مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: در سال گذشته 86 درصد از بودجه شهرداری‎های استان گلستان محقق شده است.

فعالیت 175 عضو شورای اسلامی شهر در سطح گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ طیبه خلیلی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: آرامش واقعی با قلم‎های اصحاب رسانه و اعتماد و تعهد خبرنگاران در جامعه جاری می‎شود و اصحاب رسانه به شفاف‎سازی امور در جامعه کمک می‎کنند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران در حوزه سیاسی، اقتصادی و ... می‎تواند با قلم خود ثبات را به جامعه تزریق کنند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه استان گلستان 33 شهر دارد، افزود: سه شهر استان گلستان در اسفندماه سال 1396 به تصویب رسید و شهرداری‎های آن در سال 1397 مشغول به کار شدند.

* افزایش 22 درصدی بودجه شهرداری‎های استان گلستان

خلیلی از افزایش 22 درصدی بودجه شهرداری‎های استان گلستان خبر داد و یادآور شد: بودجه سال 1397 شهرداری‎های استان گلستان 470 میلیارد تومان بود و امسال به 580 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان متذکر شد: شوراها حلقه‎ای مفقوده در مدیریت شهری هستند که به عنوان یک هسته مردمی محسوب می‎شوند، این شوراها باید در اتاق‎های شیشه‎ای تصمیم بگیرند و مردم نیز باید از مصوبات آنها آگاه باشند.

وی به عدم آگاهی مردم در ساخت‎و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و افزود: اگر مردم آگاه باشند که ساخت و سازهای مجاز برای آنها هزینه به مراتب کمتری نسبت به ساخت‎وساز غیرمجاز دارد به طور قطع به این سمت حرکت می‎کنند.

خلیلی با بیان اینکه در سیل اخیر بسیاری از شهرهای استان ساخت و سازهای غیرمجاز داشتند و یا احداث برخی بناها در حریم رودخانه‎ها انجام شده بود، بیان کرد: صدور مجوز برای این واحدها که در حریم رودخانه‎ها ساخت و ساز داشتند غیرقانونی است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان به افزایش تراکم ساختمان اشاره کرد و گفت: گاهی بدون توجه به نور و شرایط ساختمان افزایش تراکم برای آپارتمان‎ها اتفاق می‎افتد که این امر مشکلاتی را برای مردم به وجود می‎آورد و مردم باید نسبت به حق و حقوق خود مطلع باشند.

* لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه مدیریت شهری

وی خاطرنشان کرد: مردم باید از اعضای شورای شهر مطالبه داشته باشند و انتظارات خود را بیان کنند، هسته‎های محلی باید شکل بگیرد.

خلیلی بر لزوم استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه مدیریت شهری تأکید و ابراز کرد: در شهر گرگان شاهد این بودیم که فردی برای اموات خود نیمکت‎هایی را در گرگان وقف کرد و باید این فرهنگ‎سازی در جامعه گسترش یابد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: هشت شهر در استان گلستان درآمد پایدار ندارند و مابقی شهرها نیز درآمد پایدار آنها از سنگ‎شکن، کارخانه آسفالت، سی‎.ان‎.جی تأمین می‎شود.

وی عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل‎ها برخی از شهرهای استان را برای تسهیلات ارزان‎قیمت معرفی کردیم و تقریباً 10 شهرداری از این ظرفیت استفاده کردند.

خلیلی با اشاره به اینکه در سال گذشته 86 درصد از بودجه شهرداری‎های استان گلستان محقق شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه تبصر دو ماده 32 نیز در سال گذشته در راستای کمک به شهرداری‎ها حذف شده بود خوشبختانه با پیگیری‎هایی انجام شده این تبصره در بودجه شهرداری‎ها دیده شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان از حمایت از شهرداری‎ها خبر داد و گفت: امسال تاکنون 20 میلیارد تومان از محل تبصر دو ماده 32 و 21 میلیارد تومان از محل مالیات برارزش افزوده به شهرداری‎ها اختصاص یافته است، همچنین 41 میلیارد تومان کمک‎های دولتی و هفت میلیارد تومان نیز در حوزه سیل بین  شهرهای خسارت‎دیده و زیر 50 هزار نفر در نظر گرفته شده است.

خلیلی از توزیع 11 خودرو شامل کمپرسی، ماشین حمل متوفی، ماشین حمل پسماند و آتش‎نشانی بین شهرداری‎های گلستان خبر داد و اذعان کرد:  3 هزار و 885 کارمند در مجموع 33 شهرداری‎ استان گلستان به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی فعالیت می‎کنند.

*فعالیت 175 عضو شورای اسلامی شهر در سطح گلستان

وی با بیان اینکه بدنه شهرداری‎های استان گلستان حجیم است، یادآور شد: چندین سال مجوز استخدام برای شهرداری‎ها وجود نداشته لذا این امر موجب شد تا بخشی از نیروهای شهرداری‎ها رسمی نباشند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان متذکر شد: 90 درصد بودجه شهرداری‎ها صرف حقوق می‎شود و در بدنه شهرداری‎ها باید بر روی نیروی انسانی کار کنیم.

خلیلی اضافه کرد: از سال 1393 به بعد ورود نیروها در شهرداری‎ها محدود شد و یکی از آسیب‎های شهرداری‎ها فقدان نیروهای خبره و ماهر است.

خلیلی با بیان اینکه 175 عضو شورای اسلامی شهر در سطح استان گلستان فعالیت دارند، ابراز کرد: از این تعداد 10 نفر از بانوان هستند و در دوره گذشته هم اعضای شورا و هم تعداد بانوان عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیشتر بود و لازم است که بانوان در این نهاد مردمی حضور پررنگ‎تری داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار