت تلفن های هوشمند این کارکرد مانند گذشته نخواهد بود.

وی اضافه کرد: کارکرد دوم رسانه دیدگاه حزبی، جناحی و سیاسی است و این کارکرد هم حذف شدنی نیست اما به دلیل سرعت ارتباطات در فضاهای مجازی این نقش و کارکرد کمتر شده است.

صالحی عنوان کرد: رسانه ها یک نهاد اجتماعی بوده و می تواند رکن اساسی توسعه ملی و استانی باشند.

وی با بیان این که رسانه ها هم در مقابل آسیب های محیطی و هم آسیب های اجتماعی و مسائل کمتر توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی نقش دارند، گفت: هم حاکمیت و ملت باید حس کنند که یکی از کارکردهای قابل توجه رسانه به عنوان یک نهاد فعال در کاهش آسیب های محیطی است.

صالحی اظهارکرد: برنامه استانی توسعه یافتگی در همه استان ها وجود دارد و می توان برای تحقق این افق از ظرفیت های رسانه ای کمک گرفت.

صالحی گفت: در استان گلستان سرانه درآمد پایین تر از دیگر استان ها است اما تولیدات خام بالا بوده و باید به صنایع تبدیلی به عنوان یک رویکرد فکر کرد و به جای خام فروشی به سمت ارزش افزوده برویم.

وی ادامه داد: رسانه های استانی می توانند به تحقق این برنامه کمک کنند و مکمل توسعه ملی در سطح ملی و مکمل توسعه استانی در سطح استان شوند.

صالحی با اشاره به این که رسانه می تواند مکمل توسعه استان شود و نهادهای سرمایه گذاری می توانند از آن ها حمایت کنند، گفت: این اتفاق کار شبکه های اجتماعی نیست و رسانه های رسمی می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که صرف انتقاد از مشکلات کافی نیست بلکه تغییرات محیطی و اجتماعی را باید در نظر بگیریم، گفت: نشریات استانی فرصت بیشتری از سرمایه های استانی دارند به شرطی که مزیت های خود را کشف کنند.

صالحی گفت: اگر می خواهیم کاهش مشکلات رسانه ها اتفاق بیفتد باید دیدگاه ها را نزدیک به هم کنیم و تجدید نظرهایی در برخی از زمینه ها داشته باشیم.

وی در پایان از ایجاد شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه در گلستان خبر داد و گفت: این شورا برای دومین بار است که در کشور اجرا می شود و می تواند به کاهش مشکلات رسانه ها کمک کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار